Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser under spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fryser pcn/spillet fremdeles med GPU vifte på 100%?.

 

Har jeg faktisk ikke lagt merke til, har nå tatt ut kortet og puttet inn et 6850 med nye drivere, hvis jeg får noe slags problemer med dette så er det jo ikke 6970'n sin feil(har også støvsuget 6970'n og var ikke merkbart mye støv, det var heller ikke noe løshet mellom kjøler og krettskort.

Lenke til kommentar

Testet nå en Cinematic i Starcraft 2 hvor 6970'n frøs hver gang( den nådde 70-80 grader og det frøs) på low!!

 

Nå med 6850'n frøs det ikke og kortet klatret sakte fra idle på 42 til ca 55-60 grader, og dette på Extreme!!

 

Dette må da stadfeste at det er noe galt med 6970'n?

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Har jeg faktisk ikke lagt merke til, har nå tatt ut kortet og puttet inn et 6850 med nye drivere, hvis jeg får noe slags problemer med dette så er det jo ikke 6970'n sin feil(har også støvsuget 6970'n og var ikke merkbart mye støv, det var heller ikke noe løshet mellom kjøler og krettskort.

:confused:

håper du har endestykke på støvsugeren laget for å forhindre statisk elektrisitet.

 

also, virker som det er skjermkortet ditt som er problemet, er det kjøpt hos forhandler ta det med de.

nevn at du har prøvd annet skjermkort og andre drivere, ikke nevn støvsugeren.

Lenke til kommentar

:confused:

håper du har endestykke på støvsugeren laget for å forhindre statisk elektrisitet.

 

also, virker som det er skjermkortet ditt som er problemet, er det kjøpt hos forhandler ta det med de.

nevn at du har prøvd annet skjermkort og andre drivere, ikke nevn støvsugeren.

 

Her har jeg skrevet litt feil ser jeg. Bruker ikke støvsuger. Har en kompressor stående så blåser det rent, selvfølgelig uten å skade viftene.

Lenke til kommentar

<Du er

Har jeg faktisk ikke lagt merke til, har nå tatt ut kortet og puttet inn et 6850 med nye drivere, hvis jeg får noe slags problemer med dette så er det jo ikke 6970'n sin feil(har også støvsuget 6970'n og var ikke merkbart mye støv, det var heller ikke noe løshet mellom kjøler og krettskort.

 

Husk TDP på 6850 vs 6970 er 125 vs 250.

Så helt riktig blir testen ikke.

 

Når jeg skrev "demontere" mente jeg å ta ut skjermkortet og se på det fysisk uten å ta av kjøleren, så strammer man eventuelt løse skruer.

 

Last gjerne ned OCCT Perestroika og kjør PSU testen.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev til deg i en annen tråd, har du trolig problemer med det nye hovedkortet ditt (eller kompabilitetsproblemer med RAM-brikkene).

Jeg er ganske sikker på at det IKKE er grafikkortet du har problemer med, for det virket vel helt fint før du byttet hovedkort?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev til deg i en annen tråd, har du trolig problemer med det nye hovedkortet ditt (eller kompabilitetsproblemer med RAM-brikkene).

Jeg er ganske sikker på at det IKKE er grafikkortet du har problemer med, for det virket vel helt fint før du byttet hovedkort?

 

Kan du da forklare hvorfor et helt annet kort fungerer helt fint i samme pcen uten noe slags form for varmeutvikling eller frysing på mye høyere instillinger?

Lenke til kommentar

<Du er

 

Husk TDP på 6850 vs 6970 er 125 vs 250.

Så helt riktig blir testen ikke.

 

Når jeg skrev "demontere" mente jeg å ta ut skjermkortet og se på det fysisk uten å ta av kjøleren, så strammer man eventuelt løse skruer.

 

Last gjerne ned OCCT Perestroika og kjør PSU testen.

 

Har sett litt på det og kjøleren sitter som limt til kortet. Har også prøvd å skru til de 4 gullfarga skruene på toppen og de er ikke mulige å røre.

Lenke til kommentar

Da er det faktisk lite sannsynlig at kortet er årsaken til problemene dine med mindre det er noe alvorlig galt med det (som feks skjermkortminnet).

 

Uansett bør du sjekke at alt fungerer som det skal , kjør derfor disse testene :

 

*Memtest86 : Bør være helt feilfri.

*OCCT Perestroika med en PSU test, prøv gjerne med et tilsvarende kort som trekker 250W eller selve kortet.

Lenke til kommentar

Hvis ingen av komponentene dine er overclocka ville jeg satt en finger på at det er en driver som lager bråk. Men symptomene dine er et klassisk eksempel på ustabil overclock.

Du kan prøve å laste ned et program som kalles WhoCrashed som vil oppdage om noen drivere er synderen.

 

WhoCrashed link:

http://www.resplendence.com/downloads

 

Det tviler jeg stort på.

Har både installert helt nytt win7 OS og reinstallert drivere til alt fra CD så det skal vel ikke være noe slags problemer. Har testet 3 forskjellige typer drivere til 6970'n... Men kan prøve å se.

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Som jeg påpekte tidligere så er det en forskjell på 125W mellom 6850 og 6970.

Har du en PSU som er ustabil er dette nok til at du får de problemene du snakker om.

 

For å konkludere med at det er selve skjermkortet som er problemet må du ha i det minste :

 

Testet skjermkortet i en annen pc og fått samme problem.

Testet med et skjermkort som bruker ca like mye strøm uten at du får problemer.

Minnet på datamaskinen er 100% uten feil (ingen feil i memtest).

Lenke til kommentar

Som jeg påpekte tidligere så er det en forskjell på 125W mellom 6850 og 6970.

Har du en PSU som er ustabil er dette nok til at du får de problemene du snakker om.

 

For å konkludere med at det er selve skjermkortet som er problemet må du ha i det minste :

 

Testet skjermkortet i en annen pc og fått samme problem.

Testet med et skjermkort som bruker ca like mye strøm uten at du får problemer.

Minnet på datamaskinen er 100% uten feil (ingen feil i memtest).

 

Da får jeg ta en test på dette i kveld etter jobb, har fått godkjent retur av komplett så får prøve å luke ut PSU'en først.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har i dag fått skjermkortet tilbake fra Komplett UTEN feil, det stod også på over helgen hos dem uten noe slags tegn til svikting... Så da må det vel være strømforsyningen som ikke har nok kraft eller er blitt utslitt/defekt av en eller annen grunn?

Dette skjedde jo etter en oppgradering av pcen så vil jo være logisk at den da vil kreve mer strøm?

 

 

Kan liste opp hva som er i pcen fullt ut.

Maximus V Formula

Kingston DDR3 HyperX Blu 1600mhz

Intel i5 3570k(ikke OC)

H60 Hydro Vannkjøling.

6 vifter(7 med H60)

Corsair GS 800w

Asus DirectCU 6970

Ingen av komponentene var klokket.

 

 

Delene som ble byttet ut var følgende:

Intel i5-760(oc 3.7ghz)

Cooling Master V8 kjøler

MSI p55-CD53

Kingston DDR3 1333mhz 8gb

Noen som har noe inspill her?

PCen har passert Memtest uten noen feil.

 

Syntes jeg husker at pcen ble ustabil litt før byttet ble gjort da den iblant frøs og måtte restartes når jeg enten alt-tabbet ut av BF3 eller inn... utover dette var det ingenting slikt i andre spill eller andre rare ting.

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

At den PSU'en ikke skal greie å levere nok "guffe" til et 6970 tviler jeg sterkt på. Den har kun en 12V rail, men gir 65A, dvs 780W, på 12V. Så 250W som er TDP for 6970 skulle ikke være noe problem.

Personlig synes jeg 45-50 grader på idle er mye for et skjermkort, mine skjermkort har idle temperatur på 34 grader med romtemperatur på ca. 22 grader.

 

Nå hadde det jo vært kjekt å vite hvordan Komplett testet det skjermkortet, stresstester de det eller hva?

Lenke til kommentar

Nåda, Corsair sine psu'er har dessverre litt ymse byggekvalitet , dette kan jeg selv konstatere med 3 døde 650 HX.

 

Fortsatt ingen garanti for at det er PSU'en , men personlig hadde jeg som sagt prøvd å sjekket hva som forårsaker problemene, test gjerne i denne rekkefølgen :

 

*Memtest86.org , kjør programmet under oppstart og minst 3 passes uten feil.

*Kan du få lånt deg en strømforsyning?

*Koble fra alle tilkoblinger som ikke er 100% nødvendig. Kun skjerm, tastatur og mus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...