Gå til innhold

[Løst] Hjelp til billig, men effektiv PC.


Anbefalte innlegg

Jeg ville gått for Rusher eller ace85 sine komponenter og bygget selv. Velg den du foretrekker best, men husk på at de ikke har tatt med windows i prisen så du ikke glemmer det. Synes faktisk man får ganske mye for pengene når man betaler under 3k, men om 5-7 år er den nok såvidt god nok til internettsurfing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble ganske imponert over de forslagene der.

Kom på rett etter jeg hoppa ut igår at jeg ikke har tatt høyde for windows, men det må man klare å skrape sammen etterhvert.

 

Vet ikke hva jeg ender opp med, men det virket veldig interessant med I5 prosessor i en slik PC.

 

Tusen takk for hjelpen, setter stor pris på at dere tok dere tid! =)

Lenke til kommentar

Ikke helt. Prossesor brukes til regneoppgaver og vel, det er vanligvis det som gjør hovedjobben. Den som sier "start" til et program på harddisken og vips så starter det.

 

Et grafikkkort er den som gir grafikken. Altså utseendet. Men ingen regel uten unntak! det finnes noen prossesor som har innebygd grafikkkort. Disse er det ikke så mange av og som nevnt før så er AMD lederen her. Men i5 prossesor mener jeg å huske ikke har innebygd grafikkkort. Uten grafikkkort/prossesor med innebygd grafikkkort så blir det ikke mye spilling, eller å vise filmer eller i det hele tatt å se noe på skjermen.

Lenke til kommentar

Oh, og jeg tok feil. Det var nok I5 prosessoren som forsynte meg med grafikken, og ikke hovedkortet.

Veldig kjekt og huske på i denne sammenhengen.

 

Hovedkortet har lite\ingenting med grafikk\spill å gjøre, derfor skal du legge mer penger i skjermkortet.

 

Den integrerte i Intel sine CPU'er er dårlig, så derfor må du enten ha eget skjermkort. Evnt kjøpe en større APU fra AMD.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

"Integrert grafikk

Type Intel HD Graphics 4000

Grunnfrekvens 650 MHz

Maks dynamisk frekvens 1.15 GHz

Funksjoner Intel FDI, Intel Clear Video HD Technology , InTRU 3D Technology, Intel Quick Sync Video, Intel Wireless Display (WiDi), Intel Insider"

 

Dette er utdrag fra I5 fra komplett.

Jeg spilte en stund uten grafikk kortet jeg har nå, og det funket helt greit. Jeg spilte som sagt Starcraft 2 uten problemer.

Så da må vel den kunne gjøre samme jobben i denne PC'en?

Lenke til kommentar

Okei. Ja leste en test som bekreftet det du sa. Men for meg virker det som den AMD'en er generelt bedre enn I3 prosessoren, stemmer det? (tenker da på 3225)

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=752516

 

Trodde liksom Intell hadde overtaket med alle sine siste prosessorer.

 

Nei Intel har ikke overtaket på alle sine siste prosessorer.

 

Synest du skal slutte og tro, og heller høre på det du blir fortalt her! Når vi sier at integrert skjermkort fra Intel er dårlig sammenlignet med ett dedikert, Så mener vi det.

 

Visst du ikke skal høre på rådene, så får du bare kjøpe hva du vil slags Intel med integrert skjermkort, og ta konsekvensene senere.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Takk for at du prøvde å hjelpe Rusher, men jeg setter ikke pris på tonen din.

 

Jeg stoler ikke blindt på noen, og spesielt ikke etter du sa at Intell sine skjermkort er "dårlige", når HD4000 funker fjell på Starcraft 2. Jeg uttrykte klart at det var for helt enkle spill, og at det var varigheten av produktet og pris kontra kvalitet som gjaldt.

 

Jeg hører på rådene, og har lært masse. Jeg har dannet meg et godt bilde av hva jeg kunne tenke meg i denne PC'en.

 

ps. grunnen til jeg trodde at Intell hadde overtaket på alle sine siste prosessorer er fordi jeg leste en annen sa det i et annet forum. Så om jeg skulle stole blindt på hva folk sa, så ville jeg ikke hungret etter sannheten.

Lenke til kommentar

Takk for at du prøvde å hjelpe Rusher, men jeg setter ikke pris på tonen din.

 

Jeg stoler ikke blindt på noen, og spesielt ikke etter du sa at Intell sine skjermkort er "dårlige", når HD4000 funker fjell på Starcraft 2. Jeg uttrykte klart at det var for helt enkle spill, og at det var varigheten av produktet og pris kontra kvalitet som gjaldt.

 

Jeg hører på rådene, og har lært masse. Jeg har dannet meg et godt bilde av hva jeg kunne tenke meg i denne PC'en.

 

ps. grunnen til jeg trodde at Intell hadde overtaket på alle sine siste prosessorer er fordi jeg leste en annen sa det i et annet forum. Så om jeg skulle stole blindt på hva folk sa, så ville jeg ikke hungret etter sannheten.

 

Hva som funker fjell er opp til enhver og bestemme, men HD4000 er søppel sammenlignet med Radein 7770 som er nevnt tidligere her.

 

Her kan du se at HD4000 er MYE dårligere en forrige generasjons AMD APU 3870K(selv med mye kraftigere CPU på HD4000).

45862.png

 

Sammenligner vi med nevnte 7770 er det rått parti, merk at 7770 her kjører på ULTRA istedet for Medium.

44252.png

 

HD4000 kan ikke kjøre Battlefield 3, det kan de andre alternativene her.

 

Visst det er ønskelig med så billig som mulig, og integrert. Så er dette alternativet.

post-9983-0-45420700-1365257501_thumb.png

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Setter igjen pris på inspillene og arbeidet bak. Men hvis HD4000 holder til Starcraft 2, BF 2 (gamle) og FM 2013, så holder det lenge. Jeg vil tro at å legge mer vekt på prosessor, vil være viktigere for hans formål.

 

Jeg har akkurat fått vite at budsjettet nå kan være 4800,- Om det er noen som fortsatt vil hjelpe, så takker jeg for det. De som ikke gidder, har jeg 100% forståelse for. Dette ble surrete. Takk for hjelpen så langt!

 

Men dere som har valgt hovedkort og kabinett, kan dere begrunne det litt bedre? Lønner det seg og gå pittelitt opp i pris. Og passer de komponentene 100% sammen for å utnytte hverandre?

 

Ellers har jeg så langt kommet fram til disse komponentene som mest sansynlig:

INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY

5010622176 BX80637I53570K

1 629,00 kr 1 629,00 kr

(leste at den kunne bli litt varm, men gjør dette noe her?)

 

KINGSTON 8GB 2X4GB DDR3 1866MHZ CL9 DIMM NON-...

5010644240 KHX1866C9D3T1K2/8GX

459,00 kr 459,00 kr

(syntes det var utrolig mye for pengene)

 

MICROSOFT WINDOWS 8 64-BIT NOR DVD#OEM

5010658353 WN7-00416

719,00 kr 719,00 kr

 

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 24X SATA BULK BLACK

5010657750 SH-224BB/BEBE

139,00 kr 139,00 kr

(bråker noe fryktelig, men utrolig billig)

 

SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/60...

5010586747 ST31000524AS

519,00 kr 519,00 kr

(mye plass for lite penger)

Endret av Merkeligvei
Lenke til kommentar

Begrunner du det bare basert på valg av prosessor?

 

Jeg har blitt anbefalt I5 prosessoren som den beste i form av vaule for money de gangene jeg har spurt. Hvis gaming hadde vært formålet, så antar jeg AMD prosessoren hadde vært best pga. ca. dobbelt så bra grafikkort.

Men Intell er jo en bedre prosessor i sin helhet. Jeg har ikke opplevd at noen har anbefalt AMD framfor intell før, det er nettopp derfor jeg satt med inntrykket at Intell var definitivt best. Leste også en artikkel på HW der de sa at Intell hadde ett stort forsprang på AMD.

 

RAM og Harddisk var anbefalt av Omnithunder, og harddriven av begge. Så ikke furt fordi jeg ikke valgte din løsning. Jeg ville simpelten ha 8GB og 100kr for 500 ekstra GB virket bare logisk.

Lenke til kommentar

Intel er generelt bedre på cpudelen, men til ditt formål så spiller det ikke så stor rolle.

i5 3570k er overkill til ditt bruk. Regner med du ikke skal overklokke.

Skriv en liste over hva maskinen din skal klare, pris og for å rydde opp litt her.

Skal komme med et forslag til deg, når du har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...