Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

startproblemer med derbi drd pro!


Anbefalte innlegg

hei:)

 

i fjor høst kjøpte jeg en derbi drd pro 09 modell. den var da vanskellig å starte etter den hadde stått en natt eller bare et par timer. jeg tenkte da at det kanskje bare var kaldt, men i vinter har den stått i garasje og nå på våren er den like vanskellig og har samme problemet:

 

jeg er noen ganger på vei til å få start men så bare dauer den ut etter noen sek. jeg får det oftest til etter 2-3 trillstarter, og etter jeg har kjørt den varm starter den lett med kicken. jeg synes dette blir alt for tungvint. :hm:

 

jeg har fått en som har mer peiling til å se på den. Han har blant annet sjekket at pluggen gir gnist og har renset forgassern.

 

på forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tatt kontakt med selger av mopeden. Han sa det var en spesiell teknikk som han brukte. det var å:

1. ha choken på

2. starte med kicken

3. med det samme du har fått start, skyver du choken inn og gasser fort opp og ned til det er liv i den. dette må skje raskt.

 

dette funket, men var likevel vanskellig, og ingen garanti for start

 

andre som bruker lignende teknikk, eller vet hvorfor jeg må bruke denne teknikken? det har nok noe med bensintilførselen å gjøre...?

Lenke til kommentar

Har selv en Gilera, som bruker samme delene som Derbi, og har opplevd det samme.

 

Har derfor opprettet meg en teknikk som funker bra.

  1. Har choken på, og start mopeden.
  2. Få mopeden i gang, og la den gå med choke i noen få sekunder.
  3. Ta deretter choken av/ned, men hold choken så halvveis oppe i mens du gasser forsiktig. Gjør dette i en 15-20 sek.
  4. Slipp så choken.

 

Funket for meg i de to årene jeg har hatt min moped :)

 

Kan ikke si jeg var noen fan av forslaget til selgeren. Du burde ALDRI dra mopeden opp i høyt turtall når motoren er kald. Dette er ikke bra for mopeden. Gass heller forsiktig.

Lenke til kommentar

Har selv en Gilera, som bruker samme delene som Derbi, og har opplevd det samme.

 

Har derfor opprettet meg en teknikk som funker bra.

  1. Har choken på, og start mopeden.
  2. Få mopeden i gang, og la den gå med choke i noen få sekunder.
  3. Ta deretter choken av/ned, men hold choken så halvveis oppe i mens du gasser forsiktig. Gjør dette i en 15-20 sek.
  4. Slipp så choken.

 

Funket for meg i de to årene jeg har hatt min moped :)

 

Kan ikke si jeg var noen fan av forslaget til selgeren. Du burde ALDRI dra mopeden opp i høyt turtall når motoren er kald. Dette er ikke bra for mopeden. Gass heller forsiktig.

 

men problemet er at den dauer ut nesten med en gang...

Lenke til kommentar

Da "leker" du ikke med choken lenge nok :)

Ikke ha choken helt oppe, men ha den ca. halvveis i mens du gasser. Slipp choken, gass, og halvveis igjen. Gjør det i ca. 20 sek.

Da vil du se det kommer en del eksos fra potta (ikke brutalt mye, men litt), noe som alltid har vært et godt livstegn for meg.

Lenke til kommentar

Kan godt være problemet det ja. Har egentlig aldri vært noen hindring for meg, så har ikke giddet å sjekke det ut da jeg har funnet en løsning som funker. Å bytte tennplugger hjalp i hvert fall ikke, for det gjorde jeg.

 

Er dog 18, og har bil, men gleder meg til å få ut mopeden igjen. Utrolig moro! (Har trim. Er ikke mye moro med 45 km/t) :p

Lenke til kommentar

blandings skruen... er det den skruen du kan nå, og skru med hendene for å regulere bensintilførselen ellerno?? :hmm:

han som som så på den(med mer peiling) regulerte i hvertfall fram og tilbake med en skrue i nærheten av motoren :wee:

 

takk for svar forresten!

Endret av hallopådo
Lenke til kommentar

Dyse har ingenting med tomgang / start å gjøre. Det er blandingsskruen og tomgangsskruen. Tomgangsdyse bestemmer også, men det er nok ikke problemet her.

Som sagt, så på forgasserveileder på mopedportalen.com, så står alt forklart!

mopedportalen er stengt grunnet flytting til ny server...

Endret av hallopådo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...