Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjelp til valg av (lett) mc-lappen


Anbefalte innlegg

Jeg er 17 nå og vurderer å skaffe meg motorsykkel en gang i tiden,

men jeg er ikke sikker på hvor godt jeg liker det siden jeg aldri har prøvd, og jeg lurer på om jeg skal vente til jeg er 18-19 med å skaffe meg førerkort klasse A2 eller om jeg skal begynne med klasse A1 for å finne ut om jeg liker det og eventuelt "oppgradere" til klasse A/A2.

 

forresten er det eventuelt mulig å bare "prøvekjøre" en lettsykkel eller lignende uten å ta førerkort ? (for å finne ut om jeg liker det)

 

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjelder de samme reglene for øvelseskjøring med lett MC som med andre ting som krever førerkort: Ledsager må være over 25 og ha hatt lappen sammenhengende i minst fem år. I tillegg må det være kommunikasjon mellom dere, han må altså sitte bakpå eller ha kontakt via radio. Eventuelt kan det øvelseskjøres på lukket område, da holder det at vedkommende er tilstede. Dessuten må du ha bestått trafikalt grunnkurs.

http://www.vegvesen....ing/Motorsykkel

 

Hvis du ikke kjenner en motorsyklist som er villig til å ta risken, er det kanskje greiest bare å ta noen kjøretimer. Da er det større sjanse for at du vil kunne ta rett avgjørelse. En prøvetur uten kyndig veiledning er ikke å anbefale - da vil inntrykket du sitter igjen med trolig være at motorsykler er tunge og vanskelige. Det er de også, i begynnelsen, men med riktig og gradvis opplæring blir alt så mye lettere.

 

http://www.youtube.com/watch?v=XCGaQMgkzw8

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ledsager må være over 25 og ha hatt lappen sammenhengende i minst fem år.

...i den aktuelle førerkortklassen, bare så det er nevnt, selv om det sikkert er åpenbart :)

 

Forøvrig: om du er 17 nå, så vil du selvsagt fylle 18 innen neste sesong starter. Det kan ta noe tid å få tatt lappen, særlig når du ikke har noe kjøreerfaring. Om du klarer lappen til sommeren uten stryk har du kun noen måneder på deg til å bruke sykkelen før den bør settes bort igjen for vinteren. Selv begynte jeg på klasse A ved sesongstart i fjor, strøk til sommeren, og fikk ikke lappen før i september. Om du ender opp med å bruke litt tid på lappen er det dumt å gå for A1 nå, når muligheten for A2 er like rundt hjørnet.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kommer veldig an på erfaring, mulighet til å øvelseskjøre, kjørelæreren, prisnivået på skolen osv. Det er ingen dum ide å sette av 30-40k, selv om det er godt mulig du klarer deg med mindre. Problemet er at det fort koster 10 laken å stryke, siden du må vente minst en måned og helst bør ha noen timer underveis for å holde ferdighetene vedlike. Nå er jeg ikke helt sikker på om sikkerhetskursene er like omfattende på a2 som på a1, men jeg går ut ifra det i dette overslaget.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...