Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

A6 klimaanlegg henger seg opp


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI som jeg kjøpte for et par år siden.

 

Problemet er at klimaanlegget av og til henger seg opp på maks varme.

Uansett hva jeg velger av temperatur så er det bare veldig varm luft som kommer ut. Setter jeg den på LOW så kommer det bare enda mer varm luft.

For å "fikse" den så må jeg la bilen stå avskrudd i rundt 3-5 min.

 

I begynnelsen var det flere måneder mellom hver gang dette skjedde. Men etterhvert har det skjedd hyppigere og hyppigere. I påsken kjørte jeg til vestlandet (9 timers kjøretur) og da skjedde det ca 4 ganger hver vei..

Det hadde sikkert skjedd oftere, men hver gang det feilet så kjørte jeg et stykke og jobbet rundt feilen ved å skru av hele klimaanlegget når det ble varmt, og skru det på igjen når det ble kaldt i bilen.

 

Jeg har fått etterfylt gass på kjølesystemet for å se om det kunne være en årsak, men det hjalp ikke. Så da er det kanskje en eller annen sensor?

 

Å dra på verksted for å få fiksa en periodisk feil som ikke viser før en har kjørt en liten stund blir nok bare dyrt uten å vite mer..

Er det noen som har noen ide om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper du har Climatronic....Viser utetemperatur i displayet? Blinker Climatronic displayet noen ganger når du slår på tenninga?

Temp-føleren foran på støtfangeren er defekt eller du må fylle opp anlegget med gass. Er det lenge siden du har etterfylt?

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Tipper du har Climatronic....Viser utetemperatur i displayet? Blinker Climatronic displayet noen ganger når du slår på tenninga?

Temp-føleren foran på støtfangeren er defekt eller du må fylle opp anlegget med gass. Er det lenge siden du har etterfylt?

Diagnosen jeg akkurat har kjørt sier at jeg har Climatronic "Basic", men har aldri sett noen henvisning til det i noe display.

Utetemperatur vises bare øverst i LCD displayet mellom turtalls indikatoren og speedometeret.

Som nevnt i førte post så har jeg etterfylt gass på kjølesystemet, men det hadde ingen effekt på problemet.

 

Få lest ut feilkodene, det kan avsløre hvilken komponent som ikke fungerer som den skal.

Nå har jeg akkurat vært hos mekonomen for å få tatt en rask diagnose. Der leste de ut følgende feilkode:

Klimakontrol - Climatronic "Basic" - Feilminne 00739 Kjølpumpe

 

Men mekanikeren sa at det ikke var noen klar indikasjon på hva som var feil. Det kunne kanskje være kjølepumpa, eller det kunne kanskje være noe spjeldstyring.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg akkurat vært hos mekonomen for å få tatt en rask diagnose. Der leste de ut følgende feilkode:

Klimakontrol - Climatronic "Basic" - Feilminne 00739 Kjølpumpe

 

Men mekanikeren sa at det ikke var noen klar indikasjon på hva som var feil. Det kunne kanskje være kjølepumpa, eller det kunne kanskje være noe spjeldstyring.

 

Spjeldstyring på nyere Audi går ikke på vakum, de kjøres elektrisk av servo/stepper-motorer.

Men det at du får opp feilkode 00739 "kjølepumpe" (Colant Circulation Pump V50) tyder såvidt jeg kan forstå på at du har en moderne type Climatronic hvor det ikke er spjeld som styrer temperaturen, det er ventiler (solinoider) og denne pumpen som sammen styrer vannmengden (flow) og dermed temperaturen.

 

Pumpen er ikke en løs del, men en del av en unit (pump vavle unit) som altså er temperatur-regulerings enheten.

 

Ser sånn ut, klikk for større bilde;

post-56388-0-84146900-1366995334_thumb.png

 

 

Så feilkoden peker på en del av den delen som regulerer temperatur, men den ser dyr ut, og jeg klarer ikke helt se for meg hva slags feilmodus i selve pumpen som skal kunne forårsake at du kun får full varme...? :hmm: Hadde du kun fått kald-luft ville det vært lett å mistenke selve pumpen. (Kanskje feilmeldingen gjelder for hele enheten, jeg vet ikke.)

 

Her tror jeg det er lurt å få hjelp av noen som kan Audi eller klima spesielt godt. Eventuelt kan man komme veldig langt med vcds/VAGCOM diagnosekabel. Uten at jeg har prøvd på akkurat din modell, så får man med VAGCOM opp veldig mye informasjon, feks alle spejld-posisjoner (både forespurt og faktisk posisjon), alle data fra temp-sensorer, sol-sensorer, osv, osv, (det er en hel bråte av dem) og man får se forespurt og faktisk "duty cycle" på solinoider. I tillegg kan man gjøre ting som å kjøre speld fra laptopen så funksjon og arbeidsområde kan bekreftes.

 

Spesielt interessant hos deg vil vel kanskje være å starte med og se hva reguleringsventilene N175 og N176 gjør for noe, og om det de gjør er i tråd med klima-hjernens ønske eller ikke. Altså kort sagt om det er hjernen som får feil/falske signaler og handler deretter, eller om det er de ulike regulerings-disiplene som ikke lyder hjernens ordre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har en VAGCOM kabel, men jeg vet ikke helt hvordan å bruke den skikkelig. Skjønt, det er jo noe som kan googles.

Men for å finne ut om det er ventilene som ikke gjør hva hjerna vil så må det vel testes når feilen dukker opp? Da er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta en lengre kjøretur med laptop i bilen da..

Lenke til kommentar

Det kan vel dessverre hende du har rett i det ja...

 

Ligger en liten manual for bruk av VAGCOM programvaren (VCDS) på hjemmesiden til Ross-tech, her http://www.ross-tech.com/vcds/tour/main_screen.html

Etter å ha gått inn på clima-controlleren er det menyen "Measuring Blocks" som kan gi mye info, og tester kan eventuelt kjøres fra "Output Tests" (hvor mye varierer litt med bilmodell og den spesifikke kontroll-enheten)

 

Jeg har bare erfaring med original "full-versjon HEX+CAN" VAGCOM som jo koster en del, så jeg er litt usikker på hvilke begrensninger man har med uorignal/3.parts kabel og "VCDS-Lite", dersom det er dette du har. Mulig at feks Output test ikke går med Lite-versjon.

 

Man skal uansett være obs på at det er et kraftig verktøy, som fint kan ødelegge bilen/kontroll-enheter ved feil bruk. Men holder du deg til lese/slette feilkoder, samt Measuring Blocks kan ingenting ødelegges, så der kan man trygt eksperimentere og se så mye man orker.

 

Sporadisk feil kan jo fort bli en hard nøtt, men siden du har muligheten så kan du jo i det minste sjekke om den feilkoden du fikk har blitt borte, eller om den kommer igjen, og er du riktig heldig kan det hende du får mer spesifikke koder/feil med VAGCOM enn Mekonomen fikk, dersom de brukte et universal-apparat for alle biler. Formoder at du har sjekket at alt er i orden med kjølevann, siden du nevnte at AC-gass var fylt/sjekket.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Jeg hadde en slik feil på min A6 2,7 TDI Avant. Varme sloseg på for fuldt av og til, spesielt på sommeren var det plagsomt. holdt på å dø av varme. viste seg å være vannventilen til varmeanlegget. Ny vannventil kostet 5500. Bestilte orginal oppgradert fra USA, betalte under 1000 inkl frakt. 1 times arbeid, byttet selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...