Gå til innhold

Valget er for de som liker Idol og Skal vi Danse


Anbefalte innlegg

Jeg tar det som et nei.

Flott.

Å si at vi skal avskaffe mord betyr ikke at vi må ha et alternativ til mord. Må det være et alternativ?

Hvis mord var like vanlig som pengetransaksjoner, så ja, for man ville jo kunne tenke seg at konsekvensen av å avskaffe mord da ville være eksplosiv befolkningsvekst. Det vill føre til andre problemer som den mordvante befolkning vil ha en skisse til løsning på, før de går med på å avskaffe mord.

 

Avskaffer man fiatpenger, aka monopolpenger, vil det naturlige være at dette erstattes av penger som blir etterspurt i et marked.

Hvordan ser du for deg en kontrollert overgang fra dagens system til et fremtidig system der pengene ikke er "monopolpenger" . Er en kontrollert overgang mulig ? Hva er attraktivt ved et nytt system ?

 

I det nye systemet :

Hva består systemet i. Hvem skal trykke pengene ? Skal det være en gull-standard ? ETC.

 

Norske kroner vil isåfall få den verdien de har i et marked, sannsynligvis null. Pengene vil jo eksistere, men verdien, som er at de er tvunget betalingsmiddel, vil bli borte.

Er med på den, men realverdiene, gjeld og fordringer, må jo på et eller annet vis re-prises, og i transformasjonen mellom pengesystemer må jo dette skje på ett eller annet vis. Noen vil tjene på det, andre vil tape.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ser du for deg en kontrollert overgang fra dagens system til et fremtidig system der pengene ikke er "monopolpenger" . Er en kontrollert overgang mulig ?

 

Nå kan jeg bare svare for hva jeg tror, så TS får svare etter eget ønske.

 

Nei, jeg tror ikke en kontrollert overgang er mulig, utenom i teorien. Jeg tror ikke den norske krona blir byttet ut gjennom lovverket, men heller av manglende tro på markedsverdien av krona. Jeg tror verdien av den norske kronen i et tilfelle hvor denne blir byttet ut, vil se omtrent ut som aksjekursen til et selskap som går konkurs. Når tilstrekkelig mange har byttet ut NOK med noe annet så vil det oppnår kritisk masse og "poff", kaos vil inntreffe da NOK er verdt nada.

 

 

Hva er attraktivt ved et nytt system ?

 

Det gir kundene noe de etterspør.

 

 

I det nye systemet :

Hva består systemet i. Hvem skal trykke pengene ? Skal det være en gull-standard ? ETC.

 

Markedsstyrt. Jeg kan ikke vite hvordan det vil se ut, men det vil nok være noe lignende som det var i "fribanktiden" på 1800-tallet i Sverige, hvor bankene kunne selge sine egne penger.

 

 

Er med på den, men realverdiene, gjeld og fordringer, må jo på et eller annet vis re-prises, og i transformasjonen mellom pengesystemer må jo dette skje på ett eller annet vis. Noen vil tjene på det, andre vil tape.

 

Det kommer an på hva den aktuelle kontrakten, og lovverket ellers sier(utenom at norske kroner er tvunget betaingsmiddel) om oppgjørelse av gjeld.

 

Som regel sier en kontrakt at kontrakten skal gjøres opp i en bestemt form for valuta.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg bare svare for hva jeg tror, så TS får svare etter eget ønske.

 

Nei, jeg tror ikke en kontrollert overgang er mulig, utenom i teorien. Jeg tror ikke den norske krona blir byttet ut gjennom lovverket, men heller av manglende tro på markedsverdien av krona. Jeg tror verdien av den norske kronen i et tilfelle hvor denne blir byttet ut, vil se omtrent ut som aksjekursen til et selskap som går konkurs. Når tilstrekkelig mange har byttet ut NOK med noe annet så vil det oppnår kritisk masse og "poff", kaos vil inntreffe da NOK er verdt nada.

Men det er jo det internasjonale pengemarkedet som bestemmer verdien av krona allerede i dag. Sentralbanken har et kursmål, for å sikre stabilitet, men er sjanseløs hvis markedet virkelig bestemmer seg for at krona er mye mindre verdt.

 

Det gir kundene noe de etterspør.

Hvordan eller kanskje hvorfor ?

Ønsker virkelig kundene et system der du isteden for en bankkonto må ha 10-15 alt etter hvor mange valutaer som finnes i landet. Der du blir usikker på om du kan godta østerdalskroner i betaling fordi du skal bruke inntekten til å kjøpe noe i på plasser det de bruker romsdalsgylden og gudbrandsdalspund.

 

Pengeveksling er aldri gratis, så transaksjonskostnadene vil stige.

 

Markedsstyrt. Jeg kan ikke vite hvordan det vil se ut, men det vil nok være noe lignende som det var i "fribanktiden" på 1800-tallet i Sverige, hvor bankene kunne selge sine egne penger.

Pengene bankene trykket var knyttet mot Riksdaler først, som hadde sølvbasis, og siden mot Krona som hadde gullbasis. De ble omsatt til nominell verdi.

 

Attraktiviteten dengang da, var en lettere tilgang til kreditt og likviditet, at privatbanker muliggjorde en høyere omsetningshastighet i realmarkedene, og dermed høyere realøkonomisk aktivitet. Denslags problemer eksisterer ikke nå med elektronisk banking, når penger kan forflyttes med lysets hastighet.

 

Fribanksystemet i Scotland forøvrig tillot jo også penger å bli skapt "ut av løse luften" ved innføringen av sjekkheftet.

 

Fribanksystemene var også basert på "fraksjonell banking" , som jeg har intrykk av at mange tror vi slipper unna med et fribanksystem eller en gullstandard.

Lenke til kommentar

Men det er jo det internasjonale pengemarkedet som bestemmer verdien av krona allerede i dag. Sentralbanken har et kursmål, for å sikre stabilitet, men er sjanseløs hvis markedet virkelig bestemmer seg for at krona er mye mindre verdt.

 

Stemmer.

 

 

Hvordan eller kanskje hvorfor ?

Ønsker virkelig kundene et system der du isteden for en bankkonto må ha 10-15 alt etter hvor mange valutaer som finnes i landet. Der du blir usikker på om du kan godta østerdalskroner i betaling fordi du skal bruke inntekten til å kjøpe noe i på plasser det de bruker romsdalsgylden og gudbrandsdalspund.

 

Hva kundene ønsker kan ikke jeg svare på. Personlig vil jeg foretrekke å kunne dra kortet hvor som helst i verden, i likhet med i dag.

 

Pengeveksling er aldri gratis, så transaksjonskostnadene vil stige.

 

Da vil nok kundene søke å unngå forskjellige valutaer i den grad det er mulig.

 

 

Fribanksystemet i Scotland forøvrig tillot jo også penger å bli skapt "ut av løse luften" ved innføringen av sjekkheftet.

 

Fribanksystemene var også basert på "fraksjonell banking" , som jeg har intrykk av at mange tror vi slipper unna med et fribanksystem eller en gullstandard.

 

Det er etter min mening ingenting galt i at man kan kjøpe/selge en lapp som sier at den lappen er verdt X. Det hele kommer an på om det er noen som er villig til å betale for gjeldsbrevet. Problemet i dag er at denne lappen ikke kjøpes fordi den er etterspurt, men fordi den er lovpålagt.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hvem som "vinner" valget i år, med mindre man er interesserte i Idol og Skal vi danse.

 

Og takk og lov for det!

 

Jeg er veldig godt fornøyd med at vi har et spenn fra SV til FRP. Det er mer enn bredt nok for meg.

 

Tenk om vi heller hoppet fra SosialDemokratene til Anarkistene, Teologene, Pasifistene, Kommunistene og andre helt ekstreme som ønsker å snu opp-ned på samfunnet. Ironisk nok ville valget i realiteten da betydd enda mindre, for et par regjeringsskifter senere hadde vi ikke hatt noe samfunn igjen uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...