Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vitaminer og utbrudd


Anbefalte innlegg

Hello.

 

Gutt på 22 år som nettopp har begynt med d-vitamin og omega 3 kapsler, og jeg har fått sykt kviseutbrudd i pannen, små røde prikker over alt, ikke slitt med kviser før.

 

Kan det ha noen sammenheng med vitaminen, det kom ca 1-2 uker etter at jeg begynte, burde jeg slutte å ta?, vil huden vende seg til det og bli ren igjen, eller kan det være at jeg er allergisk mot disse vitaminene?

 

Takk for alle svar Anonym poster: 0fe91790306e2b123d9c0bbc758a37dd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D-vitamin pleier i så fall å hjelpe mot kviser, så det kan være noe annet i kapslene du reagerer på. Jeg ville nok heller prøvd å kutte ut omega 3 og bare tatt d-vit, forutsatt at du faktisk har vært hos legen og fått bekreftet at du har underskudd.

 

Så lenge du har et normalt kosthold, så er det ikke nødvendig å ta noe vitaminer.

 

Vi får i oss minimalt (langt ifra det vi trenger) med d-vitamin via kosthold så det har liten eller ingen innvirkning på et d-vitamin underskudd. D-vitamin kommer først og fremst fra solen, via huden, og fra tilskudd.

Lenke til kommentar

TS her.

 

Har ikke vært hos legen og fått beskjed om lave verdier, men jeg har aldri spist fisk siden jeg var 5 år(dont like it) og jeg har et veldig ensidig kosthold, så det at jeg har mangel vet jeg, og derfor jeg lurer på om kroppen kanskje fikk sjokk når jeg tok såpass store mengder med vitaminer, 2 - 5 omega 3 kapser og 1 tablett med D vitamin om dagen, men burde jeg kutte ut en av delene forde? Anonym poster: 0fe91790306e2b123d9c0bbc758a37dd

Lenke til kommentar

D-vitamin pleier i så fall å hjelpe mot kviser, så det kan være noe annet i kapslene du reagerer på. Jeg ville nok heller prøvd å kutte ut omega 3 og bare tatt d-vit, forutsatt at du faktisk har vært hos legen og fått bekreftet at du har underskudd.

 

 

 

Vi får i oss minimalt (langt ifra det vi trenger) med d-vitamin via kosthold så det har liten eller ingen innvirkning på et d-vitamin underskudd. D-vitamin kommer først og fremst fra solen, via huden, og fra tilskudd.

 

Trur jeg er i ganske lik situasjon som TS, aldri spist fisk før, og har nå nettopp begynt med D vitamin og omega 3 kapsler, (dog ikke fått noe utbrudd) men det er altså ikke nødvendig med begge deler?(ikke vært hos lege)

Lenke til kommentar

Jeg startet en skikkelig hestekur med 100 µg d-vitamin pr dag, som er relativt hissig uten å merke så mye. Det er ca. 10 ganger anbefalt daglig dose. Jeg hadde da en målt d-vitaminverdi som var under halvparten så lav som den laveste referanseverdien, det var omtrent tomt for å si det sånn. Jeg merket noe ubehag, spesielt i nyrene de første dagene, men det var ikke smertefullt.

 

Det gjør ikke noe å ta d-vitamin og omega 3 samtidig, men omega 3 kapsler inneholder gjerne en god del andre ting som man muligens kan reagere på, derfor kan det være en idé å bare prøve en av delene hver for seg tilfelle en av de er kilden til problemet :)

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...