Gå til innhold

[Løst] Hvor åpent er åpent kjøp hos komplett?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg har oppdaget at pcen jeg kjøpte, en bærbar asus, ikke er varen jeg trengte og vurderer å returnere den til komplett. Jeg ringte og forhørte meg grundig med servicesenteret, og fikk noen vage svar. Jeg har fjernet klistremerkene og fikk som svar at det er ingen god grunn til å gjøre dette. Jeg har brukt den i ca 20 dager nesten hver dag, altså har jeg "tatt den i bruk som min egen" som det tydeligvis står i regelverket at man ikke skal. Jeg har installert spill og installert et torrentprogram.

 

Det kan høres dumt ut, men jeg fant faktisk ikke ut før idag at denne pcen er uaktuell.. Mixeprogrammene jeg ønsket pcen til støtter ikke windows 8, og gir ikke noe klart svar på når de kommer til å begynne å gjøre det heller. Dermed må jeg returnere varen og se etter andre løsninger.

 

Kundehjelpern mente at det var ingen "god grunn til å rive av klistremerkene" noe jeg sier meg delvis uenig i. Jeg trengte en ny laptop til mer enn bare mixing, og var rett og slett korttenkt av meg å ikke teste den ut skikkelig. Samtidig sa han at han regnet med at pcen kom til å kunne bli returnert. Han kunne ikke gi noe klart svar, og dermed er jeg veldig usikker på om jeg tør å ta risken. Koster vel flesk om de nekter å la den byttes.

 

Hva tenker folk?

 

Takk for hjælp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig og si, men har du fjernet klistremerkene så ser nok komplett det som åpenbart at du har brukt den som om du skulle ha den. Skjønner frustrasjonen din, men samtidig vil nok komplett mene at det er helt opp til deg og sjekke at maskinen er kompatibel med det den skal brukes til før den kjøpes.

 

Ville prøvd og finne ut hva det koster om den blir returnert til deg, er det bare frakt kan det jo være en risiko som kan være verdt og ta.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå at å fjerne klistremerker vil si at PC'en ikke lenger er i "vesentlig samme stand eller mengde" som da du mottok den, noe den må være i følge angrerettsloven. Og hvis Komplett sitt åpent kjøp har samme vilkår som angreretten (bortsett fra varighet) så skal du med andre ord kunne levere PC'en tilbake med mindre du har gjort annet som tilsier at den ikke lenger er i vesentlig samme stand eller mengde. Det kan være du må betale et gebyr for at de skal stille PC'en tilbake til fabrikkstandard, men det er jeg ganske sikker på at de har rett til.

 

Kjøper jeg noe på nett, fjerner jeg aldri klistremerker eller plast (av typen som sitter på rammen rundt skjermen på monitorer, på deksel osv...) før jeg vet helt sikkert at jeg vil beholde det jeg har kjøpt. Selv om jeg ikke nødvendigvis kan nektes angrerett selv om jeg har fjernet dette, så gir det meg en bedre følelse å vite at angreretten 99% sikkert godkjennes uten noe mer om og men, og det blir lettere for forhandler å selge varen uten å måtte sette den ned alt for mye.

 

Jeg har imidlertid bare hatt behov for å bruke angreretten to ganger så vidt jeg kan huske.

Lenke til kommentar

har returnert PC en gang

kjøpte en hefig PC, satt opp windows på den, installerte noen spill, men grafikkortet var for dårlig, returnerte noen dager senere, ingen problem, fikk pengene igjen.

 

Om jeg var deg trådstarter vil jeg annbefale å gjøre det samme, og jeg regner med det fulgte med programvare eller CD-er til å stille PC-en til "fabrikk modus"

Hvordan det er med klistermerker vet jeg ikke, men jeg vil si det er verd et forslag, verstefall er vel at du betaler frakt frem og tibake + noen hundrelapper for åpning (i verste fall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...