Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg beklager på det dypeste og håper du kan tilgi meg... det går litt fort i svingene når man poster på jobben vet du :ermm:

 

edit: FYI de nye kortene i EPIA MII serien har onboard flash-socket og PCMCIA, må man enkelt kan boote de på flashdisk og bruke de med trådløst nettverk.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Genialt !!.

 

Hvordan tvangskjører man PSU ? (vil modde ett PSU til vannkjøling eller no men tør jo ikke koble det til pc'en før jeg har testet at alt virker ..)

 

Edit:

Fant ut ... hvis noen andre lurer på det står det mye om psu her

Phara0h

Endret av Phara0h
Lenke til kommentar
jeg beklager på det dypeste og håper du kan tilgi meg... det går litt fort i svingene når man poster på jobben vet du :ermm:

 

edit: FYI de nye kortene i EPIA MII serien har onboard flash-socket og PCMCIA, må man enkelt kan boote de på flashdisk og bruke de med trådløst nettverk.

 

Må nok skuffe deg der... EPIA MII kortet har CF slot (og pcmcia slot) men denne er nok ikke koblet til IDE kanalen. Har ihvertfall ikke noe referanse til boot i bruksanvisningen. Slotten på hovedkortet er nok til bruk som en vanlig CF reader. Jeg kommer tilbake med mer info når jeg begynner å sette sammen delene mine...

 

Kjøpte 1,2GHz versjonen av dette kortet. Det er helt utrolig lite!

 

En annen ting, utrolig irriterende at pci-riser kortet til VIA (gjør en pci plass om til 2 i liggende format) ikke kan vendes inn mot hovedkortet, men må være "til siden". Dette gjør at grunnflaten i boksen min nesten blir dobbelt så stor som jeg hadde på tegningene mine :(

Lenke til kommentar

huff det var voldsomt skuffende..... de har altså lat til en slot, men den kan liksom kun brukes til å lett aksessere bilder eller noe!?

 

En ting man kanskje kan bruke det til er at man kan dele opp systemet litt. Med en mindere flash disk mot ide som kunn har operativsystem. og så laste software og andre ting fra et annet kort som står på kortleseren. Dette kan kanskje bli en billigere løsning dersom man har noen mindere flashkort liggende enn å kjøpe et nytt på 512 eller 1024 for å få plass til dem man må ha med!?

 

edit: trodde nesten alltid at riserkortene ligger innover.... komplett hadde et annet kort (fra chieftec) før og jeg tror det lå innover. Det kan hende at VIA har valgt å legge det utover fordi det krasjer med ting på kortet, slik som disse nye slottene og diverese kjøleribber.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
En annen ting, utrolig irriterende at pci-riser kortet til VIA (gjør en pci plass om til 2 i liggende format) ikke kan vendes inn mot hovedkortet, men må være "til siden". Dette gjør at grunnflaten i boksen min nesten blir dobbelt så stor som jeg hadde på tegningene mine 

 

Det går jo an å sette den i andre veien...

Den fungerer vel ikke hvis du setter den inn mot hovedkortet da.?

Lenke til kommentar
huff det var voldsomt skuffende..... de har altså lat til en slot, men den kan liksom kun brukes til å lett aksessere bilder eller noe!?

 

En ting man kanskje kan bruke det til er at man kan dele opp systemet litt. Med en mindere flash disk mot ide som kunn har operativsystem. og så laste software og andre ting fra et annet kort som står på kortleseren. Dette kan kanskje bli en billigere løsning dersom man har noen mindere flashkort liggende enn å kjøpe et nytt på 512 eller 1024 for å få plass til dem man må ha med!?

 

edit: trodde nesten alltid at riserkortene ligger innover.... komplett hadde et annet kort (fra chieftec) før og jeg tror det lå innover. Det kan hende at VIA har valgt å legge det utover fordi det krasjer med ting på kortet, slik som disse nye slottene og diverese kjøleribber.

Jepp. Man kan fint bruke CF onboard slotten som permanent disk, men det står ikke noe om at den kan benyttes som boot disk. Manualen lister opp 14 forskjellige boot alternativer.

 

Ang Riser kortet:

 

Ja det krasjer med de to ekstra kortplassene så derfor kjøpte jeg en pcislot extender kort (hever pci slotten med ca 2.5 cm) slik at jeg kunne benytte denne. Riser kortene (begge to) har 2 små hakk i hver ende (___/\_______/\___) slik at de teoretisk kan settes hver vei, men slottene på kortet blir da feil vei, slik at uttakene for kort kommer forover i maskinene og ikke bakover som er normalt. Vet ikke om dette har noe å si for kortet som sitter der, men jeg vil anta det...

Lenke til kommentar
Riser kortene (begge to) har 2 små hakk i hver ende (___/\_______/\___) slik at de teoretisk kan settes hver vei, men slottene på kortet blir da feil vei, slik at uttakene for kort kommer forover i maskinene og ikke bakover som er normalt. Vet ikke om dette har noe å si for kortet som sitter der, men jeg vil anta det...

Det var dette eg tenkte på. Kortet går jo å sette i andre veien, men det vil kanskje ikke fungere da? Er det noen som har prøvd det?

 

Tror eg leste i et pdf dokument til kortet for eg god stund siden at det ikke var anbefalt å snu den, men det stod ikke at det ikke fungerte.... Finner ikke dokumentet igjen...

Endret av _TT_
Lenke til kommentar
Jepp. Man kan fint bruke CF onboard slotten som permanent disk, men det står ikke noe om at den kan benyttes som boot disk. Manualen lister opp 14 forskjellige boot alternativer.

En test ( http://www.epiacenter.com/modules.php?name...howpage&pid=36 ) på http://www.epiacenter.com sier følgende:

 

Booting from Compact Flash?

Nope, sorry, it's not currently possible due to the compact flash reader being on the end of the PCI bus, rather than the compact flash being directly connected to the IDE ports - the latest I read was that it would be possible under Linux or Windows CE, and VIA are developing some drivers for this. It is a shame that it is not one of the boot options in the BIOS, as I'm sure there's a lot of home users out there that would love to use a compact flash card to boot from, rather than a noisy hard drive - although perhaps those that do would be happy booting with Linux.

Endret av Rigel
Lenke til kommentar

Wow kan ikke tro at jeg har lest gjennom alle 39 sidene av dette prosjektet her. Har tenkt å gravere en logo på casemodden min. men er ike 100% sikker på hvodan det gjøres. er det bare å bruke en kjegle forma pussehode på en dremmel? kjøpte en 12mm plexi plate i dag som skal brukes.

 

Konge prosjekt foresten. :thumbs: har ønsket meg å lage en slik maskin lenge, men kommer ikke til å få penger nok til det på lenge.

Du har ikke lyst til å donere bQ til en stakasrs fattig sjel som ikke har i nærheten av 20000kr.

 

 

 

........ trudde ikke det nei :nei:

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kan det ha noe å si hvilket operativsystem amn kjører? det kan jo ikke ha noe å si hva som ligger på en disk. Dersom bios ikke leter etter boot-partisjon på den disken kan man jo ikke boote fra den!?

 

Men jeg synes at det er litt tragisk at de har fått med boot fra eksternt usb-minne, men ikke fra den "interne" flashen!

Lenke til kommentar
Hvordan i alle dager kan det ha noe å si hvilket operativsystem amn kjører? det kan jo ikke ha noe å si hva som ligger på en disk. Dersom bios ikke leter etter boot-partisjon på den disken kan man jo ikke boote fra den!?

 

Men jeg synes at det er litt tragisk at de har fått med boot fra eksternt usb-minne, men ikke fra den "interne" flashen!

BIOS booter egentlig WindowCE (eller Linux eller whatever) fra harddisken, og bootloaderen til operativsystemet leser deretter CF-kortet og spawner bootloader-programmet som ligger der? Det er en teori, hvertfall, men om det stemmer vet jeg ikke. :)

 

Om man skal kalle slikt "booting fra CF" eller ikke er vel et definisjonsspørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...