Gå til innhold

Forbedre trådløs forbindelse mellom router og PC.


Skrue

Anbefalte innlegg

Hva med å montere en parabolskjerm av passe størrelse bak hver antenne, og på den måten styre signalet i riktig retning?

Jeg kan ingenting om emnet, så vær overbærende hvis dette er et latterlig forslag..  :-?

 

Forslaget er slett ikke latterlig, det finnes faktisk en slik løsning hos denne karen: http://home.online.no/~sondred/index.htm

Ulempen er bare at jeg ikke har plass til en parabolskål inne i racket, hvor det trådløse kortet befinner seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har jeg snakket med Aas og har fått bekreften en del teorier.

Det er noen måter du kan forbedre signalstyrker på...

 

basestasjonen din har en RF på 2.4-2.483GHz.

Dens maksimale utsendte effekt er P=100mW

Intensiteten/styrken til signalet avtar med avstanden i andre. (1/r^2)

fordi antenna sender signaler i 360 grader.

Hvis du vil oppnå høyere styrke ved PCI-kortet kan du rette den tilgjengelig effekten i retning PCI-kortet med en antenne og dermed kan øke hastigheten.

 

Jeg har planer om å lage meg en Yagi-antenne til 3COM basetasjonen min slik at jeg kan sitte ute om sommeren og surfe...

 

Hvis du får tak i riktige deler (tynn coax-kabel og kontakter) er det ganske enkelt å lage en antenne med større GAIN. Jeg har tenkt å skrive en liten rapport mens jeg gjør beregninger...

 

 

Så hva vil du? forbedre antenna ved basestasjonen?

I så fall vil Du få større styrke i den ene retningen mens i den andre retningen vil signalstyrken være som før.

 

Hvis du vil forbedre begge veier så må du lage to antenner som retter mot hverandre. En kobles til basestasjonen og en kobles til PCI kortet :)

Lenke til kommentar

Hm, det ble visst ikke så helt enkelt dette?

Men jeg tro nok at jeg vil foretrekke eventuelle modifikasjoner på PCI-kortet. Der er jo antenna demonterbar, og letter å manipulere med. Antennene på basestasjonen (to stk) virker montert "once and for all" så de kan det nok bli vanskeligere å gjøre noe med.

 

Får nok lete litt etter en passende coax, og er jeg heldig; passende tilkoblinger også. Men, større GAIN? = effekt?

 

Btw; Hva er en Yagi antenne da? En parabolløsning kanskje? Nå "graver" jeg visst fært, på en fredags kveld...

Lenke til kommentar

Har lest igjennom pdf-fila di, og først og fremst: Jeg skal _ikke_ prøve meg på noen av de formlene der, men bortsett fra det så var jo teksten begripelig!

Får håpe det ikke tar så alt for lang tid før du får regna ferdig på antenna / reflektoren da! Jeg er i alle fall stand-by her. :smile:

 

Aha! En TV-antenne i miniatyr! Med reflektor og en drøss med direktorer, som så vidt jeg vet gjør denne ganske så retningsvirkende? Jo fler direktorer, jo bedre retningsvirkning!

Hva blir de ca målene på en slik antenne da? 30cm lang? 1,5m. lang?

Lenke til kommentar

nå har jeg litt og må bare få bekreftet av Jon Anders at det jeg skriver er riktig. Da er tiden nær ved å beregne dimensjoner til antenna og hvor elementer skal sitte. Skal prøve å få puttet inn noen bilder i pdf-dokumentet slik at det ikke blir så tørt :)

 

Men Jeg kunne trengt et program som måler signalstyrken. Dette trenger jeg for å kunne måle hvor bra en antenne er. Noen som vet om et bra og lite program?

 

Skrue: se etter et metallrør med Ø=1cm lengde rundt 20cm. Og noen metallstenger. alt dette kan være av aluminium eller kobber/messing. Se etter 50Ohm coaxkabel og plugg som passer til PCI-kortets hunkontakt :)

Lenke til kommentar

Metalldeler av ymse størrelser skal det være greit å skaffe tilveie. Kanskje jeg allerede har et passende utvalg i mekkebua?

 

Spørsmål: Metallrøret på ca 20cm, representerer dette "stammen" i antenna? Bør ikke dette i så fall lages av et ikke-ledende materiale, for å isolere reflektor og direktorer fra selve stammen? Selv om disse relativt enkelt lar seg isolere fra, er det vel kanskje lettere å bruke et passende plastmateriale i stammen?

Jeg spør av ren og skjær uvitenhet, samtidig som at jeg har observert at direktor og reflektorer på en "ordinær" TV-antenne er isolert fra selve stammen.

Lenke til kommentar

jeg har prøvd å skrive litt mer tekst i pdf-filen nå.

www.stud.ntnu.no/~dangdung/rapporter/antenne.pdf

Les den så får du kanskje forklaring på det du måtte lure på :)

 

Antenna vår er kun polarisert i et plan. Den elektriske bølgen står vinkelrett på den magnetiske bølgen. Disse feltene står igjen vinkelrett på utbredelsesretningen. tenk deg xyz kordinatsystem. bølgen brer seg i x-retning, lengderetningen til antenna, og E- og H-felt står i y- og z-retning. Så i dipolen akseleres elektroner langs y-retningen, lengderetningen til dipolantenna. Så for dipol-elementet så "ser" det ikke stammen i antenna. Ta en nøyere titt på TV-anetenner: da vil du se at stammen er av metall og ikke isolert fra dipolet fordi dette ikke er nødvendig :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg endelig klar for praktisk arbeid av antenna :)

seksjon 3 i pdf-dokumentet er praktisk beregning av teorien.

Og til slutt har jeg laget en skisse av antenna som kan enkelt lages :)

 

Yagi_antenne.JPG

 

Dette var ganske morsomt. Og du skrue: du har hjulpet meg to ting

1. Å bli kvitt tvilen når det gjelder linjevalg (ut med microelektronikk-design).

2. tilegne mye kunnskap om antenne-design :)

Lykke til med prosjektet. Husk å gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Hva kan jeg si?

ikke så mye annet enn at jeg foreløpig bare må bukke og takke for engasjementet!

Og vil samtidig garantere at antenna skal lages, så fort jeg får anledning!

Det henger egentlig på å få tak i passende plugg + coax, men det skal nok la seg løse!

Ha litt tålmodighet med meg, men jeg lover å komme tilbake så fort jeg har mer kjøtt på beinet! :smile:

Lenke til kommentar

nå har jeg testet antenna. gjennom luftlinje på 20-30 meter fikk jeg 4/5 til 5/5 streker. Mens jeg fikk 5/5 med Yagi-antenna.

Men dette bekrefter bare at antenne-designet vårt er rimelig. Om denne antenna er bedre enn standard-antenna vet jeg ikke noen ting om ennå før jeg har fått et programmet til å måle signalstyrken.

 

Jeg har en mistanke om at jeg ikke har klart å skape imdedans-match.

men dette tester vi senere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...