Gå til innhold

Forbedre trådløs forbindelse mellom router og PC.


Skrue

Anbefalte innlegg

Kanskje et litt dårlig formulert tema, men saken er som følger:

 

Har anskaffet en SMC 2404WBR trådløs router i datarommet i 2.etg, for å kommunisere med en PC som er integrert i et multimediarack nede i stua.

Denne maskinen har et SMC 2435W 22Mbit PCI-kort installert, som fungerer ok.

 

I luftlinje er det snakk om en såpass beskjeden avstand som ca 10meter, men likefullt er det bare såvidt jeg har signal på maskinen i stua? Huset er i sin helhet bygget i tre, og dermed trodde jeg at skjermingen for slike signaler ville være beskjeden.

Internettoppkobling går stort sett ok, men verre er det med filoverføring mellom de to maskinene!

Dette fungerer bare unntaksvis, og helst etter at racket med maskinen flyttes litt ut fra veggen. Har noen av dere et tips om hva jeg kan gjøre?

 

Er klar over at det finnes forlengelseskabler for antenna på PCI-kortet, men minstelengden er jo pinadø 10meter? Da kunne jeg likegodt ha lagt en tp-kabel dit, men av praktiske årsaker er dette ikke så enkelt.

 

Finnes det alternative løsninger? Kan man f.eks skifte ut eksisterende antenne med en bedre?

Eller endre settings for kort / router? Har snoka litt rundt for å finne svar på problemet, men har så langt ikke funnet noen løsning.

Jeg er sikker på at mange her i forumet vet mer om slike ting enn meg sjøl, og vil tro at det dukker opp gode forslag etterhvert? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke så god peiling på antenne og den slags før neste semester.

Men jeg har fått med meg at størrelsen på antenna skal være i størrelsesorden med bølgelengden til signalet. WLAN operer med en frekvens på 2.5GHz og skulle da tilsi en bølgelengde (lambda) lik 12.0cm

 

Og en antenne på 10m høres skremmende ut, synes jeg...:)

Kanskje andre har noen innspill?

Lenke til kommentar

Det er jo antennekabelen som er 10 meter, ikke selve antenna.

Ellers har du nok veldig rett når du antar en antennelengde på 12cm!

Har plukket av selve mantelen på antenna til PCI-kortet, og inni der fant jeg en ledningsstump med en mystisk liten klump på. Og lengen er nok temmelig nære 12cm.

Sjøl kan jeg forsvinnende lite om slike antennegreier, men mener at jeg en gang i tiden hørte at om man dobler lengden, i dette tilfellet til 24cm, så vil det kunne gi en viss effekt? Men det gjelder kanskje først og fremst senderantenna?

Takker uansett for innspill, ddd-king! :-)

Lenke til kommentar

Det er så deilig at teorien kan brukes i praksis :)

Men Jeg har nettopp sittet og regnet på transmisjonslinjer med elektromagnetisk bølger. Når man opererer med slike hastigheter kreves det stor presisjon, fordi bølgen (signalet) både varierer med tid og rom, henholdsvis t og x.

 

Antenna er designet slik at den har samme impedans (kompleks form) som transmisjonslinja som fører signalet inn til prosessingsenheten. (Filter->Forsterker->Filter->Mixer osv...) Dersom du endrer lengden til antenna vil den Ohmske motstanden øke pga lengre vei for bølgen å gå. Pluss at lengden til antenna ikke lenger stemmer med bølgelengden vil effektoverføringen fra antenna til kretsen ikke være optimal (mindre energi inn til kretsen-->svakere signal-->lavere SNR-signal noise rate-->Større bitfeil-->Lavere hastighet). Dette kalles Mis-match.

 

Det er derfor at en antenne som er større skal være riktig designet slik at dens impedans stemmer med transmisjonslinjas karakteriske impedans for optimalt resultat.

 

Du får bare prøve deg frem, men jeg tror dette vil være vanskelig å få til. Med lavere frekvenser kHz klassen stilles det mindre krav til antenna og derfor har man nok større muligheter for å trikse og mikse med dette.

 

Uansett: Lykke til ! :)

Lenke til kommentar

O herre, ddd-king. Det derre ligger laangt over mine kunnskaper om slikt!

Men jeg tolker det dithen at jeg antagelig havner i "deep shit" om jeg prøver. Kanskje jeg skulle få tak i en forlengelseskabel allikevel, og heller kappe den? En koax-kabel kan jo trikses litt med.

 

icarus1983: Kanskje noe sånt kan hjelpe, her også? Men det er jo i første omgang signalstyrke det er snakk om for mitt vedkommende, så sannelig om jeg vet.

Overføringa er jo ok, så lenge jeg får kontakt.

Lenke til kommentar

Det er som ddd-king sier.. Her er det meeget små marginer..

Du skal ha ganske flax for å få en antenne til å fungere like

bra som en fabrikk-produsert..

 

Uansett for de som leser denne posten: Hvis du skal kjøpe trådløst ville

jeg ha satset på den nye 802.11g standarden med 54Mbps (max)

datahastighet på opptil 100m med std. antenne (!).

 

Ta en titt på http://www.dlink.no/ for flere antennetyper..

(Går faktisk til 5km.. og da snakker vi :D )

Lenke til kommentar

At 22:03 18.09.2003 -0700, you wrote:

Heisann!

Jeg har støtet oppi problem som jeg synes er veldig interessant.

Det er snakk om en WLAN basestasjon og et WLAN PCI kort som ligger omtrent 10m fra basestasjonen.

Det motatte signalet er litt svakt ved PCI kortet. Av praktiske grunner kan ikke senderen/mottakeren flyttes.

 

Er det mulig for en vanlig student å designe en bedre antenne som passer bedre til dette formålet?

 

Hva er impedansen til slike antenner?

 

Hva skjer hvis jeg gjør antenna større men fortsatt beholde dens karakteristiske impedans slik at jeg ikke

får mis-match.

takker for svar.

 

mvh

En nysgjerrig student fra Systemer for signaloverføring i høst :)

-------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Hei,

Fikk sendt mailen din via Kjell Aamo i går. Dessverre kjenner jeg for lite til WLAN og PCI-kort til at jeg kan svare konkret. Jeg trenger litt flere opplysninger:

Hva er frekvensen på RF-signalet? Dette vil selvsagt bestemme dimensjonene til alternative antenner.

Hvilken antennetype er det brukt på kortet? Det bestemmer impedansen og hva du oppnår av antennen i dag.

Hvordan er signalet ført videre fra antennen og til neste komponent på kortet? De to siste punktene har betydning for å vurdere mulige alternativer og hvor stor bedring en eventuelt kan oppnå.

 

Generelt kan jeg si at antenner på PCI-kort må lages små av bekvemmelighetshensyn. Men hvis størrelse ikke spiller noen rolle i et slikt forsøk som du gjennomfører, tror jeg nok det må gå an å lage en bedre antenne. Som du er inne på, må en se på muligheter for å lage den større og mer direktiv, men beholde omtrent samme impedans og tilkopling til kortet.

 

Det enkleste er om du kommer en tur opp på kontoret mitt med PCI-kortet. Så kan vi se på det og diskutere videre.

 

Mvh

Jon Anders Aas

Lenke til kommentar

Ta et detaljert bilde av kortet. (flere)

Jeg synes at dette er morsomt og kunne tenke meg å drive med dette når jeg er ferdig med skolen. Dersom jeg har mulighet til det hjelper jeg deg å designe og utvikle en antenne med større/bedre gain.

men da trenger jeg dimensjoner på transmisjonslinjen: linjen som fører signalet fra antenna til første komponent...

Lenke til kommentar

Et lite tips, plasser sender og motaker så langt vekk i fra høytalere og forsterkere som mulig.

 

Jeg har senderen i første etage og motaker i andre. Senderen er rett ved siden av en høytaler, og så lenge høytaleren ikke er på. Ligger signalet på normalt-lavt. Men om høytaleren er på, ligger signalet på veldig lavt. Men har ingen problemer med overføring.

Lenke til kommentar

Husk bare at strålingen fra en antenne som skyldes elektroner i akselerasjon brer seg stort sett 90 grader i forhold til lengderetningen til antenna. Intensiteten kan tilnærmes en cos(alpha)

 

Peker du antenna mot mottakeren vil den motta NULL signal, dersom vi ser bort i fra refleksjoner...

 

illustrert med et bilde her....

 

antenne.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...