Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerte i ankel ved lange gåturer; overtråkk for 3 måneder siden


exonum

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

For 3 måneder siden tråkket jeg ganske kraftig over. Det ble ikke påvist brudd, og ikke undersøkt om leddbåndene i ankelen var røket. Etter omtrent to uker i sengen og på krykker kunne jeg halte veldig forsiktig med foten. Etter omkring tre uker kunne jeg gå korte strekk, rundt 5-10 minutter, normalt - uten smerter.

 

Nå er jeg i stand til å gå i ca 1,5 time hvor jeg av og til har små smerter før jeg har blitt varm, og noen smerter i ettertid - som av og til hindrer normal funksjon. Dersom jeg går i lengre tid enn dette har jeg gjerne vedvarende smerter resten av dagen, og nedsatt funksjonsevne i ankelen. Ankelen har normal størrelse, altså ikke en inflammasjon, såvidt jeg som lekmann kan bedømme.

 

Jeg lurer på om noen har erfaring med dette? Går smertene over - er det snakk om opptrening? Eller tyder smertene på at jeg har en uavdekket skade av større betydning?

 

Har veldig lyst til å begynne å løpe igjen..

 

Hilsen utålmodig, vond ankel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ved to anledninger røket leddbånd i ankelen. Det var veldig likt det du beskriver, men jeg er ingen lege så hva vet vel jeg...?

 

Jeg besøkte legevakten begge gangene, og fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke trengte operasjon. Begge gangene forsvant smertene av seg selv, men det tok litt tid.

 

Nå, flere år etterpå, kan jeg fremdeles kjenne at den ene ankelen er litt anderledes enn den andre. Ingen smerter, men en helt annen følelse når jeg vrir den.

Lenke til kommentar

Oki, jeg tråkket selv over skikkelig i August. Var ikke noe brudd, men ble aldri bedre i ankelen. Var på mr, og det fant de en del skader på leddbånd og sener... Men mr burde du vært på ganske kjapt etter overtråkket. Dessverre er det jo sånn at det er en skade som tar lang tid å hele.

Lenke til kommentar

pakini: Ja, og jeg maste også på å få det. Legene ville derimot ikke bruke noe mer tid på det enn en røntgen. Jeg setter dog pris på innspillet ditt.

 

Jason: Synd å høre at det fortsatt er vondt. Om du fortsatt husker det, er jeg interissert i hva du gjorde etter skaden. Holdt du den hevet og iset den ned de første 1-2 ukene, begynte du å gå og målretter opptrening deretter, og er du aktiv sånn ellers? Også; var du aktiv før skaden? Har du full funksjonalitet i ankelen?

 

Jeg får satse på at jeg gjorde nok i begynnelsen til at det ikke blir permanent vondt etter/under aktivitet. I går var jeg på fjelltur og løp også litt. Ingen smerter underveis, kun i etterkant. Tror dette kommer til å gå bra, tror vel skaden bare tar en god del mer tid å leges enn jeg hadde belaget meg på.

Lenke til kommentar

Jeg fikk kun en bandasje på ankelen, den var hoven i 2 uker. Jeg husker jeg iset den. Jeg har alltid vært aktiv, men jeg kan ikke ri hest uten å ha vondt. Etter 10 minutter så blir hele foten ekstrem smertefull og den blir helt nummen, som gele omtrent. Men jeg er nok et skrekkeksempel siden jeg aldri fikk hjelp og ordnet ankelen, jeg tror rett og slett jeg røk en muskel. Ankelen er skeiv og vond. Men kjøp deg en slik støttebandasje, den er utrolig god å ha

Lenke til kommentar

Veldig leit å høre at utfallet ble så alvorlig for deg. :hm: . Nå blir det litt off-topic, men har du vurdert å ta en MR og ha en spesialist-konsultasjon nå i ettertid? Det er mulig at et kirurgisk inngrep kan hjelpe deg. 15 år er mye tid innenfor den medisinske verden, det er mulig de kan hjelpe deg!

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Ja, har tenkt mye på det, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, og det koster vel penger og?

Vanlig prosedyre for slikt er å gå til fastlegen først. Be pent, men bestemt om henvendelse til spesialist med det samme. Følgelig går turen videre til spesialist - så blir det tatt derifra.

 

Angående kostnad, er det i Norge frikort på helsetjenester, og grensene går ved hhv. 2000kr og 2600kr.: http://www.helfo.no/...er/default.aspx

 

Spør du meg burde du absolutt investere de kronene i dette. Det er livskvaliteten det står på. ;)

Endret av exonum
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei Jason! Det går stadig fremover. Har de siste tre ukene syklet til jobb t/r 5 ganger i uken. I går forsøkte jeg meg på min første, korte, joggetur. Har tidsvis smerter, og av og til stivhet på morningene. Men det går rette veien! :)

 

Enn med deg; ble det noe konsultasjon?

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort ifra at du røk noen leddbånd da du tråkket over. Og et leddbånd bruker vel 3 uker på å gro seg til?

 

Jeg ødela ankelen for en stund tilbake og holder på med opptreningen nå. Ankelen er svært stiv om morgenen, men blir bedre utover på dagen. Kjører mye balanseøvelser på foten, sånn at jeg ikke skal tråkke over når jeg f. eks skal begynne med ballspill igjen.

 

Edit: Så jeg ville trent en del balanse om jeg var deg, TS.

Endret av Magiii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...