Gå til innhold

[Løst] Photoshop - sliter med å få eksportert jpg og png som ikke blir for mørke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk. Nå får jeg veldig gode resultater fra Photoshop. Jeg har et avsluttende spørsmål.

 

Er det problematisk å bruke bilder med AdobeRGB-fargerom på nett hvis man embedder fargeprofilen?

Det er kun et poeng å vise bilder med Adobe RGB-profil hvis mottakerne har a) skjerm som støtter Adobe RGB, b) også har browser som støtter Adobe RGB og c) i tillegg både har satt opp operativsystem og skjerm korrekt. Ellers blir det bare krøll og feil farger og ellers et "beste" resultat at de får sett bildet konvertert til sRGB. For eksempel poster Lloyd Chambers ( http://www.diglloyd.com ) konsekvent i Adobe RGB, men så har han også en spesiell målgruppe.

Og - laster du bilder opp på andre tredjeparts tjenester som konverterer/endrer bildene dine uansett (hei, Facebook, Flickr med flere) er du ikke garantert at de beholder fargeprofilen uansett.

 

Så - for deling på web - er du ikke stensikker på målgruppen, så kjør sRGB.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hvis alt er satt riktig i Win & GPU og Photoshop så skal ingen av disse Konvertere fargeprofil taggen fra kamera med mindre du forandrer den selv i f.eks. Photoshop.

 

Når du bruker Dell U2711 med Adobe RGB settingen skal Working Space i Photoshop settes til Adobe RGB. Samme forandring må du gjøre hvis du vil jobbe med sRGB i Photoshop og skjerm.

Du skal få en advarsel hvis du åpner et bilde i Photoshop som har annen fargeprofil enn Working Space.

 

Dell U2711 er fra fabrikken satt altfor lyst (50%) selv med fabrikk kalibreringen. Ved ordentlig kalibrering så ender gjerne resultatet med at den bør settes til 20-30%. Det gjelder for alle Dell sine fabrikk kalibrerte skjermer.

 

Det er lurt å ha en ukalibrert skjerm for å sjekke hvordan andre ser bildene man laster opp på nett.

Lenke til kommentar

Jepp. Jeg tror aldri det har vært slik ut-av-boksen at man får noe trøbbel med Adobe RGB, men det var slik for andre fargerom. Jeg har satt opp Adobe RGB som standard nå, og får beskjed hvis noe annet kommer inn. Alle filene mine fra mange år tilbake, er i Adobe RGB fortsatt.

 

Du har rett angående Dell. Det har jeg hørt flere steder, og ser på skjermen min. Personlig så liker jeg at skjermen min er såpass lys. Bedømming av sortnivå er litt vanesak. Det virker som problemet var den profilen som kommer fra Dell. I både Firefox og bildelesere ble eksportfiler vist feil, med altfor lav lysstyrke. De samme bildene ble vist med riktig lysstyrke når jeg gikk bortifra profilen fra Dell.

Lenke til kommentar

...

 

Det er lurt å ha en ukalibrert skjerm for å sjekke hvordan andre ser bildene man laster opp på nett.

 

 

Tja...tror jeg vil pirke litt på dette...

 

Siden alle dataskjermer er "ukalibrert ulikt", så gir ikke setningen din noen mening. Om skjermen DIN er kalibrert eller ikke betyr kun noe for hvordan DU ser bildet. Du kan uansett ikke vite hvordan andre ser det på sin skjerm.

 

En enkel leveregel; legger du bilder på nett så aner du ikke hvordan andre ser det på sin skjerm. Punktum.

 

 

PS.

Leveregel 2: ikke legge ut bilder på nett som enten er av privat karakter eller som betyr noe for deg. Før du aner det kan bilde ditt bli brukt av noen andre...:-)

DS.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Siden alle dataskjermer er "ukalibrert ulikt", så gir ikke setningen din noen mening. Om skjermen DIN er kalibrert eller ikke betyr kun noe for hvordan DU ser bildet.

Helt enig, å se bildet på en ukalibrert skjerm virker helt meingsløst siden "alle" ukalibrerte er forkjellige. Det beste man kan gjøre er å få bildet riktig på en kalibrert skjerm, da blir det i hvert fall korrekt på andre kalibrerte enheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...