Gå til innhold

MP3 el. Minidisc?


Anbefalte innlegg

Eg kjøpte ein Sony nett MD for ca. 4 mnd sidan til 2500,- (MZN-710), og har ikkje hatt noko å klaga på hittil. Lyden er god (forskjellige lydmodus) og den er grei og kompakt. Har rask overføring frå pc til md gjennom USB og god kvalitet på Atrac3 formatet. Er grei og kompakt + god batteritid, kan og koble til ekstra batteri (alkaline batteri) for utvida kapasitet.

 

Mvh.

 

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler en flashbasert MP3 spiller. Siden det ikke er noe mekanisk i disse(ingen tannhjul, plater eller lignende, kun printkort.), er de like solide som mobiltelefoner. dvs at du kan miste de på betonggulv uten å være redd for at noe har gått istykker.

 

Hadde en Sony NET Minidisc MZ N1. Fikk en bulk i den.. har ikke peiling hvordan det skjedde. plutselig var den ubrukelig. 3500 ut vinduet.

 

Samme med ipod greiene og andre harddisk baserte spillere:

disse tåler lite juling!

 

Dessuten.. Hva skal en med 10GB med musikk i lomma? :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både minidisc og mp3 spiller.. Mp3 spiller er jo mye bedre.. Du slipper hakking, og mekaniske deler som går i stykker. Du slipper mye billigere unna mht. pris. Kvaliteten på lyden er også bedre. Atrac kompresjonen er jo mye dårligere i forhold til hvor stor plass det tar, og md ER 32 khz og de fleste er også 12 bit. Grunnen til at jeg kjøpte mp3 spiller, er fordi MD spilleren rett og slett ble rista i stykker, endatil jeg nesten ikke rista i den.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt både minidisc og mp3 spiller.. Mp3 spiller er jo mye bedre.. Du slipper hakking, og mekaniske deler som går i stykker. Du slipper mye billigere unna mht. pris. Kvaliteten på lyden er også bedre. Atrac kompresjonen er jo mye dårligere i forhold til hvor stor plass det tar, og md ER 32 khz og de fleste er også 12 bit. Grunnen til at jeg kjøpte mp3 spiller, er fordi MD spilleren rett og slett ble rista i stykker, endatil jeg nesten ikke rista i den.
Du vet at det finnes mer enn èn mp3-spiller på markedet? Du har kanskje forenklet litt vel mye her.
Lenke til kommentar
Jeg har hatt både minidisc og mp3 spiller.. Mp3 spiller er jo mye bedre.. Du slipper hakking, og mekaniske deler som går i stykker. Du slipper mye billigere unna mht. pris. Kvaliteten på lyden er også bedre. Atrac kompresjonen er jo mye dårligere i forhold til hvor stor plass det tar, og md ER 32 khz og de fleste er også 12 bit. Grunnen til at jeg kjøpte mp3 spiller, er fordi MD spilleren rett og slett ble rista i stykker, endatil jeg nesten ikke rista i den.
Du vet at det finnes mer enn èn mp3-spiller på markedet? Du har kanskje forenklet litt vel mye her.

 

Hehe.. Nå skjønner jeg ikke hva du graver etter og få fram...

Prat litt mer direkte. På hvilke punkter mener du jeg har forenklet?

Lenke til kommentar

Kommer jo ann på åssen høretelefoner du velger å investere i da.

Er jo liksom der lyden kommer ut.

 

Skal selv kjøpe muvo NX med 256 mb.

Men bruker ikke medfølgene høretelefoner.

 

Dessuten kan du alltid ellers kjøpe:

Muvo NX 128 mb

Muvo NX 256 mb

Muvo 2 X-Trainer (512-1 gig) flashminne basert

o.s.v.

 

Disse kan du riste så mye du vil på fordi de er minne basert.

Kan løpet med o.sv..

 

www.nomadworld.com

 

Lyd kan dem.. er ut i fra egne erfaringer jeg sier dette.

Har bærbar hardisk med 20 gig. Spillt inn alt i 128 kb.

Hører ikke forskjell på lyd. Har sennheiser høretelefoner til.

Lenke til kommentar

@Thomas og Observer: Selvfølgelig er lyden det viktigste og selvfølgelig kan du ikke se hvordan den høres ut. Ingenting erstatter ørene, poenget var at Spectral View tydeliggjør bittesmå utfall i lyden lenge etter at ørene ikke lenger kan høre forskjell. Det er derfor ikke noen erstatning, men et interessant tilleggsverktøy for å sjekke hva du faktisk får, der ørene kan være i tvil. Og dermed:

 

@JonPet: Det er rett og slett feil at MD er 32 khz. Min tar opp feilfritt helt opp til 22050hz, og det krever 44100 sample rate. Det er heller ingen tvil om 16 bit.

------------

Det viktigste var egentlig å påpeke at på sitt beste er BEGGE formatene enormt effektive og lite lossy, så lydkvalitet er rett og slett ikke noe kriterie å skille på utfra formatene i seg selv. Hva de individuelle spillerne presterer er jo en annen ting.

 

@en eller annen: godt poeng med at MP3 ikke krever bevegelige deler. MYE mer pålitelig, untatt i atomkrigstider (bare måtte ta geekpratet helt ut. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor sier folk at MD-spillere er mer fleksible enn f.eks en ipod? Hva er fleksibelt med å ha en hel haug løse disker istedet for allt musikken lagret i selve spilleren? Mye mer fleksibelt spør du meg!

 

Har selv hatt MD-spiller og ble dritlei av å ha en masse løse disker slengende. Har hatt ipod i over ett år nå, og kunne ikke vært mer fornøyd! Kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til MD-spiller. Spørsmålet om man vil gå for harddiskbasert / minnekortbasert spiller er noe helt annet. What evert suits you best!

Lenke til kommentar

Alle tidligere minidisc'er var iallefall 32 khz. Det er det originale formatet, men så kan det hende at man kommer over produsenter som har funnet opp nye formater som kan lagres på vanlig md.. Disse kan ha bedre kvalitret, eller dårligere kvalitet. Kommer ann på om man prioriterer spillelengde eller kvalitet. Men det originale md formatet er 32 khz.

Lenke til kommentar

Kodingen på MD har gått fra ATRAC (1991) til ATRAC 3.5 (1998). Det er altså ikke snakk om et lite uttenkt format.

 

Til dere som synes at flash-baserte spillere er best: Tenk dere om! Sammenlign prisen på en MD-plate og et CF-kort. En MD-plate kan kjøpes for ca. 10 kr., og ellers har plass til like mye musikk som en CD. MD-er kan også lagres data på (ca. 140 MB), men det er ikke mye i bruk i dag.

Et CF-kort (128MB) koster ca. 400 kroner, og har en lagringsplass på cirka en fjerdedel av en MD. Det sier seg selv at komprimeringen blir litt dårligere da. :wink: Dessuten har ikke MD så dårlig tålbarhet for støt/risting som dere tror. All data som leses fra MD-platen lagres i en 60 sek. bufferbrikke som stadig fylles opp igjen. Eneste minuset jeg ser ved MD kontra flashdisk er størrelsen på MD-platene. Ulempen med MD kontra iPod er det at med MD må du ta med deg de platene du vil høre på, mens du får plass til mye musikk på 10gb.

 

Btw: Uansett hvor praktisk det er, kopierer jeg aldri fra PC, men via optisk kabel fra CD.

 

Laaang post...

Lenke til kommentar
Ville valgt MD pga. lyd, fleksibilitet og holdbarhet og ikke minst mht støt.

 

1. Lyd. Atrac kodeksen ikke like "lossy" som mpeg 1 layer 3 (kalt mp3).

 

 

Det er ikke sant, vis til noen tester som viser dette, mp3 er ikke egnet til lave bitrates, men på høyere bitrates er mp3 minst like bra som atrac, også de nyere genrasjonene, hvis det er noen forskjell, så er det fordi det er forskjell på lydkvaliteten i selve spilleren, det er ingenting i format som tilsier at mp3 skal ha lavere lydkvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kodingen på MD har gått fra ATRAC (1991) til ATRAC 3.5 (1998). Det er altså ikke snakk om et lite uttenkt format.

 

Til dere som synes at flash-baserte spillere er best: Tenk dere om! Sammenlign prisen på en MD-plate og et CF-kort. En MD-plate kan kjøpes for ca. 10 kr., og ellers har plass til like mye musikk som en CD. MD-er kan også lagres data på (ca. 140 MB), men det er ikke mye i bruk i dag.

Et CF-kort (128MB) koster ca. 400 kroner, og har en lagringsplass på cirka en fjerdedel av en MD. Det sier seg selv at komprimeringen blir litt dårligere da. :wink: Dessuten har ikke MD så dårlig tålbarhet for støt/risting som dere tror. All data som leses fra MD-platen lagres i en 60 sek. bufferbrikke som stadig fylles opp igjen. Eneste minuset jeg ser ved MD kontra flashdisk er størrelsen på MD-platene. Ulempen med MD kontra iPod er det at med MD må du ta med deg de platene du vil høre på, mens du får plass til mye musikk på 10gb.

 

Btw: Uansett hvor praktisk det er, kopierer jeg aldri fra PC, men via optisk kabel fra CD.

 

Laaang post...

 

Den var morsom! et 128 mb cf kort koster HELT NYTT 199 kr... Jeg kjøpte det på spaceworld...

Lenke til kommentar
Hvor får folk det fra at minidisc er bedre enn mp3?

Minidisc bruker en dårlig komprimeringsmetode og har kun 32 khz, og ikke 44 khz. Dette gjør at man får mindre frekvensområde. Så bassen blir bedre i mp3.

 

Redusert samplingsfrekvens medfører meg bekjent bare forandringer i diskanten, ikke bassen.

 

Jeg tror både mp3 og atrac er kraftig forbedret fra første versjoner fordi systemet bare spesifiserer subbandsoppdeling. I utg pktet er det fritt opp til enkoderen hvor mange bits som skal brukes i hvert subbånd (/og dermed hvor mye støy som tilføres i hvert frekvensområde). Etterhvert som modellering av hørselen og prosesseringskraft økes, kan dermed kvaliteten også økes i "gamle" systemer...

 

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...