Gå til innhold

Gode plasser nært Trondheim som har lite til ingen lysforstyrrelser?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke et optimalt sted, men for å unngå lysforurensningen fra selve Trondheim, så drar jeg ut på Rye på Byneset. Da blir Trondheim litt bak og øst for der jeg står. Men jeg får lys fra Fosen-siden da.

Ellers så tror jeg du må ganske langt avgårde, og helst nordover/østover antakelig.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke vært der så mye på natterstid, men vil tippe at Brøttem og aller helst Brungmarka må bli rimelig skjermet fra bylyset? I Brungmarka må du gå til fots, men det er ikke mange kilometerne for å komme seg opp på platået inn mot Reinsfjellet, og om du peker kameraet den veien er det i hvertfall milevis til nærmeste bebyggelse.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke vært der så mye på natterstid, men vil tippe at Brøttem og aller helst Brungmarka må bli rimelig skjermet fra bylyset? I Brungmarka må du gå til fots, men det er ikke mange kilometerne for å komme seg opp på platået inn mot Reinsfjellet, og om du peker kameraet den veien er det i hvertfall milevis til nærmeste bebyggelse.

Ja det blir vel bortover mot klæbu jeg må, og stille kameraet vekk fra trondheim og solnedgangen for å få best resultat. Har ikke bil da, så må bli buss, haha.

Skrevet

Ja det blir vel bortover mot klæbu jeg må, og stille kameraet vekk fra trondheim og solnedgangen for å få best resultat. Har ikke bil da, så må bli buss, haha.

Hvis du trykker på linken jeg gav deg rett over vil du kunne se hvor det ikke er lysforurensning i det hele tatt, hvor det er litt og hvor det er veldig mye :)

Skrevet

Hvis du trykker på linken jeg gav deg rett over vil du kunne se hvor det ikke er lysforurensning i det hele tatt, hvor det er litt og hvor det er veldig mye :)

Ja tittet på den, og fikk samme resultat der, klæbu it is! :)

Skrevet

Nice :)

Det er vanvittige forskjeller på astrobilder tatt i byer kontra landet der det er lite light pollution.

Kontrasten og stjernene blir veldig, veldig mye bedre :)

Skrevet

Nice :)

Det er vanvittige forskjeller på astrobilder tatt i byer kontra landet der det er lite light pollution.

Kontrasten og stjernene blir veldig, veldig mye bedre :)

Ja jeg merket det godt når jeg dro til nordnorge forrige helg!

Prøvde først å ta stjernebilder med 650Den min på en åker ved E6 mot tiller, tok ikke lange eksponeringstiden før det ble relativt for lyst.

I nordnorge var jeg på en plass hvor det ikke var noe lys (men var stor måne da) og fikk mye klarere stjernebilder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...