Gå til innhold

Roadtrip i Norge - tips til overnatting


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

I sommer planlegger jeg roadtrip i Norge og tenker å kjøre innom flere byer og steder. Ser at det kommer til å koste en del hvis jeg velger hotell på de store byene.

 

Kjørestrekningen har jeg nå valgt slik, med forbehold om avkjøring da noen steder jeg vil se ligger litt utenfor: De i fet skrift er byene jeg har tenkt å overnatte hos.

 

Oslo - Hamar - Lillehammer - Trondheim - Kristiansund - Molde - Geiranger - Bergen - Haugesund - Stavanger - Kristiansand - Larvik - Sandefjord - Tønsberg - Horten - Moss - Oslo.

 

Prøver å finne gode alternativer, både mhp tid og steder jeg kan få med meg. Har også lyst å ta sjøveier men da må ferjetider prioriteres.

 

Jeg tenker at hvis jeg kan gjøre hotelloppholdene minimale og finne mer fleksibel overnatting (motell, hytte, telt), kan jeg skape mer tid til andre ting. Meste av tiden vil gå til selve kjøringen uansett.

 

Håper noen som har peiling på alternativ overnatting kan gi råd og tips om dette.

 

En annen ting, i så fall må jeg gå til innkjøp av nødvendig utstyr også, og hvis totalkosten blir den samme, er det kanskje like greit med hotell?

 

Takk på forhånd til alle svar.

 

Edit: Glemte å legge til at vi blir maks 3 personer - 1 gutt 2 jenter - som innebærer at vi må ha seperate rom.

Endret av Myst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Skips: Jeg mente også Molde som kun gjennomfart, hovedmålet er Geiranger og det er ikke tid nok til å kjøre fram og tilbake til Ålesund dessverre. Har nå laget tidsskjema mellom byene og det blir lite tid til sightseeing om vi skal rekke storbyene. Har tenkt å legge inn stopp på Geiranger, så da får vi se hvor mye tid vi vinner der.

 

@Krangle: takk for den, skal sjekke den ut. :)

 

Edit: Der kom to svar til ja.

 

@Sveern: Jepp, helt enig. Skal prøve å få lagt inn overnatting på Geiranger.

 

@Skurupu: Som sagt, vil jo gjerne ha telt også, men fortsatt ubestemt hvor mange vi blir og en god 3-mannstelt koster mye. Skal undersøke mer.

 

Godt jeg startet tidlig med dette, er mange ting å tenke på.

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Uff, å ligge i telt er noe skikkelig herk, syns ihvertfall jeg.

 

Grunnen er at det fort blir veldig klamt, og i tillegg blir man ofte veldig krank og dermed lite uthvilt.

 

Pass isåfall på at du slår opp teltet en plass hvor du har rent vann tilgjengelig, så det går an å få vasket og barbert seg.

Lenke til kommentar

Altså, i hovedsak hadde jeg sett for meg hotellopphold i storbyene, 2 netter i Trondheim og Kristiansand,1 natt ellers. Vi skal kjøre bil, og ja det blir MYE kjøring, men syns jo det er gøy. :) Ja mest sannsynlig skal jeg nok prøve å finne noe bra mellom Molde og Geiranger.

 

Er ikke så gæli med telt når man har underlaget i orden og finner seg en bra plass. Barberingen fikser jeg nok elektrisk.

 

Begynner å lure om jeg burde ha planlagt og forbedret mer før jeg lagde denne tråden, syns det er fortsatt mange løse tråder.

Lenke til kommentar

Kjøpt meg ny maskin med god batteri og lading på hotellene, så no worries, my friend. ;)

 

Funnet et par hytteplasser, Trollstigen og Westerås, så skal ta kontakt med dem og forhøre om mulighetene.

 

Gjør oppmerksom på at jeg må forhøre meg med de eventuelle kompanjongene, så jeg blir fraværende fra tråden inntil videre. Innlegg vil ikke bli besvart før jeg har fått samlet nok info.

Lenke til kommentar

Du burde nok planlegge litt ja :p den ene turen der er ikke en tur jeg ville tatt i 1 kjør iallefall :pp bruk google maps og veihenviseren der, da får du iallefall en liten peikepinn!

 

Telt er bare noe herk hvis du sover kun i telt i flere uker, så lenge du skal innom et hotell de nærmeste dagene er jo dette totalt 0 problem, der får du jo dusjet og du har tilgang på alt du trenger. Hvis økonomien er et poeng, som den ofte er, ville jeg iallefall sjekket ut mulighetene ;) finnes jo sånne små hytter og husk!

Lenke til kommentar

Hvis man telter på en campingplass så har man vel stort sett tilgang på dusj og strøm (til lading) også. Personlig ville jeg foretrukket telt alle stedene der det ikke er viktig å sove sentralt, så lenge det ikke er dårlig vær så synes jeg det er klart mer trivelig enn hotell. Sov sist i januar 9 netter i telt i Tyrkia (riktignok på det samme stedet hver natt) og ville ikke bytta det mot hotell. Men det er nå meg. Så mitt forslag er å se etter campingplasser, og enten sove i hytte eller telt avhengig av lyst/vær.

Lenke til kommentar

Et par tips:

 

På strekket mellom Stavanger og Kristiansand så anbefaler jeg deg å kjøre innom "gamleveien over tronåsen". Denne ligger langs E39 ca på fylkesgrensa mellom Rogaland og Vest-Agder.

 

I Kristiansand kan du bo rimeligt og bra på Yess hotel, nytt og enkelt hotellkonsept, eventuelt Abra Havn hos Sabeltann om du vil innom dyreparken samtidig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis den listen skal oppfattes som at du vil gjøre turen unna på fem døgn - så ville jeg aldri ha ansatt deg til å utarbeide turer for noen...

 

Mitt forslag ville være enten å utvide tiden til noe sånt som ti-femten døgn, eller, hvis du holder på fem døgn, så ville jeg ha kappet turen ned til under halvparten i kjørelengde. (Husk i denne sammenhengen på at sjåføren rent nødvendigvis ikke kan sitte og se seg rundt mens han kjører, så om sjåføren skal få se litt, må man ha tid til et anselig antall stopp.)

 

Forøvrig er nettopp (total-)lengden på tidsskjemaet noe jeg ville ha tatt med i spørsmålet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...