Gå til innhold

[Løst] angrer på bærbar, liten ripe i lettskadet lakk


Anbefalte innlegg

angrer da sårt på en pc for 7000 kjøpt på elkjøp.

den fungerer ikke som den skal, så jeg vil si jeg har min fulle rett, helt til datamusen lagde en ripe i dekselet oppå. (tro det eller ei)

 

er nå livredd for å ikke få returnert den.

 

har spilt lol og brukt den, og funnet flere feil etterhvert, dette skulle ikke være noe problem, da han var helt enig om at jeg må få prøve den på spill også.

så den er som den skal være, bortsett fra denne ripen.

 

what to do? legger ved bilde asap

den er litt verre hvis du zoomer inn.

den er ikke så stor, men jeg hadde blitt litt skeptisk hvis jeg fikk den med den ripen.

som sagt så tåler den INGENTING. er som bilnøkkel på bil uansett hva.

føler meg faktisk lurt da det ikke står at du ikke kan røre lakken med neglene eller noe. arrrhgh, blir forbanna.

post-148204-0-79438300-1364481701_thumb.jpg

Endret av dan882
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke skjønne at det bør være et problem. I min erfaring er Elkjøp ganske greie å ha med å gjøre med den 30-dagers returretten sin, men det kommer kanskje an på hvem du møter.

 

Skader uansett ikke å prøve, og det er kanskje lettere å få godvilje fra selgeren om du opplyser om denne ripa, enn om du ikke sier noe og de ser ripa selv. De selges uansett som demo/B-varer i ettertid, og de som kjøper er fullt klar over at små kosmetiske feil/bruksmerker kan ha oppstått.

 

Obs! Det er lettere å få godvilje og god service om du opptrer ydmykt, enn om det første du sier er "den dritt PC'en får jo merker samme f*en, så jeg krever at dere tar den i mot uansett".

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

vil ikke koble til andre skjermer evt tven min. nettsider kommer opp som spalter , feks vg:

 

Mann drept

JENS

SToltenberg,

kvinne voldtatt

ALT STÅR PÅ VENSTRE SIDE, ingen bilder, gjelder uansett nett, gått ikt for 3 år siden, sånn btw så jeg har prøvd litt av hvert. ingen drivere til 8750 HD skjermkortet

 

den bytter batterimodus ingame, fra gaming modus til vanlig slik at det hakker. pinger høyere med denne pcen uansett hvor jeg er, og om jeg setter en pc på samme sted har jeg 60 i ping, denne har 100+ uansett

Lenke til kommentar

angrer da sårt på en pc for 7000 kjøpt på elkjøp.

den fungerer ikke som den skal, så jeg vil si jeg har min fulle rett, helt til datamusen lagde en ripe i dekselet oppå. (tro det eller ei)

 

 

Hva er det du mener du har rett til? Det vesentlige her er om maskinen er innenfor 30dagers returordningen til Elkjøp, eller om du ønsker å reklamere på de feilene som er med maskinen.

 

Hvis den er kjøpt innenfor 30 dager og du ønsker å bruke angreretten til Elkjøp så vil jo dette i bunn og grunn gå på godvilje fra selger sin side med tanke på at produktet er skadet (selv om det er en mindre skade vil det kunne senke prisen de eventuelt får solgt maskinen for i etterkant)

 

Hvis du ønsker å reklamere på de feilene som er med maskinen så bør jo ikke den stripen ha noe å si, det skal jo være en årsakssammenheng mellom en eventuell skade og de feilene som oppleves.

 

Uansett hva du ønsker å gjøre i denne saken ville jeg startet med å kjøre en fabrikkresetting på maskinen, kun for å avdekke om de feilene du har kan spores til maskinvaren/preinstallert software, eller om det er noe du har gjort i etterkant. Sorry å si det, men 3 år på IKT er ikke alltid ett godt tegn med tanke på alle "smarte" løsninger man kan ha lagt seg til...

 

Hvis feilen fortsatt er der etter en recovery ville min beste gjetning være at hovedkortet er defekt.

Lenke til kommentar

Fra Elkjøps egne retningslinjer for 30 dagers returrett:

Hos oss har du alltid åpent kjøp i 30 dager. I «åpent kjøp» hos Elkjøp ligger det at du får prøve produktet hjemme, og likevel kunne returnere det om du ikke er fornøyd. Du får selvsagt pengene tilbake. Varene du ønsker å returnere må være komplette og fortsatt i god stand.

Om en ripe i lokket tilsier at maskinen ikke lenger er "i god stand" blir fort en skjønnsmessig avgjørelse. Ett alternativ kan selvsagt være å avtale et prisavslag ved retur, at du dekker (litt av?) kostnaden ved å selge ut igjen varen til redusert pris. I utgangspunktet er "god stand" et kriterie for at returretten skal gjelde slik vilkårene er formulert, men det skader ikke å spørre.

 

Imidlertid kan du reklamere på maskinen, slik JonasPB foreslår. Gitt at feilene du opplever faktisk er forbrukerrettslige mangler, at det er feil du selv ikke bærer risikoen for (eksempelvis ved at du har fått virus, tullet med innstillinger, eller at du bruker programvare selger ikke er ansvarlig for), vil du kunne ha krav på at de reparerer eller bytter gratis. Mange produsenter tilbyr ombytte for nye maskiner (DOA) innenfor en viss, absolutt tidsgrense, og hvis maskinen ikke er eldre enn dette vil du potensielt kunne få bytte, uavhengig av eventuelle riper og småskader på maskinen som ikke er relatert til feilen(e). Du har fortsatt ikke oppgitt når du mottok maskinen, men du bør i alle fall ta den med til butikken så snart som mulig i tilfelle du fremdeles er innenfor en eventuell slik frist. Merk at du må returnere både maskinen, esken, og alt medfølgende tilbehør.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Er generelt veldig enig i det srbz skriver, men jeg er veldig uenig i bruken av DOA-avtaler som virkemiddel for å få gjennomslag for en reklamasjonssak.

DOA (Dead on Arrival)- avtalene er avtaler gjort mellom forhandler og leverandør/produsent og er svært varierte. Eksempelvis kan Toshiba ha avalt at "garantifeil" innenfor en måned etter kjøp kan heves uten at reparasjon er nødvendig, altså at kunden får nytt produkt nærmest med en gang feilen er bekreftet. Det viktige her er at dette er en avtale de kan ha gjort med en av forhandlerne, mens de med en annen forhandler kan ha avtalt at fristen er 14 dager. Og ettersom alle produsentene/leverandørene da lager slike avtaler for sine produkter, og hvor vilkårene varierer fra avtale til avtale gjør det at dette er ett altfor komplektst system til at vi som kunder kan ta stilling til om det er en DOA-sak eller ikke.

 

Det er ikke en lovfestet rett at man skal få nytt produkt selv om det er en garantifeil like etter kjøp, men DOA-systemet er der som virkemiddel for at ikke butikken skal måtte bære tapet av en omlevering (som de gjerne ville gjort av kundebehandlingsårsaker), og dermed er disse DOA avtalene relativt store forhandlingskort mellom forhandler og produsent, men vi som kunder kan ikke kreve / hevde at vi ønsker å benytte oss av DOA-tiden, da den ikke er en festet rett for vår del.

 

Ønsket å bruke litt plass på den saken, da jeg ser og hører mange som omtaler DOA som en rettighet man kan slå i bordet med i serviceskranken, noe jeg tror SRBZ er klar over - så dette var ikke ment som direkte kritikk av innlegget hans.

 

 

Tilbake til topic;

Skulle gjerne visst hvor lenge siden det var maskinen var kjøpt, men uavhengig av dette er du uanasett best tjent med å kontakte forhandler med en gang. Det hjelper deg ingenting å levere produktet om 2 måneder og si at ''Den har vært sånn nå i lang tid, så nå bør dere fikse den kjapt''.

 

Hvis du ønsker å bruke 30 dagers angreretten til elkjøp så vær for all del ærlig, gjerne litt ydmyk og hør om de eventuelt er villige til å med på en reduksjon i verdi pga av ripen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...