Gå til innhold

Ny bærbar arbeidsmaskin, maks 14k


Anbefalte innlegg

Innen august skal jeg ha meg nytt arbeidsjern, og det begynner å bli en stund siden jeg var oppdatert på bærbare pc'er. Hvis noen kan gi meg noen tips, har jeg følgende krav og ønsker:

  • maks 14k
  • 13-15", god fargegjengivelse, gjerne 1920*1080+
  • maks 2kg
  • minimum 120 Gb SSD
  • minimum 8 Gb Ram
  • win 8
  • SPDIF/Toslink ut
  • God batterikapasitet, trenger ikke et strømsluk av et dedikert gamerkort
  • Godt, norsk tastatur! Helst ingen teit 'Fn' i hjørnet der Ctrl hører hjemme etc. (sadister), helst ikke dedikert numpad.
  • Gjerne kamera, og bra mic+høyttalere, slik at den funker bra til Skype uten ekstrautstyr
  • Touchskjerm er kanskje interessant

Maskina skal være med i sekken hver dag, og vil bli brukt til alt av kontorarbeid, der det mest krevende blir Photoshop og generell multitasking. Forhåpentligvis får jeg på plass en >27" skjerm og et fullsize tastatur der jeg skal jobbe.

 

Er det noen store nyheter på vei i sommer/høst som det er verdt å vente på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det kommer vel av at kravene dine er litt "vanskelige".

 

Satte opp et søk på prisjakt, og da får jeg opp at det ikke er noen maskiner under 2Kg som har S/PDIF f.eks.

 

Ellers syns jeg samsung sin 9 serie tilbyr mye av det du er på jakt etter: http://www.prisjakt....t.php?p=1632930 God skjerm, lav vekt osv.

 

Dell XPS 13 har også mye av det du leter etter: http://www.dell.com/no/p/xps-13-l321x-mlk/fs

 

Problemet er bare slik jeg ser det at ingen oppfyller alle kriteriene dine, kanskje du må være mindre streng på kravene? ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Klart jeg kan justere litt på enkelte krav. XPS 12 kunne vært et alternativ, men synes den svingramma ser ganske teit og sårbar ut. XPS 13 er nok et bedre alternativ.

 

Vil gjerne ha en maskin som er såpass portabel at jeg orker å dra den med meg og at jeg kan regne med at batteriet holder en stund. 2 kg er sånn sett ikke noe absolutt krav, men 3 kg og opp er helt uaktuelt.

 

Når det gjelder SPDIF, så er flere som har dette i hodetelefonutgangen, men det er ikke alltid det står i spesifikasjonene. Irriterer meg at laptopen i dag ikke har det og samtidig har stusselig og susete analog lyd.

Endret av fudun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En MacBook air/Pro er en fantastisk maskin. Skal du ha et bra system som varer lenge(med fin behandling kan de vare i 7-10 år). Den opplyller kravene dine eksemplarisk, om du ikke har problem med osx da.

 

http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro

 

http://store.apple.com/no/browse/home/shop_mac/family/macbook_air

 

Skal du ha en kraftig maskin, går for MacBook pro, den kommer standar med alt du trenger(ikke SSD) ram må oppgraderes, men ligger uansett under budsjettet. 15 tommeren kommer med Invidia GT 650m 500 MB video ram, og er da perfekt for bilderedigering.

 

MacBook air derimot er svært portabel, men også svært kraftig, men den har SSD og toppmodellen(må oppgraderes til 8gb ram) har en svært kraftig Intel prosessor.

 

 

Lenke til kommentar

Er selv på jakt etter noenlunde det samme. Men for meg er budsjettet noe lavere, rundt 9000 kr. Jeg også bruker adobe programmene, ikke video. Bruker også pro tools(lydredigering)

 

Macbook air er et alternativ, men har også kommet over denne:

 

http://www.komplett....ku=761548#extra

 

Den leveres med harddisk, men jeg ville byttet det ut med en ssd. I tillegg ville jeg satt inn mer ram, selv om 4gb pleier å være helt fint. Totalt med de to oppgraderingene(10 gb ram totalt, og en 256gb ssd, rundt 10000kr.

 

Edit: Er dessverre uten noen spdif eller optisk utgang, noe jeg også er interessert i ved en oppgradering. Bruker i dag en ekstern dac via usb, noe som selvsagt også fungerer helt fint.

Endret av cake
Lenke til kommentar

Er selv på jakt etter noenlunde det samme. Men for meg er budsjettet noe lavere, rundt 9000 kr. Jeg også bruker adobe programmene, ikke video. Bruker også pro tools(lydredigering)

 

Macbook air er et alternativ, men har også kommet over denne:

 

http://www.komplett....ku=761548#extra

 

Den leveres med harddisk, men jeg ville byttet det ut med en ssd. I tillegg ville jeg satt inn mer ram, selv om 4gb pleier å være helt fint. Totalt med de to oppgraderingene(10 gb ram totalt, og en 256gb ssd, rundt 10000kr.

 

Edit: Er dessverre uten noen spdif eller optisk utgang, noe jeg også er interessert i ved en oppgradering. Bruker i dag en ekstern dac via usb, noe som selvsagt også fungerer helt fint.

 

Dette er en ultrabook på linje med MacBook air, så om du skal ha en windows ultrabook, er denne en sv de beste. Skal du ha svært kraftige maskiner, til under 14k, får du ikke en MacBook med samme maskinvare. Men de er absolutt kraftige nok, og den har lang levetid(7-10 år, os x er svært stabilt og Mountain Lion er utrolig bra). w8 blir bedre, så om du ikke har svært store fordommer mot det, så oppdateres det og Microsoft bøyer seg for kundene.

 

Denne også er et alternativ, ny thosiba ultrabook med høyere resolusjon en MacBook retina(IKKE kjøp MacBook retina, masse problemer)

 

http://www.digitaltrends.com/computing/toshiba-kirabook-vs-macbook-pro-retina/

 

 

Lenke til kommentar

Ja, har sett den nye Toshibaen. Trenger ikke så ekstrem oppløsning, og blir kanskje litt i dyreste laget. Dessuten er den så ny, så vil gjerne lese litt tester først. For min del er det viktig at tastaturet også er godt, og at det er kvalitet.

Lenke til kommentar

Du stiller høye krav til pc, kan jeg se. Men jeg er faktisk på utkikk etter noe lignende. En laptop som kan drive det meste av spill, og som har god batteritid, og som ikke veier altfor mye (siden jeg også vil bruke den som jobb/skole-pc).

 

Med andre ord vil jeg si at jeg kikker etter et godt pc-alternativ til en fullspekket macbook pro (retina). De er lette og har mye maskinkraft. Blir litt forundret over at det skal vøre tilsynelatende vanskelig å finne et fullverdig pc-alternativ. Det beste utfordreren jeg har funnet så langt er Asus Zenbook U500. Det eneste som gjær meg skeptisk er viftelyden som de sier er så å si konstant, og ganske heftig under belastning. Dette er noe som plager meg med min nåværende pc (riktignok en tre år gammel Sony Vaio) så jeg vil helst unngå dette. Innser at kompakthet går på kompromiss med temperatur og dermed viftelyd, men hvis mac kan klare det må det vel finnes en eller annen pc som kan vise muskler? :hmm:

 

Syns også den nye Toshiba Kirabook ser interessant ut, men venter også på tester/anmeldelser. Vurderer også en 15" fremfor en 13".

 

Noen som har noen ideer? :)

Lenke til kommentar

Ja, har sett den nye Toshibaen. Trenger ikke så ekstrem oppløsning, og blir kanskje litt i dyreste laget. Dessuten er den så ny, så vil gjerne lese litt tester først. For min del er det viktig at tastaturet også er godt, og at det er kvalitet.

 

Da er Mac alternativet, kjøp basis-modellen av MacBook air 13-tommer

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...