Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær pc - Har begynt å slå seg av når den presses til mer enn surfing


Anbefalte innlegg

Har en stasjonær pc som plutselig har begynt å tulle litt.

 

Pcen er ca 5 år og består av følgende deler som har stått i hele levetiden:

ASUS P5KC hovedkort

Intel Quadcore Q6600

4 GB Muskin DDR2 ram

4 GB Kingston DDR2 ram

Gainward GeForce 8800GT

500 GB WD Black OS-disk

500 GB WD Green lagring

2 TB WD Green lagring

OCZ Xstream 600 watt PSU

 

Har som sagt plutselig begynt å slå seg av (for 2 uker siden), bare den presses til litt mer enn surfing/musikk. Ved avspilling av filmer i 720/1080p kan den spille noen minutter også plutselig går hele pcen i svart og slår seg av momentant. Det samme gjelder ved ripping av filmer etc..

 

Pcen ble formatert fort et par måneder siden, så skal ikke være mye gammelt rask som ødelegger.

Noen som har noen tips til hva som kan være galt?

Eller er pcen rett og slett blitt så gammel at den nå har begynt å synge på siste verset?

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normal levetid på maskinvare er jo 5 år, så kan ha en sammenheng med at den begynner å synge på siste vers. Vet ikke om du har fjernet støv fra den i det siste? Hvis du ikke har gjort det kan grunnen ligge der, ta den opp å fjern alt så vil problemet kanskje løse seg :)

Lenke til kommentar

Hvordan er temp på både cpu?

Det er jeg faktisk ikke sikker på, men det kan sjekkes opp..

Beste er å sjekke den tempen som står i BIOS eller ?

 

Normal levetid på maskinvare er jo 5 år, så kan ha en sammenheng med at den begynner å synge på siste vers. Vet ikke om du har fjernet støv fra den i det siste? Hvis du ikke har gjort det kan grunnen ligge der, ta den opp å fjern alt så vil problemet kanskje løse seg :)

Det er faktisk en stund siden jeg gjorde, så det er jo faktisk verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk ikke sikker på, men det kan sjekkes opp..

Beste er å sjekke den tempen som står i BIOS eller ?

 

 

Det er faktisk en stund siden jeg gjorde, så det er jo faktisk verdt et forsøk :)

 

Du kan også laste ned programvare til dette, slik at du ser hva temperaturene går opp på når du begynner å gjøre litt mer. HWMonitor er et godt alternativ :)

Lenke til kommentar

Testet litt i går, og tempen ligger så og si fast på 80 grader både i idle og når den presses - maks oppe i 82.

Sjekket opp i BIOS også og den sa også 80 grader..

 

Er dette for høy temp og kan være årsaken til at den slår seg av?

 

Skal ta å få støvsugd den i påsken i tillegg for å se om dette kan ha noen innvirkning..

Lenke til kommentar

80 grader er helv..... høyt uten belastning. Mine to GTX 580 ligger på ca 32 grader uten belastning. 8800 GT er jo en gammelt kort, men det burde ikke ligge så høyt uansett. Tror du bør sjekke kjøler og vifte på skjermkortet for støv.

Snakket om CPU'en jeg, ikke grafikkortet..

Men 80 grader på en Intel Quadcore Q6600 er vel kanskje ikke så lavt det heller?

Skal gå over og fjerne alt støv

Lenke til kommentar

Høres ut som at det er strømforsyningen som begynner å bli sliten. Er den også fem år?

Ja pcen ble bygget i mai/juni 2008 og strømforsyningen er den samme som jeg satt i da.

Er denne jeg har: http://www.guru3d.com/articles_pages/ocz_stealthxstream_2_600w_psu_review,1.html

 

Er det ofte at strømforsyningen blir ødelagt da?

Kan jo nevnte at pcen står på 24/7 nesten året rundt, så dette sliter kanskje mye på komponenter også?

Lenke til kommentar

Hvis CPU ligger på 80 grader ved lav load, er det nok pga. overoppheting at PC slår seg av. En grunding rens av kjølesystem og skifte av kjølepasta/kjøler hadde nok gjort seg. Har en stue PC med lik prosessor og den ligger på rundt 30 grader, med stock kjøler og støysvake vifter.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Hvis CPU ligger på 80 grader ved lav load, er det nok pga. overoppheting at PC slår seg av. En grunding rens av kjølesystem og skifte av kjølepasta/kjøler hadde nok gjort seg. Har en stue PC med lik prosessor og den ligger på rundt 30 grader, med stock kjøler og støysvake vifter.

Takker for tips - da skal jeg teste ut det :)

Hadde vært kjekt om den holdt en stund til, har planer om å bruke den som server/NAS etterhvert..

Lenke til kommentar

Det beste er å bruke luft på boks eventuelt kompressor. Anbefaler ikke å bruke støvsuger da den kan ødelegge komponentene, men holder du den godt ifra så er det nok ikke noe problem :) Blir spennende å se om temperaturene dine går ned når du har fått fjernet litt støv!

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Sugde bort litt støv generelt, samt tok av selve vifra på cpu-vifta så jeg fikk sugd bort alt støv som satt mellom kjøleribbene.

Nye temper:

Idle - 29 grader

Avspilling av 1080p og videokonvertering - 40 grader

 

Ingen shut downs enda - så ser ut til at det løste problemet :)

Endret av Eirik84
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...