Gå til innhold

Ser ut som Russerene har fått pengene sine ut av Kypros


Anbefalte innlegg

Ja, etter loven er de en person. Men i virkeligheten så er ikke bedrifter mennesker. Mennesker betaler skatter. Bedrifter betaler ikke skatter. Det eneste de kan gjøre er å betale skatt for oss.

 

Start et selskap du, og så ringer du med skatteetaten og forteller at selskapet ditt ikke skal betale selskapsskatt.

 

 

For det første er den effekten minimal. F.eks. en bedrift med 3000 i inntekter og 2600 i kostnader, har 400 kroner i overskudd og de betaler 25% i skatt. Hvis skatten øker til 50%, som er en enorm økning. Så vil de kanskje øke profitten før skatt til 500 kroner. Det betyr at 50 kroner går tilbake til befolkningen, noe som er veldig lite med tanke på at de har 3000 i inntekter.

 

For det andre så vil dette bare bety at de får 50 kroner mindre i kapitall hvert år. Dette er ikke penger som forsvinner. Det er penger som reinvesteres, eller som hjelper dem under dårlige tider. De kan også velge å redusere profitten til 0 og unngå skatten fullstendig.

 

3000-2600=400 -> 25% selskapsskatt = 100 , overskudd etter skatt 300

3100-2600=500 -> 50% selskapsskatt = 250 , overskudd etter skatt 250

 

Så statens skatteinntekt øker 100% , selskapets overskudd reduseres 16,7 %

 

100% økning i skatteinntekter er ikke minimalt.

 

Selskapskatt er ikke en god måte å ta penger fra rike mennesker.

Er derfor feil, hvis målet er å ta sånn passe.

 

 

 

For en grusom holdning. Siste valg som ville hatt en effekt var i 2008. Det var lenge før man visste om problemene i Hellas. Så på grunn av dette så fortjener Kypriotene å bli fattige og lide. Du kan være stor i kjeften nå, men hva om det var du som havnet i den situasjonen.

 

Vi har da hatt bank-kriser og nedgangstider i Norge og. På 80-tallet var det mange som havnet i uføre og ble gjeldsslaver etter bobla brast her. Fikk vi hjelp av Kypros ? Nei. De hjalp oss stort sett ved å ta imot rike skipsredere ved å tilby dem lav selskapsskatt.

 

Islands problemer er ingenting iforholdtil de problemene som nå vil komme til Kypros. Men det kunne ha gått langt verre om de f.eks. var med i EU. Ville du da sittet der på høyberget og kost deg over deres lidelser?

 

Jeg koser meg på ingen måte. Jeg synes det er trist.

 

Jeg håper på en løsning som er ca dobbelt så ille som situasjonen i Island. Du ønsker å straffe dem og sørge for at økonomien blir knust til de blir en bananerepublikk, fordi de burde ha stemt på et annet parti i 2008.

 

Jeg har ingen ønsker om at de blir knust. Men internasjonal politikk fungerer sånn at hele befolkningen får svi når eliten leker storkar. For å unngå det må befolkningen følge med, og velge sine politikere med omhu.

 

Du har kanskje ikke fått med deg at Kypros har vært med i euroen siden 2008, og siden da har BNP-en deres gått fra 30500 til 26900.

 

Det er enda mer gøy å betale regningen for noe du aldri hasr kjøpt.

 

Helt sant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start et selskap du, og så ringer du med skatteetaten og forteller at selskapet ditt ikke skal betale selskapsskatt.

Ren stråmann. Jeg skrev at de betaler skatter for oss. Kan du prøve å bli litt mer seriøs.

 

3000-2600=400 -> 25% selskapsskatt = 100 , overskudd etter skatt 300

3100-2600=500 -> 50% selskapsskatt = 250 , overskudd etter skatt 250

 

Så statens skatteinntekt øker 100% , selskapets overskudd reduseres 16,7 %

Og kostnadene for forbrukerene øker, siden prisen går opp.I tilegg så vil nok ikke staten inntekter øke med mer enn et par prosent, fordi de henter inn inntekter fra andre steder. F.eks. 25% MVA betyr 750 kroner ekstra i inntekter. MVA representerer ca 25% av inntektene i Norge. Ergo skatteinntektene øker med 5%, ikke 150%.

 

Samtidig vil prisene gå opp med 3.3%. Resten vil bli dekket av at bedriftens overskudd synker med 16.7%.

 

Vi har da hatt bank-kriser og nedgangstider i Norge og. På 80-tallet var det mange som havnet i uføre og ble gjeldsslaver etter bobla brast her. Fikk vi hjelp av Kypros ? Nei. De hjalp oss stort sett ved å ta imot rike skipsredere ved å tilby dem lav selskapsskatt.

 

Igjen et skammelig innlegg. Dette var ekte BNP per capita i Norge på den tiden

1979: 25,320

1980: 26,488

1981: 26,651

1982: 26,610

1983: 27,472

1984: 29,011

 

Å tenk at Kypros ikke hjalp oss når vi mistet 41$ i BNP per caita. Hvordan kan du en gang sammenligne dette med å miste $10,000 - $15,000 i BNP per capita.

 

Jeg koser meg på ingen måte. Jeg synes det er trist.

Allikavel synes du EU skal la Kypros kollapse til en bananrepublikk? Fordi de må betale regning for å ikke stemme på et parti i 2008 som krevde at private banker reduserte sin påvirkning til Hellas.

 

De 5 milliardene som fikk Kypros til å kollapse er 20 euro per person i eurozonen. Spesielt med tanke på smitteffektene og de humane konsekvensene så er Kypros verdt langt mer enn som så.

 

Jeg har ingen ønsker om at de blir knust. Men internasjonal politikk fungerer sånn at hele befolkningen får svi når eliten leker storkar. For å unngå det må befolkningen følge med, og velge sine politikere med omhu.

Eller så kan en valutaunion jobbe litt sammen sånn at deres små barn ikke blir drept av finansmarkedet.

 

Realiteten er at valget var i 2008. Hvordan skulle en Kypriot vite at bankene må redusere sine lån til Hellas. Visste du?

Lenke til kommentar

Ren stråmann. Jeg skrev at de betaler skatter for oss. Kan du prøve å bli litt mer seriøs.

 

Virker på meg etterhvert som det har liten hensikt å være seriøs. Du mistolker konsekvent alle svar til deg.

 

Og kostnadene for forbrukerene øker, siden prisen går opp.I tilegg så vil nok ikke staten inntekter øke med mer enn et par prosent, fordi de henter inn inntekter fra andre steder. F.eks. 25% MVA betyr 750 kroner ekstra i inntekter. MVA representerer ca 25% av inntektene i Norge. Ergo skatteinntektene øker med 5%, ikke 150%.

 

Samtidig vil prisene gå opp med 3.3%. Resten vil bli dekket av at bedriftens overskudd synker med 16.7%.

Jeg brukte dine tall og kom til at statens inntekt av selskapsskatt økte med 100%.

 

De tallene du kommer med her, hvor kommer de fra ? Noe du fant på i farta ?

 

Igjen et skammelig innlegg.

 

Skamme deg kan du gjøre selv. Du har ikke bukser på. Og ikke har du vist at du kan regne, eller tolke resultatene, så tallene dine er uinteressante.

Lenke til kommentar

Virker på meg etterhvert som det har liten hensikt å være seriøs. Du mistolker konsekvent alle svar til deg.

Slutt å oppføre deg barnslig. Den eneste grunnen til at jeg kalte deg useriøs var fordi du lagde en stygg stråmann som du selv visste var feil, men gjorde allikavel for sjokkeffekt.

 

Jeg brukte dine tall og kom til at statens inntekt av selskapsskatt økte med 100%.

 

De tallene du kommer med her, hvor kommer de fra ? Noe du fant på i farta ?

For det første var utregningen din feil. En økning fra 100 til 250 er 150%, ikke 100%.

 

Jeg bare tok med virkeligheten i betraktning. Bedriftskatt er ikke 100% av alle våres skatter. Jeg regnet ut hvor mye de betalte MVA og dereter multipliserte det med 4 siden MVA er ca 1/4 av statlige inntekter.

 

Skamme deg kan du gjøre selv. Du har ikke bukser på. Og ikke har du vist at du kan regne, eller tolke resultatene, så tallene dine er uinteressante.

En av de mest tåpeligste innleggene jeg har sett på lenge. For det første er ikke "Du har ikke bukser på." et ekte ordtak.

 

Å lage en barnslig anklagelse uten bevis for at jeg ikke regne gjør ikke sammenligningen din noe bedre. Du sammenlignet en liten krise i Norge hvor vi mistet $41 per capita og arbeidsledigheten gikk fra 2.5% til 4%. Dette sammenlignet du med Kypros som vil trolig miste $10,000 - $15,000 i BNP per capita og arbeidsledigheten vil gå fra 3.6% til 30%.

 

Du burde ha sagt unnskyld til befolkningen i Kypros for dine uttaelser, men valgte istedenfor å angripe meg og si at jeg ikke kan regne og derfor betyr ikke det jeg skriver noe.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...