Gå til innhold

Kamuflasje-mote: vær klar over opphavet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nesten all mote stammer fra uniformer og løsninger laget for militæret.

Det er jo ikke akkurat noe nytt.

Det er nok riktig, og alle mulige kamuflasjemønster blir kopiert og brukt i motebildet.

Men det allikevel fort gjort å bevise sin historieløshet og åpenbare kommersielle fokus, som jeg mener eksempelet viser.

Lenke til kommentar

Det er nok riktig, og alle mulige kamuflasjemønster blir kopiert og brukt i motebildet.

Men det allikevel fort gjort å bevise sin historieløshet og åpenbare kommersielle fokus, som jeg mener eksempelet viser.

Jeg tror det er type ingen som tenker det...

Tenker du at alle som har på seg noe fra Hugo Boss enten er nazister eller historieløse fordi han designet SS uniformene?

Eller at alle som har på seg noe fra Christian Dior er pro Palestina/anti Israel fordi han designet "palestinasjerfet" (Keffiyeh)?

Lenke til kommentar

Jeg tror det er type ingen som tenker det...

Tenker du at alle som har på seg noe fra Hugo Boss enten er nazister eller historieløse fordi han designet SS uniformene?

Eller at alle som har på seg noe fra Christian Dior er pro Palestina/anti Israel fordi han designet "palestinasjerfet" (Keffiyeh)?

Nå var det et spesifikt og konkret plagg jeg trakk frem, ikke "noe" fra Hugo Boss eller "noe" fra Christian Dior.

Det øyeblikket man trekker på deg sorte ridebukser, ridestøvler, knehøye Doc Martens & bomberjakke, eller palestinaskjerf, mener brukeren høyst sannsynlig noe med det.

Så får man velge hva man skal gå i, og stå for det.

Men synes fortsatt det er snedig at et gammelt tysk kamomønster fra mellomkrigstida sirkulerer rundt som det siste "hot shit", trykket opp av intetanende klesprodusenter.

Jeg erkjenner selvfølgelig at dette ikke har en like potent symboleffekt som f.eks. hakekors, SS-insignia eller en falmet Davidstjerne på en stripete overdel.

Dette var således aldri ment som noen form for "brannfakkel" fra min side, men det morer meg fortsatt at f.eks. David Schwimmer eller Jeremy Piven kan risikere å sporte Wehrmacht kamuflasje-fashion, anno 1931 i blitzregnet (no pun intended) på neste award show...

Endret av phydeaux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men synes fortsatt det er snedig at et gammelt tysk kamomønster fra mellomkrigstida sirkulerer rundt som det siste "hot shit", trykket opp av intetanende klesprodusenter.

Det er jeg enig i, det er jo ikke spesielt pent.

 

Man ja, skjønner hva du mener.

Jeg syns det bare var å trekke den litt langt ved å kalle personer som går med det som historieløse, men du siktet kanskje mer til designeren/merket?

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i, det er jo ikke spesielt pent.

 

Man ja, skjønner hva du mener.

Jeg syns det bare var å trekke den litt langt ved å kalle personer som går med det som historieløse, men du siktet kanskje mer til designeren/merket?

Stemmer. Kunden og, forsåvidt, men primært designeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...