Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg søke erstatning for tannlegebehandling?


morgan_kane

Anbefalte innlegg

Hei, prøver å gjøre saken min kortest mulig, for over et år siden var jeg til tannbehandling for litt ising i en tann. Denne ble tannen ble behandler på et vis av en tannlege, som slipte ned tannen for så å tette hele den normale gropen man har i jekselen. Dette som var fylt nedi datt etterhvert ut og jeg ble siden plaget med en sinnsyk tyggeøm tann. Bløte ting kan tygges, men knekkebrød er det ikke håp for.

 

Jeg mener selv denne skaden er varig, og siden jeg den verken blir bedre eller dårligere vil ikke tannlegene gjøre noe med den. Var et uendelig antall ganger til tannlegen ifjor og alle gangene pusset de bare litt i en fylling nederst tanngropa og sa at nå blir det bedre.

 

Hvordan kan jeg gå fram for å få tannlegeerstatning? Jeg mener denne skaden er ganske så alvorlig iogmed at jeg måtte tilpasse kostholdet mitt , og passet på å tygge hardere mat på den ene siden. Dette fører sterke ubehag for meg noe som jeg har forklart til tannlegen. Har ikke hatt samme tannlege en eneste gang i hele fjor når jeg kom tilbake med tannen.

 

Har vell egentlig gitt opp og fære tilbake til tannlegen, for føler jeg ikke får noen hjelp der i det hele tatt, var på årlig kontroll og dær ble jeg møtt med blant annet skepsis til at tannlegen hadde påført meg denne skaden.

 

Burde jeg kanskje få en utredning på hva som har skjedd med tannen min? Er student så jeg har også minimalt med penger også, har rett og slett ikke råd til å fære til tannlegen så ofte...

 

For å oppsummere, har jeg en sak her? Kan jeg søke erstatning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hatt et økonomisk tap?

 

Ikke et stort økonomisk tap, men jeg har måttet regulert om kostholdet mitt som betyr andre handlevaner, pluss at jeg har fått økte tannlegebesøk.

 

Dette har jeg ikke tall på hvor mye det har kostet meg, men blir nok noen tusen iløpet av et år. Blandt annet måtte jeg bytte ut billig knekkebrød med dyrere brød :p

Lenke til kommentar

Direkte sitat fra NPE:

 

"3. Skaden må ha ført til et økonomisk tap

Skaden må ha ført til et økonomisk tap. Formålet med erstatningen er å dekke økte utgifter til legebehandling, medisiner, transport og lignende. Du kan også få erstatning for inntektstap eller tap av forsørger.

Hvis det økonomiske tapet er under 5000 kroner, kan du ikke kreve erstatning fra NPE. Du kan i stedet henvende deg direkte til det behandlingsstedet der skaden skjedde.

Dersom du har hatt forbigående smerter eller en dårlig opplevelse, men ikke et økonomisk tap, vil du ikke få erstatning. Du kan heller ikke få erstatning som «plaster på såret».

I noen tilfeller kan du få erstatning selv om du ikke har noe økonomisk tap, f.eks. hvis du har fått en varig og betydelig skade. Dette kalles menerstatning. Formålet med menerstatningen er å kompensere for redusert livskvalitet."

 

 

Ta kontakt med tannlegen din, be om journalutskrift. Så kan man ta det derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...