Gå til innhold

Hjelp til handleliste! - Fler blitser, triggere etc


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Jeg trenger litt hjelp i blits- og tilbehørsjungelen!

Skal gå til innkjøp av 2 blitser med stativ, triggere og evt tilbehør.

Har i dag 1x NIkon SB-700 og er veldig fornøyd med den.

 

Planen er å ta bilder av biler på locations utendørs blant annet.

 

Hva anbefaler dere av blitser, stativ, triggere og evt paraplyer/boxer? :)

 

Hadde vært greit å skrapet sammen en handleliste til ca 5000,- men ser fort at den grensa blir forbigått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heia,

ang paraplyer og bokser kan jeg legge til par billige alternativer.

 

På det kitet fra Dustin er der alt du trenger med i pakken. Det er bare å montere blitsen.

 

Den softboksen fra kaffebrus inneholder også alt utenom stativ, men her kan du bruke samme stativ som følger med i paraplykitet.

Jeg har begge og er fornøyd med både brukervennlighet og kvalitet. samt fleksibiliteten dette gir meg. Jeg mener dette er mye for pengene mtp at det kjøpes fra nordiske nettbutikker.

 

Du kan selvfølgelig finne alt dette på Ebay, men der må du som oftest plukke enkeltkomponentene, og ikke alle liker Ebay(meg inkludert)

http://www.dustinhome.no/product/5010449842/lastolite-par...SiteSeeker

http://www.kaffebrus.com/phottix-easy-up-softbox-med-lost...-1877.html

 

Lykke til med valgene

P-E

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ah :) oki. Er du fornøyd med de? Sett litt på Phottix sine også. Men er så mange som har meninger på youtube at man blir gal :p

 

Beklager sent svar. Jeg er veldig fornøyd, det eneste jeg savner, er at man ikke kan redusere blitz-styrken på bare en blitz(hvis man har flere tilkoblet).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En Blits trigger er en trådløs sak som settes på blitsen eller med kable, samt en sender som settes på kameraet.

 

Da kan man trådløs få lyset opp og gå uten å vasse rundt i masse ledninger.

 

Nikon har ett CLS system på de større kamerahusene som gjør at man kan bruke den innebygde blitsen til å trigge andre blitser så lenge man er innenfor rekkevidden og ikke i for sterkt sollys. Prinsippet til Nikon er omtrent som fjernkontrollen til en tv.

 

http://speedlights.net/wordpress/wp-content/uploads/2010/09/YN-467-Radio_800w.jpg

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg plukket opp 2x Yongnuo YN560-III og 1x Yongnuo RF-603. Blitsene koster 71$ per stykk (inkl. frakt) og triggeren rundt 30$. Blitsene har trigger-mottager innebygget.

 

Stativ, modifiers og overganger kjøper du fra ebay-forhandlere som Fotocola.

 

Blitser trenger ikke å være dyrt, så lenge man tåler å jobbe i manuell-modus. Du kan også kjøpe Cactus v5-triggere og snappe opp litt eldre blitser på bruktmarkedet. Har f.eks. en Nikon SB-28 jeg fikk for en hundrelapp, den funker som et skudd.

Lenke til kommentar

Hva er en trigger?

 

Direkte oversatt er det en "utløser" dvs. en dippedup som man monterer på kameraet og som så igjen sender et radiosignal til en tilsvarende enhet som kalles mottaker som igjen utløser blitsen.

 

Dette koster endel og man trenger en viss forståelse av bruken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...