Gå til innhold

Hjelp til valg av høretelefoner, 1500-2500


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vil gjerne ha litt forslag til forskjellige hodetelefoner (Altså headset, uten mikrofon) jeg kan kjøpe til mitt bruk. Jeg har brukt "lain" sin guide som mal.

 

Budsjett: Mellom 1500-2500. Jeg kan strekke meg litt lengre enn dette om det er noe som infrir ønskene mine veldig bra, men vil prøve å holder meg innenfor dette.

 

Størrelse: Jeg har lyst på ett headset som dekker ørene, delvis fordi jeg aldri har funnet ett in-ear set som jeg har syns var komfortabel, og av støy-isolasjonsgrunner jeg kommer tilbake til.

 

Type: Jeg vil gjerne ha god passiv støyreduksjon. Jeg har lest at aktiv støyreduksjon ofte kan ha en negativ innvirkning på lyden, og vil ha så god som mulig lyd, men jeg er ikke helt imot aktiv om noen har veldig gode erfaringer med dette.

 

Bruksområde: Dette settet med høretelefoner vil hovedsaklig bli brukt til musikk av spilling, og bare flac avspillinger. Avspiller vil være både receiver, lydkort i pc og mobiltelefon. Det skal brukes på steder som bussen i Bergen (utrolig mye og høy motor / bakgrunnsstøy), ett par ganger i måneden fly og mye på farten. Dette er også grunnen til at jeg vil ha en form for støyreduksjon, da spesielt bussen lager høy (!) lyd, og kan overdøve musikken. Det må også være komfortabelt å ha på i lange perioder, og ikke gi mye ubehag etter bruk.

 

Tilleggsinfo: Jeg vil ha ett headset som klarer ett klart lydbilde, som ikke mangler noe i bass, eller mellomtone segmentene. Jeg hører mye på elektronisk musikk (Feks Netsky), og dette må låte bra. Det kan selvfølgelig ikke mangle i de andre toneregistrene heller.

 

Når det er prioritering av kvaliteter har jeg prioritert slik:

1. Lydkvalitet. Dette er førsteprioritet,

2. Lydisolasjon. Det skal som sagt bli brukt i områder der det ofte kan være mye støy, å jeg vil ikke at støyen skal gå utover musikken min, eller mer stillhet om jeg velger å slå av musikken en stund. Dette kan ikke gå utover lydkvaliteten!

3. Komfort. Jeg vil at dette skal være så komfortabelt så mulig. Alt for mange ganger har jeg opplevd å høre på musikk i en time, for så å måtte slutte da ørene gjør for vondt / er for ømme.

4. Byggkvalitet. Disse skal holde en stund. Utbyttbar kabel er ett pluss, men ikke en nødvendighet

5. Utseende. Så lenge de ikke har altfor mange fjær i skjærende farger, tror jeg jeg klarer meg, ikke mye en prioritet dette, men vil ta det med så jeg ikke ender opp med noe slikt.

 

Punkt 1-3 er de klart viktigste for meg, og skal helst ikke gjøres noen kompromisser på.

 

Edit: Jeg vet ikke om det kom tydelig fram: hovedsaklig vil disse bli brukt fra portabel spiller, eller lignende, så om ett headset "krever" forsterker for å låte bra, er desverre ikke dette en mulighet.

 

Takk for hjelp jeg eventuelt får.

 

Mvh

Trippler

Endret av trippler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt alle dine kriterier og bruksområder i betraktning så vil jeg si at Beyerdynamic DT1350 er hodetelefonene som passer deg best. Det eneste jeg kommer til å tenke på som et minus er at de kanskje ikke er superkomfortable over lang tid.

 

Eventuelt AKG K550.

 

 

En annen ting som kan være av betydning er hvor bra portabel spiller du har. "Alle" hodetelefoner høres bedre ut med en dedikert forsterker og selv om et par hodetelefoner er beregnet på portabelt bruk så kan det hende at enkelte spillere ikke greier å drive hodetelefonene noe særlig. Det er jo nesten en tommelfingerregel at alle ørepropper kan være drevet av samtlige portable spillere, mens enkelte hodetelefoner kan slite litt, gjerne i bassområdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DT1350 er absolutt gode hodetelefoner, men siden komfort er viktig for deg så bør du prøve de før du kjøper. Mange syns de klemmer for hardt på ørene. Du kan også vurdere Sennheiser HD25 og Sennheiser Amperior, disse er veldig lik DT1350 både i design og kvalitet. Det som imidlertid er fordelen med Sennheiser sine er hvor enkelt de kan demonteres; alle deler kan enkelt skiftes om noe skulle gå galt.

 

Dette er altså 3 veldig gode portable hodetelefoner med klokker som ligger ørene, skal du ha heldekkende klokker (som ofte vil være mer komfortable) ville jeg sett på UE6000.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

DT1350 er absolutt gode hodetelefoner, men siden komfort er viktig for deg så bør du prøve de før du kjøper. Mange syns de klemmer for hardt på ørene. Du kan også vurdere Sennheiser HD25 og Sennheiser Amperior, disse er veldig lik DT1350 både i design og kvalitet. Det som imidlertid er fordelen med Sennheiser sine er hvor enkelt de kan demonteres; alle deler kan enkelt skiftes om noe skulle gå galt.

 

Dette er altså 3 veldig gode portable hodetelefoner med klokker som ligger ørene, skal du ha heldekkende klokker (som ofte vil være mer komfortable) ville jeg sett på UE6000.

 

Takker for godt svar, Jeg lurer på om ikke heldekkende klokker er tingen for meg, da jeg har ører som lett kan bli ømme, og klokker som ligger på ørene kan være ukomfortable med dette?

 

Hvordan er lydisolasjon på heldekkende vs på ørene?

Lenke til kommentar

Hvordan er lydisolasjon på heldekkende vs på ørene?

Det er nok enklere å lage god isolasjon med heldekkende klokker, men samtidig så er for eksempel de tre nevnte (DT1350, HD25 og Amperior) meget god når det kommer til isolasjon. Noen produsenter oppgir hvor godt hodetelefonene isolerer, men dessverre kan det være vanskelig å finne informasjon om dette hos enkelte.

 

UE6000 har forresten aktiv støyreduksjon. Lyden er best med denne deaktivert, men den kan være god å ha i enkelte situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste hodetelefoner med aktiv støyreduksjon kan skru den av. De eneste som ikke kan det som jeg kommer på i farten er vel Beats Studio, noe som kanskje ikke er helt overraskende.

 

Det at aktiv støyreduksjon har litt negativ effekt på lyden er todelt:

 

1) Om du sitter i et stille rom så høres det bedre ut når den er skrudd av enn når den er på.

2) Om to hodetelefoner koster likt og bare den ene har aktiv støyreduksjon så vet man at den ene har brukt penger på aktiv støyreduksjon, mens den andre ikke har det. Det resulterer ofte i at modellen uten den aktive støyreduksjonen låter bedre i normale/stille omgivelser.

 

Eksempel på nummer 2 er Bose QC15 og Sennheiser HD650. I øyeblikket må du ut med rundt 2700 kr for å få dem sendt hjem til deg. I det QC15 er veldig bra på lydisolasjon og er det eneste logiske valget om man skal bruke buss eller fly så har HD650 klart bedre lyd om du setter deg ned i stua og veksler mellom disse to. (Eksemplet var ganske generelt og priser tatt ut fra prisjakt.no. Jeg vet at det er to hodetelefoner i helt forskjellige klasser og bruksområder. Poenget er best mulig lyd i forhold til pris og da går jeg utifra at lydkvaliteten vurderes i stille omgivelser).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste hodetelefoner med aktiv støyreduksjon kan skru den av. De eneste som ikke kan det som jeg kommer på i farten er vel Beats Studio, noe som kanskje ikke er helt overraskende.

 

Det at aktiv støyreduksjon har litt negativ effekt på lyden er todelt:

 

1) Om du sitter i et stille rom så høres det bedre ut når den er skrudd av enn når den er på.

2) Om to hodetelefoner koster likt og bare den ene har aktiv støyreduksjon så vet man at den ene har brukt penger på aktiv støyreduksjon, mens den andre ikke har det. Det resulterer ofte i at modellen uten den aktive støyreduksjonen låter bedre i normale/stille omgivelser.

 

Eksempel på nummer 2 er Bose QC15 og Sennheiser HD650. I øyeblikket må du ut med rundt 2700 kr for å få dem sendt hjem til deg. I det QC15 er veldig bra på lydisolasjon og er det eneste logiske valget om man skal bruke buss eller fly så har HD650 klart bedre lyd om du setter deg ned i stua og veksler mellom disse to. (Eksemplet var ganske generelt og priser tatt ut fra prisjakt.no. Jeg vet at det er to hodetelefoner i helt forskjellige klasser og bruksområder. Poenget er best mulig lyd i forhold til pris og da går jeg utifra at lydkvaliteten vurderes i stille omgivelser).

 

Godt og forklarende svar, det gir god mening. Hvordan er lydkvaliteten på UE6000 vs feks AKG K271 Studio. Har lest en del bra om den siste der, og klarer ikke helt å få ordene "Logitech" og "Kvalitetslyd" til å passe sammen, etter tidligere erfaringer. Er det noen andre around-ear headphones som kan annbefales, så jeg har noe å sammenligne i samme prisklasse.

 

Takker igjen for veldig gode svar, skal komme meg innom noen butikker de nærmeste dagene å prøve noen av headsettene ut.

Endret av trippler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...