Gå til innhold

Framtiden for helsevitenskapen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har dessverre ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg vil kommentere følelsen din av at det har vært lite nyvinning de siste 20 årene. Det mener jeg nemlig er helt feil. Et viktig eksempel er bekjempelse av HIV. For 10-15 år siden var HIV-smitte i praksis en dødsdom. Nå finnes det medisiner, mange så billige at de er tilgjengelig selv i u-land, som kan holde sykdommen i sjakk slik at forventet levetid ikke eller knapt blir endret i forhold til om man ikke var smittet. Når det gjelder kreftbehandling og -diagnostikk skjer det også mye. Blant annet ser det ut til at man snart har klar gentester som gjør at man med en DNA-test fra kreftsvulsten kan finne ut hvilken type kreftbehandling som vil være mest effektiv. På behandlingsiden har det også skjedd en del, f.eks. har man begynt å ta i bruk protoner og tildels også tyngre kjerner til strålebehandling - noe som gir mye mindre belastning på omkringliggende vev enn den tradisjonelle strålebehandlingen gir.

Lenke til kommentar

Ja du har rett. Det er vel skråplaneffekten. Man merker det ikke når små nyvinninger kommer gradvis over flere tiår. Når det er sagt så leste jeg at det tjueførste århundre vil ha færre store nyvinninger enn det tjuende århundre fordi mange av de "enkle" fundamentale oppdagelsene ble gjort akkurat da.

 

Jeg har sett slike roadmaps for romteknologi, nanoteknologi. Karbon nanorør som kan brukes til å lage bl.a en heis til ISS og kanskje lenger. Planer for å sette bena på Mars og hvordan i teorien dette skal gjøres etc.

Lenke til kommentar
Ja du har rett. Det er vel skråplaneffekten. Man merker det ikke når små nyvinninger kommer gradvis over flere tiår. Når det er sagt så leste jeg at det tjueførste århundre vil ha færre store nyvinninger enn det tjuende århundre fordi mange av de "enkle" fundamentale oppdagelsene ble gjort akkurat da.

 

Fundamentale oppdagelser gir sjelden anvendbar teknologi umiddelbart, så vi vil nok kunne se en takraseffekt i tiårene som kommer.

Lenke til kommentar

Ja du har rett. Det er vel skråplaneffekten. Man merker det ikke når små nyvinninger kommer gradvis over flere tiår. Når det er sagt så leste jeg at det tjueførste århundre vil ha færre store nyvinninger enn det tjuende århundre fordi mange av de "enkle" fundamentale oppdagelsene ble gjort akkurat da.

Uavhengig om det er sant eller ikke, så kan jeg kun forestille meg dette gjelder fysikken. Har hørt argumentet om at alt blir stadig mer komplisert, og funnene stadig mindre anvendbare, fordi fysikken har banet så mye vei allerede. Men den påstanden har fysikk-skylapper. Forvent kanskje at de enorme fremskrittene i mindre grad enn tidligere kommer fra fysikken, men fra biologi (derav genteknologi) og nevrovitenskap/psykologi.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Når Einstein skrev ligningene for laser, tror du han hadde følgende i bakhodet:

 

- Strekkode teknologi som brukes på nesten alle produkter og kassa-aperater?

- DVD-spilleren og xbox?

 

Viste man at kunnskap om kvantemekanikk ville føre it-revolusjonen verden har opplevd?

 

Nei, faktum er at oppdagelser innen vitenskapen ikke umiddelbart kan annvendes til samfunnets beste.

 

MRI-scanning oppstod som konsekvens av at en astrofysikker ville undersøke atomene i en gass-sky. Det tok en ingeniør til for å forstå hvordan dette senere kunne brukes innen medisinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...