Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

chart?cht=tx&chl=(132,8 \varphi =4,5) -(132,8 \varphi =-115,5) = 230,0 \varphi =34,5

 

Det her står i et løsningsforslag på en oppgave. Men, når jeg regner ut dette selv ved å bruke eulers formel, trekker ifra de reelle og komplekse tallene og så gjør om igjen til polar form så får jeg chart?cht=tx&chl=203 \varphi =-40

 

Er rimelig sikker på at svaret i løsningsforslaget er riktig. Så, hva gjør jeg feil? :huh:

Endret av Gyr0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som kjenner løsningen på følgene diff.ligning?

 

y'' + k*(y')^2 = C

 

Er så lat nå i jula så jeg prøver å snike meg unna å løse den selv :p

 

 

Med litt rask gjetning tror jeg dette er en god kandidat:

 

chart?cht=tx&chl=y = \frac{1 \pm \sqrt{1+4C}}{2k} \ln x

 

(ln x så jeg, k var fort gjort å finne, "Cen" fant jeg ved å løse m^2 + m - C = 0.)

 

Etter å ha sett litt mer på det ble det klart at ln(x) løsningen ikke kunne brukes, siden jeg måtte ha at y(0) = 0 = y'(0). Fant ut at tanh kunne brukes, men det ga andre problemer så jeg kom til slutt frem til en sinh løsning.

Skrevet (endret)

Ah, beklager. Jeg fant ikke syntaks for vinkeltegn eller den sirkelen man har på vinkeltall. post-89658-0-22140000-1294018084_thumb.png

 

Slik skal det se ut. Det er kompleks tall på polar form.

Endret av Gyr0
Skrevet

Komplekse tall på polarform skrives som oftest chart?cht=tx&chl=z=e^w = e^{x+iy}= e^x e^{iy}, som betyr at normen til z er chart?cht=tx&chl=||z|| = e^x og argumentet til z chart?cht=tx&chl=arg(z)=e^{iy}. Vet ikke om dette er til hjelp, men det er hvertfall hva jeg vet om komplekse tall på polarform.

Skrevet

Hm, jeg har aldri skrevet komplekse tall på den måten. Kun kalkolatoren min som gjør det her :p

 

Men uansett, det var en fillefeil. Kalkulatoren var satt på "Grad" i stedet for "Degree"

 

Takk uansett :thumbup:

Skrevet

Kan ikke denne løsninga brukes da?

 

chart?cht=tx&chl=y\left( x \right) = \frac{1}{k} \cdot \left( {\ln \left( {\frac{1}{2} {e^{2x \sqrt {k \cdot C} }} + \frac{1}{2}} \right) - x\sqrt {kC} } \right)

 

Jo, det kan den nok. Den er kanskje bedre også fordi da slipper jeg de problemet jeg har hatt med tanh.

Skrevet

Finn gjennomsnittsfarten til en bil som kjører 120 km på 2 timer.

 

v = (km/h)

s = 120 km

t = 2 h

 

Farten er: v = s/t = 120km/2h = 60 km/h

 

 

Noen som kan forklare dette?

Skrevet (endret)

I en gymtime løp Øystein med en gjennomsnittsfart på 8 m/s.

Han løp i 25 sekunder.

Hvor langt løp han?.....Og hvorfor?

 

Jørn kjørte fra Trondheim til Halden. Når han ikke regnet med pausene, brukte han 8 timer. Han holdt en gjennomsnittsfart på 75 km/h.

Hvor lang tid er det mellom Trondheim og Halden? Hvordan regne ut?

Endret av MainCore
Skrevet (endret)

Bruk formelen v=s/t her også. Her skal du altså finne strekningen, og må derfor gjøre litt om på formelen.

 

Da får du formelen for strekning, som er:

 

s = v*t

 

S = 8*25

S = 200meter

 

 

EDIT: Hvorfor skal du finne ut hvor lang tid det er fra Trondheim til Halden, når du får oppgitt i oppgaven at det er 8 timer? :D

Uansett, bruk v=s/t formelen. Er akkurat som de andre oppgavene dine, bare at du må gjøre om på formelen.

 

Null stress om du prøver å tenke deg fram til det :p

Endret av empetre
Skrevet (endret)

Bruk formelen v=s/t her også. Her skal du altså finne strekningen, og må derfor gjøre litt om på formelen.

 

Da får du formelen for strekning, som er:

 

s = v*t

 

S = 8*25

S = 200meter

 

 

Hø? Så jeg skal bruke formelen s = v/t istedenfor v = s/t???

 

Det som er markert slik = Skjønte ikke.

Endret av MainCore
Skrevet

Drit i formlene sier nå jeg. Det er lettere å huske når du ser på benevningen. Da slipper du å huske masse formler og tull, i tillegg til at det alltid fungerer uavhengig av hva du måler.

 

Fart måles i m/s ... meter er strekning, skund er tid, altså er fart=strekning/tid. Dette er bare en helt vanlig brøk.

 

Skal du finne strekningen gjør du bare slik:

 

fart=strekning/tid (ganger begge sider med tid)

 

fart*tid=strekning/tid * tid (her har du tid i teller og nevner, som du stryker mot hverandre).

 

fart*tid=strekning

 

 

 

 

 

Skrevet

Bruk formelen v=s/t her også. Her skal du altså finne strekningen, og må derfor gjøre litt om på formelen.

 

Da får du formelen for strekning, som er:

 

s = v*t

 

S = 8*25

S = 200meter

 

 

Hø? Så jeg skal bruke formelen s = v/t istedenfor v = s/t???

 

Det som er markert slik = Skjønte ikke.

 

 

Ja, for å utlede denne formelen, må få S alene på en side. Da ganger du med t på begge sider, og får strøket t-en på s sin side, og S står da alene, slik:

 

v = s/t

v*t = s*t/t

 

Da får du at s = v*t

 

Og hva var det du ikke skjønte med utregningen? Barneskolematematikk!

 

Strekningen blir farten ganget med tiden.

 

s = 8 m/s * 25 sekunder

s = 8 * 25 = 200

Skrevet

Hva med denne da?

 

Jørn kjørte fra Trondheim til Halden. Når han ikke regnet med pausene, brukte han 8 timer. Han holdt en gjennomsnittsfart på 75 km/h.

Hvor lang tid er det mellom Trondheim og Halden? Hvordan regne ut?

 

 

:p

Skrevet

Hva med denne da?

 

Jørn kjørte fra Trondheim til Halden. Når han ikke regnet med pausene, brukte han 8 timer. Han holdt en gjennomsnittsfart på 75 km/h.

Hvor EDIT: langt er det mellom Trondheim og Halden? Hvordan regne ut?

 

 

:p

 

Jeg skrev feil!!!!! Hadde jeg forresten riktig på forrige oppgave?

 

V = s/t = 75 * 8 = 600 km

 

Er dette riktig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...