Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Siden min kalkulator bare får svaret error, lurer jeg på om noen kan regne ut 135 000 x 20 600 000 for meg :innocent:

Skriv det på standardform, så kan du lett regne det ut. Generelt har du at chart?cht=tx&chl=a \cdot 10^b \cdot c \cdot 10^d = a \cdot c \cdot 10^{b+d}. Med tallene dine blir det chart?cht=tx&chl=1,35 \cdot 10^5 \cdot 2,06 \cdot 10^7 = 1,35 \cdot 2,06 \cdot 10^5 \cdot 10^7 = 2,781 \cdot 10^{12}.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som husker nettsiden der man kan sette inn likninger, integraler osv så regner den det ut med forklaring?

Det er en engelsk nettside, og adressen er postet tidligere i dette forumet tror jeg ^^

Skrevet
Takk :)

Driver og lærer og regne med standarform på skolen nå så kan egentlig ikke regne med standarform så bra

Det kommer etterhvert, regelen som Daniel postet kan være veldig grei å lære seg!

Skrevet (endret)

(cos(pi/3)+i sin(pi/3))^5

 

Skal regne ut og skrive tallet på rektangulær form.. MEn skjønner ikke hvordan jeg skal begynne med denne ; o

 

 

edit: skrev feil oppgave :p

Endret av DELLARMADA
Skrevet (endret)
(cos(pi/3)+i sin(pi/3))^5

 

Skal regne ut og skrive tallet på rektangulær form.. MEn skjønner ikke hvordan jeg skal begynne med denne ; o

 

 

edit: skrev feil oppgave :p

 

Jeg vet ikke hva rektangulær form er.

 

Sannsynligvis enten på formen e^(it) eller a + ib.

 

Du vet at e^(it) = cos(t) + i*sin(t), så det du har der blir altså

(e^(i*pi/3))^5 = e^(i*pi*5/3).

 

For a + ib kan du bruke DeMoivre. Jeg husker ikke den i farten.

Endret av DrKarlsen
Skrevet

For å omgjøre m/s til km/h ganger vi bare med 3,6. Hvis vi derimot går den andre veien, deler vi bare med 3,6.

Spørmålet mitt er hvorfor er det slik? Jeg vil forstå det bare.

Skrevet

Da var jeg tilbake igjen, dessverre... ;) Hadde håpet jeg skulle greie dette året uten guruene her inne.

 

Det jeg skal spørre om er noe jeg trodde jeg kunne, men jeg har visst glemt fremgangsmåten.

 

Løs ulikheten

 

x > 2 / (x-1)

 

Jeg har fått forklart en metode, men problemet er at jeg IKKE kan huske at det er samme metoden som jeg lærte for ett år siden. Den metoden jeg ble forklart var å først løse ligninga for x større enn 1, og så for x mindre enn 1 (altså 2 "løsninger") fordi man ikke kunne multiplisere vekk nevneren grunnet fortegn. Den metoden forsto jeg ikke bæra av, jeg har virkelig aldri lært den og lurer på om det finnes noe alternativ?

Skrevet

Det viktigste å huske på når man løser ulikheter er at dersom man ganger eller deler med et negativt tall så skal man snu ulikhetstegnet. Da ender man gjerne opp med 2 ulikheter i stede for en. Dersom det er komplisert å se sammenhengen kan man drøfte de forskjellige leddene (faktorene på talllinja)

 

Når du begynner så tenk på det som om du skal løse en helt vanlig likning. I ditt tilfelle så har du en brøk på den ene sida. hadde dette vært en helt vanlig likning så ville du ganske enkelt ganget begge sider med (x-1), men siden man ganger med et negativt tall for x>1 så må man dele det opp i to ulikheter en som gjelder for x>1 og en for x<1

 

Håper du skjønte noe av det, for jeg har ikke tid til å uttdype noe mer akkurat nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...