Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenigheter ang pris på husleie etter mangler


Anbefalte innlegg

Har nå siden august bodd i en leilighet i Kristiansand med 2 andre. Når vi flyttet inn var det noen mangler ved leiligheten, som at flere fastmonterte lamper ikke fungerer, og at "flushemekanismen" på klosettet er ødelagt, men fortsatt fungerer. Husleien på leiligheten ligger i utgangspunktet på 4400 pr pers i mnd, men vi har fått avslag på 400 kroner hver, så lenge disse manglene ikke har blitt utbedret. Huseier har en rekke ganger lovet oss at han skal skaffe håndverkere til å fikse manglene snarest, noe som ikke har skjedd på nå 7 måneder.

 

Etter nyttår har han leid inn håndverkere til å lage sokkelleiligheter i kjelleren under oss, noe som medfører bråk hos oss, i en ganske dårlig lydisolert byggning.

 

I starten av februar forsvant varmtvannet, noe som umuliggjorde dusj, vask, og oppvask i en periode på tre uker. Dette var en svært kritisk mangel for oss, og vi forventet en god kompensasjon av huseier på leien for denne måneden.

 

Når leien skulle betales 1.03, sendte vi en melding og lurte på hva han syntes var rimelig betaling, idag fikk vi en melding tilbake der han skrev at han kunne gå med på 4000, men at de da skulle innbetales snarest.

 

Jeg lurer på om vi har noen rettigheter her, når det gjelder mer eller mindre kritiske feil og mangler ved leiligheten, som vi fortsatt må betale nesten full pris på, i en leilighet som allerede er ganske overpriset.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan holde igjen (deler av) husleie, men den bør settes inn på sikret konto. Har du depositumskonto så setter du inn beløpet der.

Husk at beløpet må stå i stil med mangelen og du må sende skriftlig begrunnelse til utleier.

 

Det meste står i husleieloven.

 

 

Fornøyd nå Herr Brun?

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Hva er grunnlaget for at det må settes inn på "sikret konto"? For i husleieloven § 2-15 står det:

Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse.

Står ingenting om at det skal deponeres.

 

Etter § 3-8 kan man deponere omtvistet leie, med den følgen at man ikke kan kastes ut fordi man ikke betaler leie, dersom det i etterkant viser seg at man tok feil angående mangelskravet.

Lenke til kommentar

Leser av husleieloven:

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand

 

Så vi har vel litt hjemmel her, jeg syntes iallefall ikke at 400 kroner er nok kompensasjon for 3 uker uten varmtvann i tillegg til de tidligere manglene

Lenke til kommentar

Idag kom det nok en melding fra huseier, der han skriver at vi kan få 400 kroner i avslag pr pers i en mnd til, det vil si at vi betaler 4000 kroner for februar og 4000 kroner for mars, og ikke de 4400 som er avtalt leie. Dette måtte ifølge huseier bli betalt innen imorgen Onsdag, hvis ikke fikk vi ingen kompensasjon.

 

Jeg syntes fortsatt dette ikke er god nok kompensasjon for de manglene vi har hatt og fortsatt har, hva kan vi skrive til huseier? Hvilke lover kan vi henvise til? Har vi noen rettigheter her? Hva skal vi gjøre?

 

Trenger hjelp før imorgen helst :)

Lenke til kommentar

Hvilke lover kan vi henvise til? Har vi noen rettigheter her? Hva skal vi gjøre?

Her er det særlig snakk om husleieloven § 2-11.

 

§ 2-11. Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

http://www.lovdata.n...7-002.html#2-11

 

Så hvis leiligheten ikke har varmtvann kan dere kreve avslag i leie tilsvarende forskjellen mellom vanlig leie og (antatt) leiepris for en leilighet uten varmtvann. (Men merk også § 2-8.)

 

Det beste er om dere kan komme til enighet med uteleier. Dersom det ikke går kan dere holde tilbake leie. Det tryggeste er å også tilby seg å deponere det omtvistede beløpet etter husleieloven § 3-8 . Utleier må da gå til sak for å eventuelt få pengene, og kan ikke kaste dere ut selv om han vinner.

Lenke til kommentar

 

Dersom det ikke går kan dere holde tilbake leie. Det tryggeste er å også tilby seg å deponere det omtvistede beløpet etter husleieloven § 3-8 . Utleier må da gå til sak for å eventuelt få pengene, og kan ikke kaste dere ut selv om han vinner.

 

Da har jeg bare et spørsmål om hvordan dette med deponering fungerer, kan vi bare holde tilbake en del av beløpet, eller må vi overføre det til en evt tredjepart eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Da har jeg bare et spørsmål om hvordan dette med deponering fungerer, kan vi bare holde tilbake en del av beløpet, eller må vi overføre det til en evt tredjepart eller noe sånt?

Dette har jeg ikke spesielt peiling på utover det som står i loven.

 

Dere må informere utleier om hvorfor dere krever avslag i leie, og om at beløpet (kan) deponeres etter husleieloven 3-8. Dere må også si at utleier har 14 dager på å medvirke til slik deponering, og at hvis han ikke medvirker vil dere sette det omtvistede beløpet på en separat (vanlig) konto.

 

Rent praktisk vil jeg anta at bank som ordner med vanlig depositum også kan ordne slik deponering. Jeg vet ikke hvem som skal betale for dette, men jeg vil tro det uansett vil være taperen i en eventuell sak som må ta regningen.

 

I praksis tror jeg det er en god mulighet for at utleier ikke vil gidde å være med på noen deponering, og at dere da slipper unna med å flytte pengene til en separat konto. Men uansett får hverken dere eller utleier tilgang på pengene til saken er avklart. (Eller dere ikke lenger er redde for en oppsigelse, hvis de står på vanlig konto...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...