Gå til innhold

Minstelønn som elektriker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vært fagmann i 2 år nå. Startet på 190 i timen, og har enda ikke steget. Vet at andre elektrikerfirma i området utbetaler opp mot 210kr timen. Gjennomsnittlønna i Norge ligger på 420.000 i året trur eg, og jeg er nesten 100.000 under.

Er dette normalt?

Er det noen som btw klarer å finne minstelønn osv etter tariffen for elektrikere? Prøvde google og nelfo sine sider, men fant ingenting :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dersom bedriften din har tariff kan du sammenligne deg med tariff fra EL&IT (www.elogit.no). Du har krav på 4% fagtillegg fra år 2 med fagbrev. De prosentene regnes ut i fra tarifflønn og ikke din egen timelønn. Er du fortsatt misfornøyd med lønnen bør du bytte jobb.

Snittet i Bergen og omegn ligger på rundt 210,-. Noen over noen under. De fleste firma har også særavtale intert i bedriften som er bedre enn tariffens minste krav.

Edit: Her finner du landsoverenskomsten http://elogit.no/id/7907.0 .

Minste timesats per dagsdato er 180,-/t

Endret av TheHawk
Skrevet

Hei! Vært fagmann i 2 år nå. Startet på 190 i timen, og har enda ikke steget. Vet at andre elektrikerfirma i området utbetaler opp mot 210kr timen. Gjennomsnittlønna i Norge ligger på 420.000 i året trur eg, og jeg er nesten 100.000 under.

190 kroner i timen tilsvarer 370 500 i året. Så du er ikke 100 000 under, men 50 000.

Husk også at 2 års erfaring i jobben kanskje er litt mindre enn gjennomsnittet. Hvis elektriker var et yrke med gjennomsnittlig lønn, burde du vel ligge på gjennomsnittet når du ligger litt nærmere gjennomsnittet i erfaring. Altså om 10-20 år.

• Liker 1
Gjest Slettet+56132
Skrevet

Men husk også dersom du gjør det dårlig på jobbene, forsentkomming, tabber, feilmontering, mye reklamasjoner osv. Så vil dette fungere som en bremse for lønnstigning i lønnsforhandlingene uten at sjefene sier det direkte til deg.

Skrevet (endret)

Jeg hadde 203,- når jeg fikk fagbrevet. Fire kroner fast stigning hvert år, og ekstra stigning ved lønnsforhandlinger.

Men timelønn varierer fra distrikt til distrikt, og du kan selvfølgelig prøve å forhandle deg til bedre, men her bør du ikke forvente stort med mindre du er viktig for bedriften.

Endret av Akse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...