Gå til innhold

Bachelor på et år - gjennomførbart?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke mulig å ta bachelor på 1 år, da det krever som regel 100 studiepoeng for å skrive bach. oppgave, og det klarer du ikke å få før tidsfristen hvis du begynner på høsten. For å ikke snakke om den enorme arbeidsoppgavene du har foran deg.

 

Er du flink og ikke har noe jobb og annet liv, kan du kanskje klare den på 2 år.

Lenke til kommentar

Hei, jeg vurderer å ta bachelor på et år. Er dette gjennomførbart? Tenker datateknologi på UiB. Er allerede godt kjent med Java som i all hovedssak er det som blir brukt der.

 

Hjelper nok ikke mye å være kjent med java. Det er bare et fåtall av fagene som faktisk går på programmering i java. I tillegg kommer det garantert til å bli konflikter på eksamensdatoer, samt at du bare kan glemme de fleste forelesningene siden alt kolliderer. Realistisk sett må man bruke minst 2 år, og da blir det mye jobbing om du vil ha greie karakterer.

Lenke til kommentar

Det var en bruker på forumet en gang som angivelig tok 60 poeng i medisin og 30 poeng i jus på ett semester, så det kan jo være mulig å ta 180 poeng på et år. Ulempen er jo at det ikke er praktisk gjennomførbart med tanke på eksamensdatoer og bacheloroppgave. Du vil heller ikke få mye tid til å gjøre andre ting enn å studere hele det året. I tillegg vil du sannsynligvis gjøre det langt dårligere enn hvis du bruker opptil tre år. Fremtidige arbeidsgivere vil antakelig ikke synes at det er så imponerende å ha fullført en bachelor på ett år hvis du ender opp med et snitt på E.

 

Jeg vet jo ikke hvor hardt det studiet er, men å fullføre en bachelor på to år bør være oppnåelig, såfremt du ikke har andre tidskrevende forpliktelser som jobb.

Lenke til kommentar

Hei, jeg vurderer å ta bachelor på et år. Er dette gjennomførbart? Tenker datateknologi på UiB. Er allerede godt kjent med Java som i all hovedssak er det som blir brukt der.

Ta ett semester om gangen du, og så melder du deg på ekstra fag i samråd med veileder når du ser at dette ikke ble så utfordrende. Det er fordel å følge oppsatt studieløp, så rekker man å bli kjent med folk og bygge seg ett nettverk mens man studerer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Åffyfaen nupe.gif

 

Helt sant. du kommer til å ende opp på en av to måter, enten går ALT i dass og du ender opp på rema, eller så går noe i DASS og du kommer deg igjennom graden. men uansett så kommer du til å få en knekk på lære lysten graden av knekk henger veldig godt sammen med mengden F (stryk).

 

Høyere utdanning handler ikke om å ta alt samtidig. du skal kose deg underveis, og bli kjent med mennesker som muligens kan skaffe deg jobb en dag. Hvis du skal ta en ingeniør grad så kan jeg love deg at hvis bare noe går i dass så er det enten matten eller alt annet.

 

Nå er jeg ikke stygg med deg men realistisk, ikke prøv på det er mitt tips.

Endret av angeland89
Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvordan studiet er lagt opp, men mengdemessig tror jeg det hadde vært realistisk å fullført en bachelorgrad på 1/1.5 år. Dog av praktiske årsaker, som flere sier, vil det nok bli vanskelig. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg bare kjørt på, og vært innstilt på at hvertfall 1/4 semester (la oss si du tar det på 2 år) kommer til å være et helvete.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror det er fult mulig å ta en bachelor på 1 år dersom du er top motivert for dette og godt over gjennomsnittet smart. Du må ha evenen til å ta til deg mye kunnskap på liten tid og å ha ork nok til å gjennomgå en ganske sinnsyk eksamensperiode. Det blir nok i hvertfall 12 eksamner første semesteret.

 

Problemet ditt er at du må overbevise noen om å legge dette til rette for deg slik at du faktisk kan gjøre dette rent praktisk. Du kan antagligvis prøve å snakke med noen på UIB om dette, men vær forberedt på at de du måtte møte på antaglig er like skeptiske som folk her på forumet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Det kommer an på hva som er målet ditt, og det forutsetter i ethvert tilfelle at du er arbeidsom, topp motivert og over gjennomsnittet smart. Dersom du er fornøyd med E i alle fag (hvilket jeg tviler på at du er), så kan du kanskje klare det. Men om du heller vil ha C eller bedre, bør du bruke minimum 2 år. Å tro noe annet er å undervurdere studiet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selvsagt eksisterer ingen øvre grense for hvor mange fag det er mulig å ta per semester.

Svært få, om noen, av eksamen i lavere grads fag på Ifi (Informatikk, UiO - sikkert ikke mye forskjell fra UiB)

avholdes samme dag, og med unntak av fag som krever gruppearbeid, har jeg aldri

vært borti et fag som ikke kunne bestås og forstås vel så lett uten forelesninger og slikt...

 

Problemet ditt vil være at mange fag forutsetter / krever / anbefaler visse forkunnskaper,

og skal du ta alt på et år, vil du nok måtte ta en rekke fag eller fagområder i en urasjonell rekkefølge :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...