Gå til innhold

Reservering av beløp på nettbank, hvor er pengene?


Anbefalte innlegg

Bestilte for en stund siden en telefon fra Netshop. På grunn av lang leveringstid (rundt en måned) og en helt ubrukelig forbruke støtte valgte jeg til slutt å be dem kanslere ordren for meg. Jeg ba beskjed om at de skulle gjøre dette 26.02 og har nå ennå ikke fått pengene mine tilbake. Når jeg spurte om pengene nylig fikk jeg beskjed om å kontakte nettbanken min siden beløpet bare var reservert, ikke trukket, og at de ikke hadde noe med dette å gjøre lengre. Problemet er at jeg ikke kan se på betalings historikken min at tilsvarende beløp har gått ut av kontoen min. Jeg er 99% sikker på at pengene ble utilgjenglig når jeg bestilte telefonen, men en kompis av meg mente at jeg bare måtte ha brukt opp pengene uten å merke det, dette kan jeg absolutt ikke fatte, men hva skal jeg liksom si til nettbanken når jeg ringer dem? Kan jo ikke komme å kreve å få pengene tilbake når jeg ikke har noen oversikt på det?

 

Mail fra netshop:

Hei

Vi sletter din bestilling. Beløpet som har vært reservert på ditt Visakort bli tilgjengelig igjen innen et par virkedager. (det er altså ikke trukket, men kun reservert) Vi beklager bryderiet dette har medført deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når et beløp er reservert betyr det at pengene er fryst på din konto. De er der forstsatt, men VISA har fryst de, så du ikke skulle bruke de.

 

Har merket selv, at beløp som er reservert plutselig blir tilgjengelig igjen, samme dag/dagen før de blir trukket fra konto, slik at jeg faktisk kan bruke pengene.

 

Det er bare å se på kontoutskriften din for den aktualle perioden, så vil du fort finne ut om summen er trukket eller ikke.

Lenke til kommentar

Når et beløp er reservert betyr det at pengene er fryst på din konto. De er der forstsatt, men VISA har fryst de, så du ikke skulle bruke de.

 

Har merket selv, at beløp som er reservert plutselig blir tilgjengelig igjen, samme dag/dagen før de blir trukket fra konto, slik at jeg faktisk kan bruke pengene.

 

Det er bare å se på kontoutskriften din for den aktualle perioden, så vil du fort finne ut om summen er trukket eller ikke.

 

Jeg kan som sagt ikke se på betalings oversikten at pengene er trukket, eller har blitt trukket og så kommet inn igjen. I Mailen indikerer de jo at pengene ikke har vært tilgjengelig da? "Beløpet som har vært reservert på ditt Visakort bli tilgjengelig igjen innen et par virkedager. (det er altså ikke trukket, men kun reservert)"

 

Edit: Hvor mer jeg tenker på dette så virker det umulig at jeg har brukt pengene uten å merke det. Husker ganske klart og tydelig at beløpet gikk ut, og også at jeg sjekket kontoen flere dager etterpå uten at de var der. Er innom nettbanken flere ganger i uka og føler jeg har en tålig oversikt over økonomien min.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Hvis pengene har gått ut av din konto, så står det klart og tydelig spesifisert i kontoutskriften.

Hvis pengene er reservert, står det også klart og tydelig spesifisert i kontoutskriften i nettbanken - ihvertfall gjør det det i min nettbank (Skandiabanken), med grønn skrift, i motsetning til beløp som er trukket, som står med svart skrift.

Hvis pengene ikke er reservert/trukket, eller de har vært reservert men denne reservasjonen har blitt kansellert, ser du sannsynligvis ingenting om dette i kontoutskriften din.

 

Så lenge det ikke finnes noen slik post på kontoutskriften din skal ikke pengene ha gått ut av konto. For å forsikre deg om dette kan du forsøke å finne inngående balanse ved starten av februar, summere sammen alle kredit- og debetbeløp (utgående/inngående) fra 1. feb. og frem til dags dato, og se på differansen mot nåværende innestående beløp.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis pengene har gått ut av din konto, så står det klart og tydelig spesifisert i kontoutskriften.

Hvis pengene er reservert, står det også klart og tydelig spesifisert i kontoutskriften i nettbanken - ihvertfall gjør det det i min nettbank (Skandiabanken), med grønn skrift, i motsetning til beløp som er trukket, som står med svart skrift.

Hvis pengene ikke er reservert/trukket, eller de har vært reservert men denne reservasjonen har blitt kansellert, ser du sannsynligvis ingenting om dette i kontoutskriften din.

 

Så lenge det ikke finnes noen slik post på kontoutskriften din skal ikke pengene ha gått ut av konto. For å forsikre deg om dette kan du forsøke å finne inngående balanse ved starten av februar, summere sammen alle kredit- og debetbeløp (utgående/inngående) fra 1. feb. og frem til dags dato, og se på differansen mot nåværende innestående beløp.

 

Bruker Sparebanken Pluss (Plussbank) som er veldig vanlig på Sørlandet. Kan ikke se at pengene har gått ut. Har handlet et par ganger på feks Nelly tidligere og der står summen i rød skrift. Har ikke noe grønn skrift i min betalings oversikt. Bare svart(inn) og rød(ut). Men nettshop sine sider står det jo også:

 

NetShop har ikke tilgang til noen informasjon angående ditt kort eller betalingen. Det aktuelle beløpet reserveres på din konto og er da ikke tilgjengelig. Selve betalingen (trekket) vil ikke bli utført før varene fysisk sendes fra oss.

 

Får bare ringe banken på mandag, utrolig bittert hvis jeg ikke får ordnet opp i det.

Lenke til kommentar

Hvis beløpet en gang ble reservert, men aldri trukket, så vil du ikke få noe informasjon om dette i kontoutskriften da det aldri ble utført noe overføring.

 

Hvis det ble reservert, og deretter trukket, vil det stå som en post i kontoutskriften.

 

Det er egentlig de eneste to alternativene. Så hvis det ikke står noe i kontoutskriften din, så ble de reservert, deretter ble reservasjonen kansellert og pengene tilgjengelig for brukt igjen. Det vil si at du fortsatt har pengene, men brukt mer enn beregnet (det skjer stadig vekk).

 

Husk også at pengene fortsatt står på konto selv om de er reservert, de er bare ikke mulig å bruke. Så de har aldri vært borte fra kontoen din i så mye som ett sekund.

Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at man aldri bruker debetkort til å betale noe som helst med, man bruker kredittkort.

 

Jeg har også brent meg på dette i fortiden; man betaler noe, ser tilgjengelig saldo justeres slik man forventer, og så når man ikke følger med blir pengene tilgjengelige igjen - helt til dagen de plutselig trekkes.

 

Som andre her sier; siden du ikke ser noen utgående post hverken i kontoutskriften eller i transaksjonsoversikten i nettbanken din, har pengene aldri gått ut av konto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beløp som bare er reservert blir vanligvis "avreservert" igjen etter maks fire virkedager. Netshop sier jo også at de aldri trakk pengene. Hadde pengene vært trukket, hadde det stått i kontoutskriften din.

 

Du har nok brukt dem opp, dessverre. Men det er jo veldig enkelt å finne ut av det: Sjekk sluttsaldoen av januar, og summer sammen alle uttak og inskudd etter det. Tar 70sekunder i calc/excel.

 

Når beløp reserveres på konto står de fortsatt på din konto, reservasjonen står gjerne med kursiv skrift i kontooversikten din, og de forsvinner fra "disponibelt beløp" men ikke fra saldo.

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Hei noe lignende kjedde med meg hvor pengene ble reservert også, så de forsvant fra konto beløp men ikke noe registret in eller ut,  en måned senere trakk beløpet seg og gikk det i minus så mistet dobbelt så mye penger men de reserverte bare forsvant og aldri så noe til de, har sparebanken 1  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...