Gå til innhold

Denne appen erstatter bankkortet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Dere brukte jævlig lang tid før dere kom til poenget, men da jeg endelig skjønte hvordan det funker, ser jeg at dette er bortimot genialt.

Lenke til kommentar
Vedkommende vil da få en melding på sin telefon om å laste ned mCash-appen for å motta pengene.

Det er jo en utmerket måte å tvinge folk til å bli ufrivillig kunde hos seg. Men hva hvis man ikke har en smarttelefon? Eller man har en smarttelefon som ikke er støttet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løsningen fra Mcash er nok interesant men jeg ser flere svakheter. For det første sikerhet det sies svært lite hvordan data/informasjonen som ligge i mobilen og selve overføringen skal kunne beskyttes mot hakere. En annen problem er hva skjer vis mobilen blir borte og uvedkommende har den og pinkoden din. Uten mobil så har du ingen mulighet til å varsle banken/kortselskpene før du for låne en annen mobil eller komme til en fastlinje (telefon) hvis du i det helle tatt huske telefonnummeret til banken/kortselskapet.

 

Som en siste kommentar så synes jeg at det er ikke riktig at jeg som kunde må betale et gebyr (ut over salgsprisen på varene) for å få lov til å bruke mine egene penger, da er det bedre å bruke kort eller kontanter som i dag. En slik tjeneste som dette må ikke føre til økte kostnader for kundene, redusert sikkerthet, mindre kontroll over forbrket eller en mer kompliserte bruke opplevelse.

 

Mvh. til alle sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei.

 

Fortsatt så ønsker jeg Visa, Mastercard og de andre kortselskapene velkommen! Evt Nets, BBS og de and som jobber med betalingsløsningene for kortselskapene. Noe slikt der butikkene må støtte løsningen kommer ingen vei.

 

Først så håper jeg de lager noe som kan knytte kvitteringen til betaleren. Slik at alt havner i nettbanken, evt på mail. Digipost sin løsning er dritt. Feil vinkling på løsningen. Det må være betalingsløsningene som får tilsendt kvittering ved godkjent betaling, og som knytter dette mot kort, og sender til kort eiger.

Lenke til kommentar
Vedkommende vil da få en melding på sin telefon om å laste ned mCash-appen for å motta pengene.
Det er jo en utmerket måte å tvinge folk til å bli ufrivillig kunde hos seg. Men hva hvis man ikke har en smarttelefon? Eller man har en smarttelefon som ikke er støttet?

 

vanlig bankort er mulighet da?

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Vedkommende vil da få en melding på sin telefon om å laste ned mCash-appen for å motta pengene.
Det er jo en utmerket måte å tvinge folk til å bli ufrivillig kunde hos seg. Men hva hvis man ikke har en smarttelefon? Eller man har en smarttelefon som ikke er støttet?

 

Hei Moskus, pga. sikkerheten som er bygget inn i løsningen må du ha en smarttelefon for å bruke mCASH. Det er teknisk mulig å initiere transaksjoner f.eks. via SMS, men dette gir ikke høy nok sikkerhet til at banker lar oss poste transaksjoner mot kontoinfrastruktur. Mvh Daniel i mCASH

Lenke til kommentar
Daniel%20R%20Döderlein%20i%20mCash%20-%20169.300x169.jpg
Norske mCash lover enkel mobilbetaling som fungerer over alt. Vi har fått en demo av løsningen.Denne appen erstatter bankkortet ditt
Som funker over alt står det, men lengre ned i reportasjen står det "Når du skal betale i en butikk som støtter mCash". ??? Noe som ikke stemmer her? :)

 

Det er riktig; skal man kunne betale med mCASH må brukerstedet velge å ta i mot betalingene. Dette gjelder bankkort, visa, mastercard og alle andre betalingsformer. Fordelen med mCASH er at brukerstedet ikke trenger noe ny maskinvare, så terskelen for å ta i mot mCASH-betalinger er lav. Samtidig er transaksjonene reimeligere for butikken. Du kan ta i mot mCASH i kassen, i betalingsterminalen, på nett, med en laptop, med en mobil, tablet etc. så terskelen er som nevnt lav, men vi kan ikke tvinge alle i Norge til å ta i mot våre betalinger, de må velge det selv. Mvh Daniel i mCASH

Lenke til kommentar

Nei.Fortsatt så ønsker jeg Visa, Mastercard og de andre kortselskapene velkommen! Evt Nets, BBS og de and som jobber med betalingsløsningene for kortselskapene. Noe slikt der butikkene må støtte løsningen kommer ingen vei.Først så håper jeg de lager noe som kan knytte kvitteringen til betaleren. Slik at alt havner i nettbanken, evt på mail. Digipost sin løsning er dritt. Feil vinkling på løsningen. Det må være betalingsløsningene som får tilsendt kvittering ved godkjent betaling, og som knytter dette mot kort, og sender til kort eiger.

 

mCASH støtter både Visa, MasterCard og kontotrekk så her får du alt i en løsning. Butikkene har allerede akseptert å ta i mot kortbetalinger noe som gjør det enklet for deg og meg og betale med kortet. Kortene har en rekke begrensninger og den gamle modellen (der du betaler til terminalen) støtter opp under en tilnærmet monopolsituasjon som vil påvirke prisene på disse tjenestene over tid (når bl.a. BankAxept blir borte til fordel for visa og mastercard NFC-betalinger). Brukerstedet må velge å ta i mot mCASH, den gode nyheten er at det ikke koster noe å få det til og vi har allerede en god prosentandel av de største brukerdetsene i Norge. Å bygge en ny betalingsinfrastruktur og spre denne skjer ikke over natten, men vi jobber iherdig med å tilby et konkurrerende nettverk, slik at du og jeg kan velge hvordan vi vil betale. Mvh Daniel i mCASH

Lenke til kommentar

Hei Moskus, pga. sikkerheten som er bygget inn i løsningen må du ha en smarttelefon for å bruke mCASH. Det er teknisk mulig å initiere transaksjoner f.eks. via SMS, men dette gir ikke høy nok sikkerhet til at banker lar oss poste transaksjoner mot kontoinfrastruktur. Mvh Daniel i mCASH

OK, men hva gjør man da når man får penger via mCASH og man ikke har en smarttelefon?

Lenke til kommentar

Løsningen fra Mcash er nok interesant men jeg ser flere svakheter. For det første sikerhet det sies svært lite hvordan data/informasjonen som ligge i mobilen og selve overføringen skal kunne beskyttes mot hakere. En annen problem er hva skjer vis mobilen blir borte og uvedkommende har den og pinkoden din. Uten mobil så har du ingen mulighet til å varsle banken/kortselskpene før du for låne en annen mobil eller komme til en fastlinje (telefon) hvis du i det helle tatt huske telefonnummeret til banken/kortselskapet.Som en siste kommentar så synes jeg at det er ikke riktig at jeg som kunde må betale et gebyr (ut over salgsprisen på varene) for å få lov til å bruke mine egene penger, da er det bedre å bruke kort eller kontanter som i dag. En slik tjeneste som dette må ikke føre til økte kostnader for kundene, redusert sikkerthet, mindre kontroll over forbrket eller en mer kompliserte bruke opplevelse.Mvh. til alle sammen.

 

Hei Konrad, at mCASH vil øke kostnader, redusere sikkerhet og gi deg mindre kontroll er direkte uriktig. Ettersom du ikke kan noe om mCASH utover innholdet i artikkelen så skal jeg forklare så du kan gjøre dine uttalelser med riktig bakgrunn.

 

Sikkerhet

mCASH er sikrere enn å betale med kort. Årsaken er at mCASH ikke oppbevarer hverken kort eller kontoinformasjon på telefonen. Når du betaler utveksler du kun en ikke-sensitiv identitetsnøkkel som endres for hver gang du betaler. Sensitive data, slik som kortnummer m.v. er lagret trygt på sikkerhetsklarerte servere, administrert i tråd med bransjens strengeste sikkerhetskrav og under tilsyn fra finanstilsynet.

 

Sikkerhetsmekanismen som er i bruk for å bekrefte transaksjonene (din PIN-kode) er en avansert løsning som baserer seg på samme modell som BankID nå går over til med BankID v. 2.0. Løsningen er utviklet av mCASH i samarbeid med Universitetet i Bergen. Professor Kjell Jørgen Hole sitter i styret i mCASH og bidrar til at våre sikkerhetsløsninger til en hver tid er under intern og ekstern revidering.

 

Les forøvrig artikkelen på mobilen.no om hvordan NFC / RFID lagrede kortdata kan leses av med en App på android.

 

Sperring

Scenario du beskriver med tap av telefon og PIN er identisk med tap av kort med PIN. Hvis noen mister sitt betalingsinstrument sammen med PIN-kode så har du som forbruker oppbevart din PIN-kode på en måte som gjør at du selv har ansvaret for deler av tapet. Når det er sagt så har mCASH innebygget sikkerhetsmekansime som gjør at du ikke kan gjette deg frem til PIN-kode med gjentatte forsøke. Det er lettere å finne telefonen din enn et tapt kort. mCASH posisjonerer håndsettet som en del av sikkerhetsløsningen hver gang sikkerhetsmekansimen er i bruk, slik at vi kan hjelpe deg med å finne telefonen dersom den er stjålet. Samtidig kan vi bemerke at elektroniske penger ikke forlater systemet uten videre, så hvis tyven kjenner din PIN-kode (som er ditt problem) så kan pengene spores og returneres.

 

Kontroll

mCASH gir deg bedre konrtoll enn betaling med kort. Du kan få elektroniske kvitteringer, du kan få kontroll over tilbud, slik som hvor mange kopper med kaffe som er igjen til du får en gratis. Du kan se saldo på konto før du skal betale og kunne velge hvilken konto du ønsker å belaste for det aktuelle kjøpet. Vi mener dette er bedre enn hva du kan i dag.

 

Kostnader

Som du kanskje er kjent med blir du belastet et gebyr dersom du betaler med et visa / mastercard når du betaler i sverige eller danmark. Årsaken er at butikkene ikke vil ta kostnadene som disse systemene påfører dem ved å ta i mot betaling. Grunnen til at vi ikke har dette (enda) i Norge er at 92% av alle kortbetalinger skjer med BAX. Dette er transaksjoner som er billige for butikkene. Dersom NFC og de nye visa / mastercard-systemene kommer på plass vil andelen BAX-transaksjoner synke og kostnadene for brukerstedet øke. Tror du at norske butikker vil være enesteående i verden ved å IKKE belaste deg og meg for disse kostnadene? I Norge er vi bortskjemte med lave kostnader på betalinger pga BAX. Bankene vil skru av BAX og da blir det annerledes. Vi forsøker å forhindre dette ved å tilby alle betalingstyper i en løsning så alle får det beste fra alle løsninger i én løsning.

Lenke til kommentar
Hei Moskus, pga. sikkerheten som er bygget inn i løsningen må du ha en smarttelefon for å bruke mCASH. Det er teknisk mulig å initiere transaksjoner f.eks. via SMS, men dette gir ikke høy nok sikkerhet til at banker lar oss poste transaksjoner mot kontoinfrastruktur. Mvh Daniel i mCASH
OK, men hva gjør man da når man får penger via mCASH og man ikke har en smarttelefon?

 

Har du ikke en smarttelefon kan du ikke installere mCASH. Dersom penger som er sendt til et mobilnummer ikke avhentes innen 3 dager går pengene tilbake til avsenderen automatisk. Du trenger altså ikke gjøre noe og kan be betaleren om å gi deg pengene på vanlig vis.

 

Vi jobber med en løsning der avsender da kan velge å sende pengene direkte til din konto via mCASH, men dette kommer ikke i lanseringsversjonen.

 

Mvh Daniel i mCASH

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Et spørsmål. Fungerer dette på alle typer mobiler? Jeg var så "uheldig" å anskaffe meg en Lumia-mobil som bruker microsoft. Og fant ut at det var ikke like lett å laste ned apper til den som det ville ha vært til en iphone. Jeg får en følelse at man er nødt til å ha en iphone for å kunne få laste noe som helst av nyttige apper og fungsjoner. Stemmer det? Er Microsoft for nytt ennå?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...