Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Burde jeg gå til innkjøp av briller nå?


reer1301

Anbefalte innlegg

Hei,

 

var i dag hos synslegen for å ta min første synstest noen sinne. Jeg har mistekt de tre siste årene at jeg er nærsynt, noe jeg fikk bevist nå. Doktoren sa at jeg burde bruke briller hele tiden. Problemet er at jeg er student i U.S.A med et stramt budsjett. Resultatet av testen er følgende:

 

Venstre øye -0,5

Høyre øye -1.0

Axis - 085

 

Jeg har penger til briller hvis jeg ser at jeg absolutt trenger det, men har overlevd mange år uten briller og lurte derfor om jeg burde vente til jeg kommer hjem til Norge(juni) Tror muligens det er billgere for briller her nede.

 

Mvh Remi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går fint så lenge du faktisk ser det du skal se og ikke får hodepine. Gikk fint for min egen del til jeg havnet rundt -1 på begge med ca. samme skjevhet, da ble alt en ren suppe hver gang jeg ble sliten/trøtt og hodepine et faktum med tv eller bøker.

Dog som allerede nevnt til deg, ikke gå for lenge uten. Det leder ikke til annet enn at synet blir værre.

 

Forøvrig, sikker på at det er billigere i Norge? Rimelig sikker på at du får tak i billig-briller i USA også til en lavere pris, ganske enkelt pga. en arbeidstime i Norge koster vesentlig mer enn i USA.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Jeg hadde absolutt gjort det. Jeg ventet med å skaffe briller. Endte med at synet ble dårligere og når jeg fikk ny jobb med å se på pc skjermer hver dag ble det enda dårligere.

 

Tror jeg betalte 8000 kr for briller og solbriller. Kanskje noe rimeligere i USA?

Lenke til kommentar

Helt feil, synet blir ikke værre av å ikke bruke briller.

Og du har sikkert kilder på dette?

Slik jeg har blitt forklart det av alle optikkere opp til nå:

Musklaturen i øyet som regulerer synet blir slitt etterhvert av å konstant måtte jobbe overtid for å korrigere for synsfeil. Resultatet er at synsfeilen blir forsterket over tid.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Er ikke bra å gå for lenge uten synskorrigering.. Det finnes vel billigbriller i usa også? I norge har butikker som mekk, nille, europris og lignende ofte briller fra 50kr til 200kr, da kan du eventuelt kjøpe 2 like par med forskjellig styrke og bytte glass at du får en styrke på høyre og en på venstre.

Lenke til kommentar

Og du har sikkert kilder på dette?

Slik jeg har blitt forklart det av alle optikkere opp til nå:

Musklaturen i øyet som regulerer synet blir slitt etterhvert av å konstant måtte jobbe overtid for å korrigere for synsfeil. Resultatet er at synsfeilen blir forsterket over tid.

Hvis du vet noe om hvordan øyet fungerer så skjønner du hvor idiotisk dette låter. For musklene rundt øye regulerer hvor øyet peker, ikke fokus. Fokus reguleres av linsemuskelen. Hvis man er nærsynt og ser på avstand (altså så langt unna at det blir uklart) er linsemuskelen totalt avslappet. Dess nærmere man fokuserer, dess mer må linsemuskelen jobbe. Om man korrigerer nærsyntheten med briller blir punktet der linsa er avslappet flyttet lenger unna, og linsa må jobbe hardere for å fokusere på tilsvarende avstander.

 

Så om det virkelig er spenninger i linsemuskelen som er problemet, så vil briller gjøre synsfeilen værre.

 

Det jeg vil fraråde er å gå rundt med ubehag i øynene.

Lenke til kommentar

Kort fortalt, plager det deg så skaff briller.

hørt av synslegen at det spiller ingen rolle for øya om du går med feil/uten briller. Du blir bare sliten.

 

Kort fortalt, plager det deg så skaff briller.

hørt av synslegen at det spiller ingen rolle for øya om du går med feil/uten briller. Du blir bare sliten.

Lenke til kommentar

Hvis du vet noe om hvordan øyet fungerer så skjønner du hvor idiotisk dette låter. For musklene rundt øye regulerer hvor øyet peker, ikke fokus. Fokus reguleres av linsemuskelen. Hvis man er nærsynt og ser på avstand (altså så langt unna at det blir uklart) er linsemuskelen totalt avslappet. Dess nærmere man fokuserer, dess mer må linsemuskelen jobbe. Om man korrigerer nærsyntheten med briller blir punktet der linsa er avslappet flyttet lenger unna, og linsa må jobbe hardere for å fokusere på tilsvarende avstander.

 

Så om det virkelig er spenninger i linsemuskelen som er problemet, så vil briller gjøre synsfeilen værre.

 

Det jeg vil fraråde er å gå rundt med ubehag i øynene.

Greit, du har her argumentert for at nærsynthet ikke rammes av dette. Hva med langsynte? Og ser ingen kilder.. Personlige erfaringer så vell som råd fra optikkere taler fortsatt for at synet forverres uten briller. Jeg selv som stc fikk forverret syn over en periode uten briller. Jeg sluttet å bruke de i ungdomstiden pga. dårlig selvbilde, og resultatet var at synet som hadde vært stabilt i 5 år ble plutselig forverret med -1, før jeg igjen begynte med briller og nå vært stabil siden.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...