Taita Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 Får adsl hit om ca en måned og det skal bli godt etter å ha hatt analogt modem. Har rigga meg til med en adsl router med innebygd modem fra nettbutikken.com. Men ser nå på http://privat.telenor.no/dinesider/default...duktAdslModemer at min router D-link DSL-504G ikke står på godkjent lista til telenor... Har bestilt adsl gjennom direct connect og da dem solgte meg abonnementet i sommer fikk jeg beskjed om å skaffe modem selv og var ikke klar over at modemet måtte være godkjent før akkurat nå når jeg så ovennevnte link.. 1. Er det noen som har et likedan som funker? 2. Er det noen som tør ha noen tanker/erfaringer om det vil funke? Takknemlig for svar Hilsen Ståle
Skiboms Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 Telenor har Nokia og Alcatel DSLAM'r ... Sjekk med D-Link om deres modem funker på disse DSLAM typene. Telenor selger vel disse typene: Lucent Thomson Alcatel Nokia Zyxel Orcit Garantert flere som fungerer.. Pass på at de støtter PPTP.. men det burde alle gjøre.. Hør med Telenor hvilken DSLAM type det er på sentralen din. Tror det er Alcatel DSLAM'r som tar hva det skal være nesten av modem, mens Nokia er litt mer "fin" på det..
Rim Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 PPTP? Dersom du mener PPoE er ikke det noe krav da de fleste er modem, ikke rutere. Altså transparente bridger. For øvrig merkelig at Direct Connect ikke har noen lister over modem du bør kjøpe. ZyXEL modemene fungerer ihvertfall på både Alcatel og Nokia DSLAM. Videre må de være godkjent av Telenor. Tror ikke orcit funker noe særlig på annet enn orcit DSLAMer men er ikke sikker. Dersom du bruker et ikke godkjent modem kan du skape støy på nettet, men det er vel tvilsomt at Telenor kjører en razzia hjemme hos deg.
agvg Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Har bestilt adsl gjennom direct connect og da dem solgte meg abonnementet i sommer fikk jeg beskjed om å skaffe modem selv og var ikke klar over at modemet måtte være godkjent før akkurat nå når jeg så ovennevnte link.. De må ikke være godkjente med de på den listen er testet og oppfyller kravene, ditt modem vil sikker fungere utmerket.
Stream Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Hmm...der jeg bodde før fungerte Nokia-modemet fint, men etter at jeg flyttet funket ikke det lenger så jeg måtte få et Zyxel modem i stedenfor...litt rart synes nå jeg da :?
agvg Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Hmm...der jeg bodde før fungerte Nokia-modemet fint, men etter at jeg flyttet funket ikke det lenger så jeg måtte få et Zyxel modem i stedenfor...litt rart synes nå jeg da :? Nokia modemet er ganske gammelt og er visstnok kjent for og like seg best på sentraler hvor det er nokia-utstyr i sentralen.
Cid Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Tror telenor monterer Zyxel på de fleste sentralene for tiden, da disse godtar det meste av modemer og har et tungt team av fagfolk her til lands. Men dette gjeldere da i hovedsak nyere sentraler.
Rim Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 De må ikke være godkjente med de på den listen er testet og oppfyller kravene, ditt modem vil sikker fungere utmerket. Det er litt feil det der egentlig. Alt som skal tilkobles telenors kobberlinjer må oppfylle kravene ihht OA-spesifikasjonene (OA100, OA205 og evt. OA105 i dette tilfellet) og det må være dokumentert og godkjent av Telenor Networks, men dette er ikke sluttbrukerens ansvar så vidt meg bekjent men ISPens. Videre så er det jo en del inter-op issues mellom produsenter av modemer og DSLAMer...
agvg Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Det er litt feil det der egentlig. Alt som skal tilkobles telenors kobberlinjer må oppfylle kravene ihht OA-spesifikasjonene (OA100, OA205 og evt. OA105 i dette tilfellet) og det må være dokumentert og godkjent av Telenor Networks, men dette er ikke sluttbrukerens ansvar så vidt meg bekjent men ISPens. ADSL-modemer er i ferd med og bli ordinær handelsvare så jeg tviler på at dette betyr så mye lengre, det er vel bare et tidsspørsmål før modemet ikke er inkludert i etableringen.
Taita Skrevet 16. september 2003 Forfatter Skrevet 16. september 2003 :oops: Takker for mange svar, men det er vel egentlig ingen som kan gi meg et sikkert svar. Nå betalte jeg ikke all verdens for det modemet/routern, men det hadde vært greit å returnert det dersom det ikke funker. Jeg er ikke så vel bevandret i alle de tekniske termer dere bruker, men dersom en av dere som synes å ha peiling på det adsl og hva som passer til telenors linjer så har jeg funnet et svensk produktark som beskriver modemet utførlig.. Se link http://213.216.192.242/products/di-604.pdf Så dersom en av dere har lyst å studere spesifikasjonene så hadde det vært helt topp. mvh Ståle
JPT Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Det er litt feil det der egentlig. Alt som skal tilkobles telenors kobberlinjer må oppfylle kravene ihht OA-spesifikasjonene (OA100, OA205 og evt. OA105 i dette tilfellet) og det må være dokumentert og godkjent av Telenor Networks, men dette er ikke sluttbrukerens ansvar så vidt meg bekjent men ISPens. ADSL-modemer er i ferd med og bli ordinær handelsvare så jeg tviler på at dette betyr så mye lengre, det er vel bare et tidsspørsmål før modemet ikke er inkludert i etableringen. OA spesifikasjonene kommer man ikke utenom, for det er krav man må oppfylle for å få koble til utstyr til det offentlige telenettet. Også har hver ISP sin egen krav liste med ekstra krav (Telenor Plus tar utgangs punkt i OA spesifikasjonene og legger til litt), men minimum for alle er OA spesifikasjonene (OA100, OA105 & OA205 for ADSL, mener jeg å huske). JPT
ZooMazter Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 :oops: Takker for mange svar, men det er vel egentlig ingen som kan gi meg et sikkert svar. Nå betalte jeg ikke all verdens for det modemet/routern, men det hadde vært greit å returnert det dersom det ikke funker. Jeg er ikke så vel bevandret i alle de tekniske termer dere bruker, men dersom en av dere som synes å ha peiling på det adsl og hva som passer til telenors linjer så har jeg funnet et svensk produktark som beskriver modemet utførlig.. Se link http://213.216.192.242/products/di-604.pdfSå dersom en av dere har lyst å studere spesifikasjonene så hadde det vært helt topp. mvh Ståle det er ein router, for å bruke denne må du ha eit modem i tilleg. men denne vill kunne hjelpe deg http://www.dlink.no/products/details.asp?Nr=278
andreash Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 :oops: Takker for mange svar, men det er vel egentlig ingen som kan gi meg et sikkert svar. Nå betalte jeg ikke all verdens for det modemet/routern, men det hadde vært greit å returnert det dersom det ikke funker. Jeg er ikke så vel bevandret i alle de tekniske termer dere bruker, men dersom en av dere som synes å ha peiling på det adsl og hva som passer til telenors linjer så har jeg funnet et svensk produktark som beskriver modemet utførlig.. Se link http://213.216.192.242/products/di-604.pdfSå dersom en av dere har lyst å studere spesifikasjonene så hadde det vært helt topp. mvh Ståle Dlink routere skal fungere fint på Telenor ADSL, så sant D-link ruteren har mulighet for PPOE, men i ditt tilfelle så har du et modem i samme boksen, og modemet må konfigureres fra Telenor. Hvorfor ikke bare returnere den du har kjøpt og kjøpe en Dlink 604 istedet. Linken du har postet er jo il en Dlink 604 og ikke en 504G. Dlink 604 er en ren router som fungerer veldig bra på Telenor sitt nett.
Izex Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Gheez Telenor sitter jo ikke å tester alle forbanna modemene i verden å slipper kun det de har testet ut til salg, kjøp hva som helst...Stoler ikke på Telenor og langt mindre på Telenor godkjennings tull, det er bullcrap
agvg Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 OA spesifikasjonene kommer man ikke utenom, for det er krav man må oppfylle for å få koble til utstyr til det offentlige telenettet. Også har hver ISP sin egen krav liste med ekstra krav (Telenor Plus tar utgangs punkt i OA spesifikasjonene og legger til litt), men minimum for alle er OA spesifikasjonene (OA100, OA105 & OA205 for ADSL, mener jeg å huske). JPT Er det så sære krav til utstyret at dette skulle være noe problem?
Rim Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Gheez Telenor sitter jo ikke å tester alle forbanna modemene i verden å slipper kun det de har testet ut til salg, kjøp hva som helst...Stoler ikke på Telenor og langt mindre på Telenor godkjennings tull, det er bullcrap Telenor tester ikke en lyd. De har krav som må oppfylles dermed må de som selger modemene, evt. produsent eller importør, sende disse modemene til testing hos et nøytralt/eksternt test-lab.
agvg Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Telenor tester ikke en lyd. De har krav som må oppfylles dermed må de som selger modemene, evt. produsent eller importør, sende disse modemene til testing hos et nøytralt/eksternt test-lab. Kikket igjenom dokumentasjonen på Jara uten og finne noe krav om merking eller testing for godkjenning, det ligger en spesifikasjon på hvilke krav som må møtes men ikke noe om godkjenning.
Giganorm Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Heisann Taita. Har ikke lest alle svarene du har fått men Telenor har foreløpig kun godkjent ett modem for direkte salg til kunder via forhandlere. Det er et modem fra Topcom som heter Xplorer 871, er ikke i salg ennå men kommer iløpet av september har jeg hørt. Du veit, Telenor bruker laaaang tid på å godkjenne noe.
Rim Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 agvg; http://www.jara.no/produktomraader/operato...ner31122002.pdf Giganorm: Det er feil. SVJV er ingen godkjente modem mistet "godkjenningen" sin, dermed er alle modem som er i bruk idag fortsatt godkjent. Hvem som selger de er ikke relevant.
agvg Skrevet 17. september 2003 Skrevet 17. september 2003 Giganorm: Det er feil. SVJV er ingen godkjente modem mistet "godkjenningen" sin, dermed er alle modem som er i bruk idag fortsatt godkjent. Hvem som selger de er ikke relevant. Dette var en haug med tekniske spesifikasjoner for alt som er av utstyr, de kan selvsagt ikke nekte noen i og selge ADSL-modemer over disk. I andre land selges da slikt over disk så jeg ser ikke noen grunn til at DSLAM-ene her i landet er så spesielle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå