Gå til innhold

Ville Frihet ha fungert i Norge?


Frihet i Norge  

55 stemmer

  1. 1. Ville frihet fungert i Norge?

    • Ja
      24
    • Nei
      25
    • Vet ikke
      6
  2. 2. Ønsker du frihet i Norge?

    • Ja
      34
    • Nei
      20
    • Vet ikke
      1


Anbefalte innlegg

Tok meg frihet til å nummerere spørsmålene dine over.

 

1: De som vil, kan og har mulighet til å bytte sine varer/tjenester mot varer/tjenester som de ikke selv kan fremstille. Jeg gjør dette hver uke, 5 dager i uken. Da går jeg på jobb og der bytter jeg min kunnskap og arbeidskraft mot penger. Disse pengene kan jeg da bruke på å kjøpe melk, for jeg har ikke en ku, så da må jeg skaffe melken min på annet vis...

2: Se svar 1.

3: Hva, hvordan og når man vil gjøre noe, det blir opp til hver enkelt å diskutere med sin eventuelle arbeidsgiver (eller la vær). Hvis ingen arbeidsgivere vil ansette en person, så kan arbeidstakeren finne på noe annet å gjøre. F.eks kjøre buss freelance, eller skaffe seg en ku for å få melk.

4: Da får vi ikke noe mat. Men hvor sannsynlig er det? Ville ikke du begynt å produsere varer som er enormt etterspurt, der det ikke er noen tilbydere. Dessuten er jo det å dyrke mat en no-brainer, nesten alle kan gjøre det. Til og med en bussjofør uten jobb...

5: Samme som over. Det vil alltid være en balanse på etterspørsel og tilbud på populære varer.

 

Du kan gjerne svare, men det var spørsmål til TS...

 

1. Men ville du virkelig gå på jobb hver dag som du gjør nå hvis du egentlig kunne gjør akkurat hva du ville? Og hvordan ville firmaet fungert hvis ansatte kom og gikk som det passet dem? Kanskje ingen ville værer der på mandag og alle kom bare for å spise lunch på tirsdag f.eks.?

3. Men kan du være sikker på at det er så mange som vil være arbeidsgiver hvis de kunne gjøre akkurat hva de ville? Med den arbeidsmoralen mange ser ut til å ha, ville det vært mange som ikke ville gjort en dritt.

4. Den sansynligheten får vel du og de andre som støtter disse teoriene dokumenetere... Jeg bor i blokk og har ikke så mye jord å dyrke. Og hvis jeg prøvde, kanskje jeg ikke fikk tak i redskap og frø fordi han som tidligere solgte det heller ville gjøre noe annet....

5. Ja, men hva med mindre populære varer og tjenester? Hvor mange vil kjøre søppel? Eller kjøre brøytebil i snøstorm og kulde om natta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<p>

Voldsmonopol?  Ville du at det skal tilhøre mafian?

Nei, jeg kan ikke si at jeg syns at Mafian skal få beholde sitt voldsmonopol.
Slutt å forføre lettlurte fjortiser.
Er det derfor man vil senke aldersgrensen for stemmerett muligens?
Målet er å undergrave vårt samfunn og vår sittende regjering.
Målet til regjeringen er å undergrave vårt samfunn, mitt mål er å undergrave regjeringen.
Borgerlige partier trykker deg nok til sitt bryst så lenge du kan bidra til å felle den sittende regjering.
Tviler, ettersom jeg vil fortsatt undergrave regjeringen etter at Erna og Siv arver det norske monarkiet fra Jens.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir disse oppgavene gjort av slaver i dag, eller skjer det på frivilig basis?

Egentlig et veldig dårlig svar - tror du vet svaret... At man går frivillig på jobb i dag betyr vel ikke at de samme hadde gjort det på samme måten hvis de fikk muligheten til å gjøre akkurat hva de vill. Tror at en betydelg andel av de som vanker på dette forumet hadde blitt foran PC-en isteden for å gå på jobb i morgen tidlig hvis de fikk det valget.

Lenke til kommentar

Egentlig et veldig dårlig svar - tror du vet svaret... At man går frivillig på jobb i dag betyr vel ikke at de samme hadde gjort det på samme måten hvis de fikk muligheten til å gjøre akkurat hva de vill. Tror at en betydelg andel av de som vanker på dette forumet hadde blitt foran PC-en isteden for å gå på jobb i morgen tidlig hvis de fikk det valget.

 

Da måtte de jo også tatt konsekvensene av dette valget. Jeg hadde valgt å gå på jobb, fordi jeg har et behov jeg må fylle, og jeg klarer ikke det uten å få lønn. Det er ingen lover i dag som gjør det forbudt å ikke kommer på jobb. Men du har sannsynligvis en frivillig avtale mellom deg og arbeidsplassen. Min kontrakt sier hvor mye lønn jeg får for å tilbringe 37,5 timer i uken på arbeidsplassen. Hvis jeg ikke oppfyller min del av avtalen, så får jeg ikke lønn, og jeg får sparken. Da får jeg ikke kjøpt melk,og jeg er utrolig glad i melk (egentlig ikke, jeg er laktose intolerant).

Alle valg har konsekvenser. Konsekvensen av å ikke gå på jobb er lik i dag som i ett helt fritt samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig et veldig dårlig svar - tror du vet svaret... At man går frivillig på jobb i dag betyr vel ikke at de samme hadde gjort det på samme måten hvis de fikk muligheten til å gjøre akkurat hva de vill. Tror at en betydelg andel av de som vanker på dette forumet hadde blitt foran PC-en isteden for å gå på jobb i morgen tidlig hvis de fikk det valget.

 

Det er fritt frem å ikke gjøre disse jobbene i dag, så lenge man ikke har noe imot å ta konsekvensene av valgene (å stå uten lønn). Det vil være like fritt i et såkalt fritt samfunn, men igjen så må man tåle de samme konsekvensene. Med andre ord er det ingen grunn til at det ikke skal fortsette akkurat som før da både friheten og kosenkvensene vil være like.

Endret av Tegnestifte
Lenke til kommentar

Du kan gjerne svare, men det var spørsmål til TS...

 

1. Men ville du virkelig gå på jobb hver dag som du gjør nå hvis du egentlig kunne gjør akkurat hva du ville? Og hvordan ville firmaet fungert hvis ansatte kom og gikk som det passet dem? Kanskje ingen ville værer der på mandag og alle kom bare for å spise lunch på tirsdag f.eks.?

Kanksje ingen ville ha hatt jobb på onsdag, eller fått betalt for tirsdag?
3. Men kan du være sikker på at det er så mange som vil være arbeidsgiver hvis de kunne gjøre akkurat hva de ville? Med den arbeidsmoralen mange ser ut til å ha, ville det vært mange som ikke ville gjort en dritt.
Du jobber i det offentlige?
4. Den sansynligheten får vel du og de andre som støtter disse teoriene dokumenetere... Jeg bor i blokk og har ikke så mye jord å dyrke. Og hvis jeg prøvde, kanskje jeg ikke fikk tak i redskap og frø fordi han som tidligere solgte det heller ville gjøre noe annet....
Hva får deg til å tro at du må dyrke din egen mat. Ingen vil hindre deg i å kjøpe mat fra de som virkelig er flinke til dette (i motsettning til å bli tvunget til å kjøpe fra norske bønder som idag)

 

5. Ja, men hva med mindre populære varer og tjenester? Hvor mange vil kjøre søppel? Eller kjøre brøytebil i snøstorm og kulde om natta?

Trolig vil folk kreve bedre betalt for å ta jobber de ikke liker.

Lenke til kommentar

Jeg mener frihet ikke ville fungert optimalt fordi folk ikke er i stand til å praktisere liberale ideer godt nok i Norge. Jeg mener med det at mange er så ansvarsløse at de ville blitt rett og slett møtt veggen så kraftig at det hadde grenset til å bli inhumant å ikke gjøre noe.

 

Men jeg vil selvfølgelig ha tilgang til nærmest momsfrie varer som er produsert av andre, i mot at jeg gjør min del og bidrar til produksjonen av andre varer <3

 

Jeg tror for øvrig ikke på et anarkistisk samfunn, bare en minimalistisk stat, så jeg tror ikke på en fullstendig frihet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei, jeg kan ikke si at jeg syns at Mafian skal få beholde sitt voldsmonopol

 

Hvilket land snakker du om?

 

Er det derfor man vil senke aldersgrensen for stemmerett muligens?

 

Det er relativt langt fra dagens stemmerettsalder til fjortis.

 

Målet til regjeringen er å undergrave vårt samfunn, mitt mål er å undergrave regjeringen.

 

Greitt å ha det presisert.

 

Tviler, ettersom jeg vil fortsatt undergrave regjeringen etter at Erna og Siv arver det norske monarkiet fra Jens.

 

Du kommer til å slite deg ut.

Lenke til kommentar

Formelle lover og regler vedtatt av en autoritet som ikke har ubegrenset makt på grunn av maktfordelingsprinsippet.

Tør jeg påpeke at "grunnloven" dvs Kardemommebyloven i ett fritt samfunn gjør det samme?

 

Din neste innvending blir da, men hva om noen voldelige kriminelle bryter loven og overtar likevel.

 

På samme måte lurer jeg på: hva hjelper dine ord mot de våpen som de militære besitter?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Du jobber i det offentlige?

Nei, det har jeg aldri gjort.

 

 

Hva får deg til å tro at du må dyrke din egen mat. Ingen vil hindre deg i å kjøpe mat fra de som virkelig er flinke til dette (i motsettning til å bli tvunget til å kjøpe fra norske bønder som idag)

Hvis alle kan gjøre som dem vil, så kan man ikke vite om det noen som vil dyrke/transportere/distribuere varene?

 

 

Trolig vil folk kreve bedre betalt for å ta jobber de ikke liker.

Men betingelsen i første post var jo at alle skulle ha frihet til å gjøre hva man vil og da gjør man ikke jobben man ikke liker...?
Lenke til kommentar

Hvis alle kan gjøre som dem vil, så kan man ikke vite om det noen som vil dyrke/transportere/distribuere varene?

Om ingen gjør det vil menneskeheten dø ut, eller muligens vil noen begynne med det når matvareprisene øker (sammenlignet med prisene i ett fritt marked, ikke norske priser).

 

Eller for å ta ett annet eksempel, hvordan kan du vite om noen vil dyrke/transportere/distribuere hasj? Det er tross alt ingen som tvinger folk til å gjøre dette, faktisk er der masse folk som vil tvinge deg til IKKE å gjøre dette. På tross av denne situasjonen, som ser ut til å være den eksakt motsatte av det du bekymrer deg om mht matvarer er der ingen mangel på hasj noe sted i verden. :)

Men betingelsen i første post var jo at alle skulle ha frihet til å gjøre hva man vil og da gjør man ikke jobben man ikke liker...?

Medmindre man liker lønna mer en man misliker jobben :)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Formelle lover og regler vedtatt av en autoritet som ikke har ubegrenset makt på grunn av maktfordelingsprinsippet.

 

Dette maktfordelingsprinsippet som ifølge grunnloven skal gjelde, det er forlengst forlatt av politikerne.

 

Denne prosessen begnte da de gjorde statskupp og innførte parlamentarismen. Og i dag har arbeiderpartiet sørget for å plassere sine disipler i media og rettsvesen.

Johan Sverdrups ord om all makt i denne sal er forlengst blitt virkelighet.

 

I dag har ap plassert sine disipler i alle sentrale possisjoner, og ap sitter med kontrollen uansett regjering.

 

Vanlige folk har vært rettsløse i dette landet i mange år allerede, og folk flest får bare medhold i retten om staten, dvs ap, tillater det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...