Gå til innhold

Lære hunden å søke


Anbefalte innlegg

Min mann og jeg får hund 17.mars. Han er en blanding av b.collie, labrador og rottweiler, mest av de to første rasene.

En slik hund trenger ikke bare masse aktivitet men også hjernetrim. Jeg ønsker blant annet å bruke hunden til søk av forskjellige objekter, og starter enkelt med soppen Kantarell, noe man finner masse av ute i skogen.

 

Men det jeg lurer på er hvordan lærer man en hund å finne det vi ønsker, skjønner det så langt at man lar han lukte på objektet, men hva etter det. Hvordan får man hunden til å utføre et søk på kommando.

 

Noen syns muligens jeg spør dumt, men jeg ønsker virkelig å lære. Slik at hunden får best mulige oppdragelse.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har du sjekket ut youtube?

 

Om du søker på "How to teach your dog" så kommer det opp mange alternativer, feks på "Search".

 

Kikket bare fort igjennom, men mulig du får noen gode tips derifra eller tilsvarende youtube-filmer. :) Lykke til.

 

Takk for svar! Burde jo egentlig skjønt at youtube er hvor man finner løsninger på dagens problem :)

Lenke til kommentar

Om du bor på østlandet et hundifokus.no alt du trenger ;)

 

Her er det nok mange veier til Rom, og noen av dem er dessverre minelagte (gjelder vel spesielt youtube - der er overhodet ingen kvalitetssikring, dvs hvem som helst kan legge ut video av nesten hva som helst).

Skal du få bikkja god på søk, sørg i alle fall for å trene positivt. Har selv gjort kantarellsøkskurset der med egen hund, og anbefaler det lett.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Bare for å understreke idiotien. Det dette søppelhuet driver med vil i Norge være ulovlig, og er potensielt livsfarlig - vold og aggresjon avler stort sett mer vold og aggresjon.

 

 

Youtube er dessverre også full av videoer med denne fyren. Denne for eksempel, nesten bare tull og tøys;

 

http://youtu.be/xi-gQjjyrWU

 

Som sagt, for å understreke. Gå til de flinke folkene, evt vær ekstremt kritisk til youtube. Vær så snill, for hundens skyld i alle fall ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du bor på østlandet et hundifokus.no alt du trenger ;)

 

Her er det nok mange veier til Rom, og noen av dem er dessverre minelagte (gjelder vel spesielt youtube - der er overhodet ingen kvalitetssikring, dvs hvem som helst kan legge ut video av nesten hva som helst).

Skal du få bikkja god på søk, sørg i alle fall for å trene positivt. Har selv gjort kantarellsøkskurset der med egen hund, og anbefaler det lett.

 

Fin link du ga meg! Bor på østlandet, så muligens jeg kan prøve noen av de kursene som blir holdt!

Lenke til kommentar

Vi lærte vår hund å søke etter godbiter først. Vi holdt igjen hunden, kastet en godbit og sa søk i det vi slapp hunden. Senere gjemte vi ting når hunden ikke så og ropte søk. Med et skikkelig matvrak var det enkelt å lære den opp. Hvordan du lærer hunden å søke etter ulike ting vet jeg ikke, men den klarer sikkert fort å lære seg at ute i skogen vil søk bety sopp.

Og ikke spør meg hvordan du lærer hunden å søke uten å spise det den finner.

Lenke til kommentar

Bare for å understreke idiotien. Det dette søppelhuet driver med vil i Norge være ulovlig, og er potensielt livsfarlig - vold og aggresjon avler stort sett mer vold og aggresjon.

 

 

Youtube er dessverre også full av videoer med denne fyren. Denne for eksempel, nesten bare tull og tøys;

 

http://youtu.be/xi-gQjjyrWU

 

Som sagt, for å understreke. Gå til de flinke folkene, evt vær ekstremt kritisk til youtube. Vær så snill, for hundens skyld i alle fall ;)

 

Youtube er dessverre også full av videoer med denne fyren. Denne for eksempel, nesten bare tull og tøys;

Grunnen for at det er mye av han på youtube er vel hovedsaklig pga han er vel en av de mest kjente hundetrenerene i verden, så vidt jeg vet.

Han har\hadde jo sitt eget TV program både i Norge og sikkert en drøss i andre land.. Virker som han har veldig mye kunnskap, av det lille jeg har sett..

 

Men nå har jeg ikke hund så er jo begrenset hvor mye sånt interesserer meg.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...