Gå til innhold

Kjemiprosess - Få seg jobb etterpå


Jokkas

Anbefalte innlegg

Heisann, planen min har hele tiden vært å søke seg inn på brønnteknikk, men han i det siste tenkt på hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kommer inn. Har da sett på kjemiprosess men lurer på hvordan er mulighetene for å få seg jobb i offshorebransjen etterpå? Føler bare det er ganske lite info på dette feltet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjemi og prosess er jo ypperlig yrke for å få seg jobb offshore, det er jo dette

"Operatørene" i hovedselskapet driver på med, en plattform er jo i bunn og grunn

bare en sjøsatt kjemikaliefabrikk, om det er olje eller andre kjemikalier så er det jo

samme utdannelse.

 

Med alle disse nye plattformene som spretter opp rundt omkring i nordsjøen nå så

hadde jeg ikke vært redd for muligheten for å komme meg ut ihvertfall.

(Så er nå jeg der allerede ;))

 

-Cyph

Lenke til kommentar

Kjemi og prosess er jo ypperlig yrke for å få seg jobb offshore, det er jo dette

"Operatørene" i hovedselskapet driver på med, en plattform er jo i bunn og grunn

bare en sjøsatt kjemikaliefabrikk, om det er olje eller andre kjemikalier så er det jo

samme utdannelse.

 

Med alle disse nye plattformene som spretter opp rundt omkring i nordsjøen nå så

hadde jeg ikke vært redd for muligheten for å komme meg ut ihvertfall.

(Så er nå jeg der allerede ;))

 

-Cyph

 

Men hvem er det som jobber med dette? Folk som går kjemi og prosess, eller ingeniører?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men hvem er det som jobber med dette? Folk som går kjemi og prosess, eller ingeniører?

 

AtW

 

Ingeniører jobber på land, i havet er det fagarbeiderene som regjerer :).

 

Kjemi og Prosess er en relativt ny linje, derfor er det mange i havet som jobber som prosessoperatører (stilling som bare krever fagbrev), men har utdannelse som foreksempel maskinister eller liknendes. Det er derimot folk som har gått kjemi og prosess som fyller på stillingene som gamlekarene etterlater seg. Prossess er også den faggruppen som er størst representert ved en produksjonsplatform siden disiplinen har doble skift. (natt og dag).

 

En prosessoperatør som jobber offshore, styrer både med faget sitt (lage ventil og blindingslister, klargjøre for vedlikehold ved å drenere, stenge av/isolere linjesystemet rundt det som skal vedlikeholdest + alt annet rundt prosessystemet som alt fra å fylle spærreveske til sende rensepigger igjennom rørredninger til å fylle smakstilsetning i drikkevannet.) i tillegg, har operatørene flest sitt eget område på plattformen som dem er ansvarlige for, offshore skal alt av sikkerhetskritiske jobber godkjennest før arbeidet starter, og dette har også prosessoperatøren ansvar for. Derfor sier man det slik at en operatør både har en del logistikk, i tillegg til sitt eget fag som også skal gjennomførest.

Endret av Hakjold
Lenke til kommentar

Noen som går kjemiprosess her da som vet hva linjen går ut på, og om det er lett/vanskelig å få seg jobb?

Er bare litt i tvil da det var foredrag her på skolen hvor de ga informasjon at om du ville ha jobb i nordsjøen måtte du ha null fravær.

 

 

Jeg går på kjemiprosessfaget akkurat nå, og det kreves svært gode karakterer for å få jobb (Intervju) i forekempel Statoil eller ConocoPhilips. Det er stort fokus på fravær, men det skal ikke være noe hinder å ha noen dager fravær med dokumentasjon.

Har du spørsmål angående linjen er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar

Svært gode er sånn cirka? :)

Hadde 5 i snitt nå første halvår på tip og har 1 dag pluss noen timer fravær, jeg vet at når du søker deg inn på vg2 så teller ikke fravær noe som helst, men hvordan blir det i jobbsammenheng eller lærlingplass senere?

Endret av Jokkas
Lenke til kommentar

Vell, de eneste som har fått jobbintervju i min klassen hadde 5.5 eller over i snitt (Programfag) Dette har økt siden ifjor, der de tok inn folk med 5 i snitt til intervjuer. Jeg er litt usikker på fravær fra VG1, men det er flere som har hatt fravær fra VG1 som har fått intervju, så tror ikke det spiller så stor rolle.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...