Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk til 6 pc`r-og deling av ADSL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt 1024/256 bredbånd fra TELE2.

Jeg bor i et 2 etasjers trehus.

Vi er 3 som bor nede, og 3 som bor oppe.

ADSL linjen kommer inn på den ene "hybelen" i 1.etasjen.

Vi vurderte å legge kabel mellom alle rommene, men huseier var sterkt imot dette, så nå tenker vi på trådløst nettverk. Har lite peil på dette, men etter å ha prøvd å sette meg inn i det, tror jeg den "g" standarden er å satse på. (er jeg på vidda da?)

Hver maskin må vel ha et trådløst nettverkskort. USB er å foretrekke grunnet lite PCI plass. og lest at det er lettere å plassere med tanke på signal. USB 2.0 er burde vel takle farten?

Da jeg kan lite om dette lurer jeg på følgende;

Skal vi koble en vanlig 4ports router til ADSL linjen og til en trådløs svitsj med kabel, og bruke trådløs kommunikasjon mellom svitsjen og resten av pc`ne?

Eller koble ADSL linjen til en trådløs router som kommuniserer trådløst direkte med de 6 pc`ne?

Eller hva er egentlig lurt? Er også litt blank på hva alt utstyret jeg trenger heter (base utstyr, aksesspunkt utstyr, etc) Håper noen gidder å svare. Og kanskje anbefale no utstyr...

Ønsker ikke å legge så utrolig mye penger i det, men nok til at det vil fungere bra! Sånn rimelig bra sikkerhet kan være å foretrekke og!

På forhånd takk!

Kjetil Mørkved

Videoannonse
Annonse
Skrevet

et eksempel: (finnes masse produkter, dette er et tilfeldig produkt.. har selv en dlink basestasjon, og veldig fornøyd med den)

Basestasjon: http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...joner&VareID=17

og en av disse antennene -> http://www.wlansupply.no/index.asp?page=sh...kat=Innend%F8rs

Det er innebygd antenne på basestasjonen, men disse er som regel dårlige på litt avstand, og gjennom vegger og gulv.. Man kan jo da også plassere antennen midt i bygningen, og ha basestasjonen et annet sted..

Dette var bare et forslag... Finnes masse produkter, så se på hvor mye dere vil legge inn av penger i dette, også vil jeg annbefale å kjøpe en basestasjon som har mulighet for ekstern antenne.. ellers er de fleste produktene likeverdige innenfor den prisklassen de er i

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...