Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og noen venner har planner om å lage en ny app som er basert på IOS. Appen skal i basis være en sosial nettverk app der man kan ta bilder og dele det med venner (som Instagram og We Heart It). Jeg vet at dette sikkert er ganske komplisert, men vi har over et år på oss, men problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal lære. Holder det å lære objective-c eller er det mer komplisert.

 

Takk for hjelpen, ha en fin dag vidre!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg og noen venner har planner om å lage en ny app som er basert på IOS. Appen skal i basis være en sosial nettverk app der man kan ta bilder og dele det med venner (som Instagram og We Heart It). Jeg vet at dette sikkert er ganske komplisert, men vi har over et år på oss, men problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal lære. Holder det å lære objective-c eller er det mer komplisert.

 

Takk for hjelpen, ha en fin dag vidre!!

Du kan benytte Objective-C ja, eller f.eks. Monocross.

 

Men, om du ikke allerede er rimelig proff når det gjelder et objektorientert språk kan du bare glemme hele greia. Ett år er ikke engang nok, dette er noe som virkelig tar tid å lære seg. Dessuten er det et hav av nødvendig kvalitet for at appen i det hele tatt skal være mulig å like.

Lenke til kommentar

Har holdt på med PHP før.

Tja, det hjelper jo kanskje litt, men ikke mye. Å "holde" på med PHP blir som å sykle på tråsykkel en rolig ettermiddag uten kjas og mas, når det du egentlig skal gjøre er å konkurrere med andre i Formel 1.

 

Spørsmålet blir om du kan objektorientert tankegang?

 

Det er uansett stor forskjell på PHP og Objective-C / Monocross (C#). Og ikke bare er det forskjell på språkene og deres kompleksitet. Problemet er at det også stilles høyere krav med en gang man vipper over i noe som ligner på et kommersielt produkt. Uavhengig om det er "betal-vare" eller ej.

 

Forklaring:

 

Å vite hvordan et program kan settes sammen ved bruk av et eller annet programmeringsspråk er bare begynnelsen. Det er det stadige iterative (repeterende) arbeidet (som er del av utviklingsprosessen) med å bygge en applikasjon av stor kvalitet som er utfordrende. Dette er sånt som de store selskapene (f.eks. Microsoft) til og med sliter med inniblant, eller hele tiden - hvor man til slutt går konkurs.

 

Det finnes selvsagt unntak, f.eks. Apple: Det er en grunn til at så mange absolutt elsker iPhone. Det er fordi dets utseende (både den fysiske utsiden og brukergrensesnittet) gir et veldig sterkt inntrykk av ekte kvalitet. Og sånn er bare fordi de er absolutt besatt av at alt skal være så perfekt og fullt av kvalitet som overhodet mulig. Så ille er det faktisk at man kan mene det grenser mot tvangstanker... (Jeg sier ikke at det er sånn, jeg skriver det bare slik for å faktisk vise hvor ekstreme de er, og hvor mye arbeid det faktisk ligger bak.)

 

Hvor god en iPhone egentlig er versus nyeste flaggskipet fra en av de andre blir en annen diskusjon. Vanlige folk flest vet jo ikke å sammenligne maskinvarespesifikasjoner, de ser kun det som faktisk er rett fremfor øynene på dem...

 

Det som likevel er udiskuterbart er at Apple ligger fremfor når det gjelder kvalitetsfølelsen man får når tingesten ligger der i hånda di, og når du bruker telefonens brukergrensesnitt. Som også bevist ved de stadig store hordene av brukere/kjøpere hver gang Apple slipper et nytt menneskelagd produkt: Lange lange køer fremfor butikkene, med nesten religiøse overtoner.

 

Apple har selvsagt gjort mye feil de også, og jeg er ingen (fanatisk) fan bare for å ha det klart, selv om jeg også selvsagt har Apple-produkter stående..

 

Kvalitet har (nesten) alt å si, og er det som teller når man skal anslå verdien på noe.

 

------------------------------------------------------------------------------

 

Å lage en egen sosialnettverksapp innen ett år tror jeg derfor blir i meste laget, men Dere kan selvsagt prøve. Å lage den i Objective-C derimot tror jeg blir for vanskelig.

 

Skulle jeg gjort dette selv hadde jeg definitivt valgt Monocross, da arbeider man med C# istedetfor. Dessverre koster det litt for å komme igang, $400 for iOS tror jeg.

 

(Om Dere gjør mye selv, går det an å spørre om hjelp til konkrete problemer her på Diskusjon.no, når disse oppstår. Noe de garantert gjør.)

Endret av droidy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hei

 

Jeg og noen venner har planner om å lage en ny app som er basert på IOS. Appen skal i basis være en sosial nettverk app der man kan ta bilder og dele det med venner (som Instagram og We Heart It). Jeg vet at dette sikkert er ganske komplisert, men vi har over et år på oss, men problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal lære. Holder det å lære objective-c eller er det mer komplisert.

 

Takk for hjelpen, ha en fin dag vidre!!

 

Er ikke det et typisk nettsted prosjekt a la http://elgg.org/

 

Det blir da svært segregerende å begrense seg til Apple / iOS / Objective-C.

 

Hvorfor skal det være så komplisert forresten? Fordi skjermene du lager appen for er så liten? Et dataprogram bryr seg ikke om det samme som plager oss mennesker.

 

Skal du absolutt lage appen for apple plattformer, er det vel bare å tute å kjøre og lære seg Objective-C. Så vidt jeg vet er det en fordel om du bruker en mac som utviklingsmaskin når du skal lage apper for Apple. Skaff deg en lærebok om å utvikle slike apper om du ikke finner det du trenger på nettet.

 

Se for øvrig denne

 

Hjelp med en enkel mobil applikasjon?

 

forum tråden.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

La meg oppsummere:

  1. En fyr med noen venner sier han vil lage et program. Jeg antar det enten er for gøy, for å lære, eller kanskje det dreier seg om en skoleoppgave... Han spør litt løst om hva man må lære seg...
  2. Svaret er at det er alt for vanskelig, en bør ikke forsøke engang
  3. Og dessuten er Apple mye bedre enn alle andre (hvor kom den ranten fra?)
  4. Og så ender tråden opp i en ny hva-er-det-beste-programmeringsspråket-diskusjon

:)

 

Mulig folk mener det svarte på spørsmålet, men jeg synes i alle fall enkelte bør tenke seg litt om i forhold til hvordan de tar imot nybegynnere.

 

Det var dagens brannfakkel ;)

Endret av torbjørn marø
  • Liker 4
Lenke til kommentar

La meg oppsummere:

  1. En fyr med noen venner sier han vil lage et program. Jeg antar det enten er for gøy, for å lære, eller kanskje det dreier seg om en skoleoppgave... Han spør litt løst om hva man må lære seg...
  2. Svaret er at det er alt for vanskelig, en bør ikke forsøke engang
  3. Og dessuten er Apple mye bedre enn alle andre (hvor kom den ranten fra?)
  4. Og så ender tråden opp i en ny hva-er-det-beste-programmeringsspråket-diskusjon

:)

 

Mulig folk mener det svarte på spørsmålet, men jeg synes i alle fall enkelte bør tenke seg litt om i forhold til hvordan de tar imot nybegynnere.

 

Det var dagens brannfakkel ;)

 

Dette metasvaret hjelper heller ikke diskusjonen da ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har et problem. Det er hvordan designet funker, siden koding bare er en instruksjon. Så hvordan lager man layout, ikon, og slike ting for iPhone app?

 

Mit råd: Gå til http://www.amazon.com/

  • Filtrer på bøker og prøv søkestrengene
  • iphone 5 app development
  • iphone 5 books

Kjøper du et par bøker får du nok bedre sammenfattende råd enn du vil få her. Når du er igang kan du spørre om detaljer her inne.

 

Min erfaring: Bøker er min beste rådgiver.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Du har helt rett torbjørn marø, det sporet litt av i forsøket på å forklare hvor komplekst det egentlig er (å lage en sosialnettverksapp for iOS).

 

Likevel; jeg mener fortsatt at det blir for vanskelig for nybegynnere å lage en sånn app, og at trådstarter derfor burde velge et annet språk (ihvertfall et hvor minnehåndteringen er enklere).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Her

 

https://path.com/

 

http://highlig.ht/

 

http://ban.jo/

 

http://www.roamz.com/

 

er noen aktuelle siter.

 

En interessant artikkel:

 

SoLoMo - Why It Matters and What You Should Know

Ingenious apps, advanced social media and more powerful mobile devices are poised to transform every aspect of commerce in our daily lives—how we shop, how merchants sell and how advertisers market goods.

 

SoLoMo is steadily gaining momentum. This intersection of social media, local merchants using location-aware technology for advertising and mobile device usage (SoLoMo) offers opportunities to retailers, marketers and consumers—and all have something to gain from this new trend.

 

Kilde: http://newsroom.cisc...You-Should-Know

 

Se også:

 

Definition - What does SoLoMo mean?

SoLoMo, short for social-local-mobile, refers to a more mobile-centric version of the addition of local entries to search engine results. SoLoMo emerged as a result of the growing popularity of smartphones, and provides greater local precision to search engine results than what's available via a PC

 

Kilde: http://www.techopedi...on/28492/solomo

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...