Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er dette plagiat?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer at hvis oppgaven har blitt levert på Itslearning før så er den lagret i databasen deres som "plagiatdetektoren" søker gjennom i tillegg til Internett, da vil du garantert bli tatt, før du vurderer å bruke den så burde du tenke på det at mange skoler har blitt svært strenge med tanke på plagiat i de senere årene.

Lenke til kommentar
Lærere har verktøy som sammenlikner elevenes tekster med tekster som ligger på internett, eller som ligger i skolenes egne databaser. Lønner seg ikke å være naiv ;)
men teksten ligger ikke på internett, og når du sier egne databaser, vil det si at den går igjennom alle skolene sine arkiver?
Lenke til kommentar

It's Learning, som bruker Ephorus til å sjekke plagiering, søker også i egne databaser, så det er en veldig, veldig dum ide å levere en tidligere oppgave. Jeg har selv fått 97.5% plagiering med min egen tekst da jeg lastet opp et svar en uke før fristen, for så senere å levere på nytt like før fristen da læreren hadde lagt til en oppgave. Konklusjon, skriv din egen tekst :)

Lenke til kommentar

fikk en prøve til en elev fra en annen skole og personen er 1 år eldre enn meg og personen skrev det for ett år siden, blir jeg tatt plagiat da???

 

På skolen er det trynefaktor uansett.

 

Et par kompiser av meg gikk samme trinnet på videregående, men ikke i samme klasse. De leverte nøyaktig den samme historien, eller hva det var på tysk. Han ene fikk 5, han andre 3. To karakterer i forskjell altså, på akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Hvis du skriver av noen andres verk, ja. Det er plagiat.

 

Hvis du omskriver det til dine egne ord, nei. Det er ikke plagiat.

 

Feil. Skriver du om til egne ord er det fortsatt ikke ditt verk og fortsatt kopiering. Dermed fortsatt plagiat. Jeg kjenner til personer som er utvist fra universiteter og høgskoler for å gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar

På skolen er det trynefaktor uansett.

 

Et par kompiser av meg gikk samme trinnet på videregående, men ikke i samme klasse. De leverte nøyaktig den samme historien, eller hva det var på tysk. Han ene fikk 5, han andre 3. To karakterer i forskjell altså, på akkurat det samme.

Spørsmålet er jo om de leverte denne på papir eller på Itslearning.

Endret av Hansoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil. Skriver du om til egne ord er det fortsatt ikke ditt verk og fortsatt kopiering. Dermed fortsatt plagiat. Jeg kjenner til personer som er utvist fra universiteter og høgskoler for å gjøre nettopp det.

 

Tåkete. Det betyr jo i effekt at man ikke kan skrive om det samme emnet som noen andre har skrevet om. Jeg går selv på universitetet, og kjenner til lærernes verktøy og metoder. Selvfølgelig er det lov å bruke andres verk som læremiddel, bare man ikke skriver rett av.

Lenke til kommentar

Feil. Skriver du om til egne ord er det fortsatt ikke ditt verk og fortsatt kopiering. Dermed fortsatt plagiat. Jeg kjenner til personer som er utvist fra universiteter og høgskoler for å gjøre nettopp det.

Dette er delvis feil. Du har lov å bruke andre verk(eller andre sine tekster), så lenge man er oppgir kilder hele veien. Tenk hvis du skal skrive en oppgave om en hiistorisk hendelse, og bruker en bok som kilde, så blir det på en måte omskrivning av den boka. men så lenge du ikke stjeler poenger eller sitater, og har ryddige noter, så er det null problem. Har selv brukt masteroppgaver som kilde på kvalifiseringsoppgave på universitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Itslearning er en portal, ala fronter(hvis du har hørt om det), hvor man leverer innleveringer og mye annet. Alt som leveres der på nasjonal basis er søkbart gjennom plagieringskontroll som lærerne har tilgang til. Derfor er plagiat en særs dårlig ide. Ting som leveres på papir kan jo også scannes inn og sjekkes.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil vel tro at den går gjennom alle tekstene som er levert på Itslearning, nasjonalt.

 

Det er innenfor de forskjellige områdene på Itslearning, altså ikke nasjonalt. Om en tekst blir lastet opp i området Rogaland fylkeskommune for eksempel, vil ikke en lignende tekst bli oppdaget i områdene Stavanger kommune, Bergen kommune osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...