Gå til innhold

Hvorfor kan vi ikke se Gud?


Anbefalte innlegg

Man kan ikke si at en religion som produkt av et samfunn der vold er en integrert del i en tid da det ikke fantes noe negativt syn på fysisk avstraffelse og dødsdom tolkes feil dersom man tolker religionen til voldelig.

 

Jeg forventer ikke at noen religioner eller samfunn eldre enn minimum 200 år skal betegnes som "ikke-voldelig". Humanisme, menneskeverd og ikke-voldelighet er en oppfinnelse som er nyere enn elektrisitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476

De 10 bud.

 

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Du skal ikke misbruke Guds navn.

Du skal holde hviledagen hellig.

Du skal hedre din far og din mor.

Du skal ikke slå i hjel.

Du skal ikke bryte ekteskapet.

Du skal ikke stjele.

Du skal ikke tale usant om din neste.

Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

Og så har man den gylne regel. Begge legger opp til ikke-vold.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Den gylne regel? Mener du denne?

 

Den gyldne regel, nestekjærlighetsbudet eller gjensidighetsprinsippet, finnes i stort sett alle religioner og livssyn, og fantes også i de store verdensivilisasjonene før vår tidsregning.

Hva med indianere fra Nordamerika som aldri ble utsatt for kristendommen?

«Hverken drep eller skad din neste, for det er ikke ham du skader, det er deg selv du skader. Gjør godt mot ham og gi ham derfor flere lykkelige dager slik du gir det til deg selv. Gjør ikke galt mot eller hat din neste, for det er ikke ham du gjør galt mot, men deg selv.»
Lenke til kommentar

De 10 bud.

 

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Du skal ikke misbruke Guds navn.

Du skal holde hviledagen hellig.

Du skal hedre din far og din mor.

Du skal ikke slå i hjel.

Du skal ikke bryte ekteskapet.

Du skal ikke stjele.

Du skal ikke tale usant om din neste.

Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

Og så har man den gylne regel. Begge legger opp til ikke-vold.

 

Siden du lister opp de 10 bud (som ikke er 10 bud i praksis), regner jeg med at du aksepterer alle regler fra gamletestamentet?

 

Som f.eks. at dersom du har en datter, og hun blir voldtatt, så skal hun giftes med voldtekstmannen?

Lenke til kommentar

Siden du lister opp de 10 bud (som ikke er 10 bud i praksis), regner jeg med at du aksepterer alle regler fra gamletestamentet?

 

Som f.eks. at dersom du har en datter, og hun blir voldtatt, så skal hun giftes med voldtekstmannen?

 

Nei, for de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra,

 

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

 

NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven.

 

NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld.

 

NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven?

 

NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden.

 

NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven

 

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

De 10 bud.

 

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Du skal ikke misbruke Guds navn.

Du skal holde hviledagen hellig.

Du skal hedre din far og din mor.

Du skal ikke slå i hjel.

Du skal ikke bryte ekteskapet.

Du skal ikke stjele.

Du skal ikke tale usant om din neste.

Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

Og så har man den gylne regel. Begge legger opp til ikke-vold.

Og like etter at Moses var så snill og dele disse "budene" (der rangeringen samsvarer med alvorlighetsgraden, altså at religionsfrihet og blasfemi er verre enn drap) så var det marsj ut i ørkenen for å drepe en mengde fiender. Nice!

Lenke til kommentar

Og like etter at Moses var så snill og dele disse "budene" (der rangeringen samsvarer med alvorlighetsgraden, altså at religionsfrihet og blasfemi er verre enn drap) så var det marsj ut i ørkenen for å drepe en mengde fiender. Nice!

 

De ti bud gjelder sikkert bare kristne, mens de de knerta ikke var det, og derfor var unntak.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kjenner mange som har sett sporene av Gud, og det skjer hver bidige dag, fler millioner ganger, og hver gang noen har sett dette, så ender det med kjærlighetsforhold. Så det handler ikke om hva man ser - det handler om man får med seg det man ser, eller om man velger å si; det der så jeg jaggu ikke ...

 

Den tilstanden er vi generelt enige om er "ren skjær galskap", men likevel synes de fleste av oss at det er en gave å få øye på det - ganske morsomt i grunnen

 

Ha en fin dag

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Trist, og ikke minst, farlig... For hvor lang tid tar det før også du finner ut at ingen vil høre om sludderet du tror på og på det grunnlaget vil ut å spre litt "glede" i form av bombe belte på en buss med uskyldige mennesker, en gledens dag for deg og din familie, der du får 72 jomfruer i allaahs bakgård og din familie får fritt innpass i den islamske himmel på grunn av denne feige handlingen... Alt for å spre islam liksom... Fordi ingen tror på at dfet er din tolkning som er den sanne...

 

Jeg anser de som dreper som gale mennesker, de er ikke muslimer da islam sier klart og tydelig at dersom du dreper et menneske, er det samme som drepe alle i verden. Og dersom du redder en, så er det samme som å redde hele verden.

 

Dersom du dreper ett menneske, er du ingen muslim da du trosser Allah, det spiller ingen om det er en Kristen eller jøde det er ikke lov i Islam. Drap er den verste synd.

 

Og du må ikke tro at det bare er Kristne og ikke-troende som blir drept pga fanatikere som Osama Bin Laden, det er også mange Shia, og Sunnimuslimer som blir drept da de prøver å ytre at hva terrorister sier er galt, og at drap ikke er lov ifølge Islam. Jeg som Shiamuslim ser på drap som motbydelig, uansett om det er en Kristen eller jøde, et drap er et drap, og det skal ikke være akseptabelt, men ifølge noen gale mennesker (som Osama Bin Laden) så er det vist Islam som sier at det er det, noe som IKKE stemmer. Alle som sier noe annet tolker Koranen feil, dermed basta.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Alle som sier noe annet tolker Koranen feil, dermed basta.

Dette er DIN tolkning av koranen ja, for andre så er tolkningen avhuggning av hode for de som ikke tror på ørken mytene i islam...

 

Det står da klart og tydelig nok flere steder i koranen at vantro ikke skal få leve med mindre de omvender seg... Har du lest hele koranen? Virker ikke slik... Det virker nesten som om du kun har hørt de gode bitene og latt de ikke så gode være for så å TOLKE det som "sannhet" og hva islam er. Problemet til alle slike såkalte gudegitte blekker er jo nettopp tolkningen av dem, for Osama hadde like rett i det han tolket som du har i din tolkning, for noen fasit eksisterer nemlig ikke og det er jo nettopp det som er det farlige med disse blekkene, for de kan brukes til å "rettferdiggjøre" hva pokker som helst av galskap ved å peke på rabiate rablerier funnet på av en maktssyk gjeter og påstå at det er gud som krever dette, til tross for at ingen av dere, ikke en eneste een, kan vise til så mye som ei fjør fra den fantasien dere kaller gud... Og det er trist og har ført, og fører, til en rekke triste skjebner som kunne vært unngått om man heller hadde brukt sunn fornuft og opparbeidet skikkelig viten...

 

For det er der problemet ligger i all religion, for gærninger som tror på denne fantasien kan rettferdiggjøre overgrep i "guds" navn KUN fordi den eller den boken påstår det... Trist syntes jeg...

 

Se bare på islam. Hvor mange unge jenter har ikke levd igjennom grusomme overgrep begått av en mye eldre (og åpenbart pedofil!!) mann BARE fordi den store helten i islam, muhammed, hadde pedofile tilbøyligheter? Det er jammen en del i de mer uopplyste delene av den islamske verden skal jeg si deg, alt sammen rettferdiggjort av denne blekka som kan "tolkes" til at sex med barn er helt OK til tross for at de aller aller fleste av oss skjønner at man ikke skal ha sex med mindre årige jenter før de selv er klare for det. Alt sammen rettferdiggjort av en syk syk ideologi og tolket dithen at dette er greit.

 

Så har du avstraffelsene i islam... Det er jo faan ikke til å tro at kvinner som er voldtatte må tilbringe flere ti år i fengsel fordi de var utro!! Men det er også en del av islam og islamsk sinnsvak lovgivning, der kvinnene ofte også må føde ungen til voldtekts mannen i fengslet, der ungen lever opp... Fy pokker for noen ifame idioter islam har fostret, det er nesten ikke til å tro!!!

 

Så har du uærligheten i islam. Hvor mange plaketer jeg har sett med teksten "Halshugg de som sier islam er voldelig!" som muslimer, helt idioter, har holdt opp når de føler islam er "krenket" har jeg ikke tall på, men det er en del og det sier vel litt om tanke virksomheten til disse menneskene og den ufattelige uærligheten som ligger på toppen av denne troen. Helt klare paradokser blir feid under teppet i møtet med logikk og de enten driter i det for å dremme dritten eller skjønner rett og slett ikke at denne troen ikke har noe i et moderne samfunn å gjøre. På den forrige jobben hadde vi noen muslimer som løy om at de MÅTTE ha et bønnerom fordi de var pålagt å be fem ganger om dagen. Nå hadde jeg lest koranen og viste firmaet jeg jobbet for at de slettes ikke trengte det, de kan be når det passer senere og du verden hvor mye dritt jeg måtte tåle fra disse når de ikke fikk bønnerommet, for i deres tolkning måtte de ha det bønnerommet (til tross for at de allerede hadde jobbet der i over to år uten....

 

En annen ting som skremmer meg med islam er deres hang til å sende ethvert samfunn tilbake til stein alderen. Det er gud, gud, gud, gud for alle pengene, alt annet er styggedommer og tilhører allaah og slikt tull... Det er liksom om å gjøre å dra sek hundre år tilbake i tid for disse idiotene... bare for å bligjøre en høyst imaginær liksom gud..

 

Så islam fremstår for meg som noe av det mest uærlige og destruktive av de religionene vi har i verden i dag.... uten tvil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner mange som har sett sporene av Gud, og det skjer hver bidige dag, fler millioner ganger, og hver gang noen har sett dette, så ender det med kjærlighetsforhold. Så det handler ikke om hva man ser - det handler om man får med seg det man ser, eller om man velger å si; det der så jeg jaggu ikke ...

Du velger selv hva du vil se.

 

Størsteparten av kulturer opp igjennom historien har sett spor av guder, ingen monoteistisk gud som du er opphengt i. Og det skjer hver dag. Og mange som ser spor av gud, guder, gudinne og gudinner blir ikke bare rasende men direkte hatfulle:

 

Allah, Buddha, Jesus Christ

Whatever your god may be

Forget those idols let me tell you

They're tales of morbid brains

 

Everybody thinks he's right

That his gods are the only truth

Fanatic faith, fanatic deeds

Join my religion or die

 

Jews killed Jesus, Christians slaughtered Jews

Millions die for their faith

Each religion prays that killing is a sin

How stupid logic can be

 

Curse the gods

Too many people have died

Curse the gods

That fools have died for a lie

 

Beware of those fools that keep telling you

God loves you, for you his son died

Fuck them - believe in yourself

Gods really is just a lie

 

Curse the gods

Too many people have died

Curse the gods

That fools have died for a lie

 

Du har tydeligvis valgt hva du ikke vil se.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du velger selv hva du vil se.

 

Størsteparten av kulturer opp igjennom historien har sett spor av guder, ingen monoteistisk gud som du er opphengt i. Og det skjer hver dag. Og mange som ser spor av gud, guder, gudinne og gudinner blir ikke bare rasende men direkte hatfulle:

 

Har du opplevd kjærlighet ved første blikk noen gang?

Hvis du har - har du samtidig fått et glimt av "Gud"

 

:)

Lenke til kommentar

Dersom du dreper ett menneske, er du ingen muslim da du trosser Allah, det spiller ingen om det er en Kristen eller jøde det er ikke lov i Islam. Drap er den verste synd.

Det er strengt forbudt for en monoteist å drepe en annen monotest, men det spiller vel ingen rolle om en muslim dreper en polyteist, en satanist eller en ateist?

 

Og du kan gå god for at islam forbyr drap, selv om Muhammed som det beste menneske ifølge ham selv drepte svært mange mennesker? Jeg er sikker på at Soviet hadde lover som forbød drap, men det hindret likevel ikke millionner av mennesker å bli drept av ledelsen.

 

Men du kan vel gå god for at drap gjennom hele koranen er forbudt? Jeg har hørt om muslimer som har lest koranen til de har blitt blinde, de kan alt utenatt, og jeg er ikke sikker på om de er enige med deg.

 

Så kan heller du kalle de som er uenige med deg for falske muslimer, akkurat som du selv kan kategoriseres som en falsk muslim av dem.

 

Har du opplevd kjærlighet ved første blikk noen gang?

Hvis du har - har du samtidig fått et glimt av "Gud"

Din monoteisme gjelder ikke i mitt liv, så svaret er nei.

 

Har du noen gang opplevd å slakte gud?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Din monoteisme gjelder ikke i mitt liv, så svaret er nei.

 

Har du noen gang opplevd å slakte gud?

 

Neivel så har du ikke opplevd kjærlighet ved første blikk - men det er greit nok. Er du litt sinna i dag?

Siden du snakker om slakting og sånt - det er i så fall langt utenfor slaktesesongene, så du må nok vente, selv om du så gjerne vil plaffe løs

 

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...