Gå til innhold

Her er Seagates nye gromdisk


Anbefalte innlegg

Jeg tror Seagates må forstå alvoret i at vi ikke vil velge mellom HDDer fra 250G og oppover til 4T !

Vi vil ha SSD fra 250G (og oppover) og HDD fra 4T og oppover. Skal de overleve må de komme på banen med mer enn 4T.

 

Tidenes dummeste fra deg, du vinkler det som at man IKKE skal lage disker som har 5TB og 6TB plass. Jeg mener at man bør fjerne kamera på tlf'er da jeg ikke bruker det.

 

Noen streamer, jeg velger å ha innholdet lokalt, derav et større plassbehov. "Finnes sånne som deg", vel det finnes en god del, og som folk sier oppe, bedre å ha alt på 1 4TB disk, og ta backup av denne med 2 4TB disker, enn å ha 10 disker på forksjellig str (strømforbruk)....

 

Jeg har aldri sagt at de ikke skal lage 5 og 6 TB disker, jeg begynte med å svare Morten som hevder at "Skal de overleve må de komme på banen med mer enn 4T.". Det var dette utsagnet jeg var uenig i.

 

Klart "det finnes en god del", vi er et par milliarder mennesker og da blir det en god del som deg også. Det endrer fremdeles ikke på det faktum at de aller fleste nok klarer seg med disker som er 4T eller mindre ettersom igjen, de aller fleste, ikke har behov for stort mer enn 500 Gb lagring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri sagt at de ikke skal lage 5 og 6 TB disker, jeg begynte med å svare Morten som hevder at "Skal de overleve må de komme på banen med mer enn 4T.". Det var dette utsagnet jeg var uenig i.

 

Klart "det finnes en god del", vi er et par milliarder mennesker og da blir det en god del som deg også. Det endrer fremdeles ikke på det faktum at de aller fleste nok klarer seg med disker som er 4T eller mindre ettersom igjen, de aller fleste, ikke har behov for stort mer enn 500 Gb lagring.

 

Nei men jeg er enig i at ska de overleve bør de komme med 4TB disker, nettopp grunnet SSD prisen på en 500GB SSD går såpass mye ned at det svarer seg ikke......

Lenke til kommentar

Det endrer fremdeles ikke på det faktum at de aller fleste nok klarer seg med disker som er 4T eller mindre ettersom igjen, de aller fleste, ikke har behov for stort mer enn 500 Gb lagring.

 

Det er ikke ett "faktum", det er noe du tror er tilfellet, jeg sier ikke at det er sikkert at du tar feil, men det er ihvertfall ikke noe faktum

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Harddisker har blitt kalt opp etter den strømlinjeformede rovfisken siden 1996". Dette er direkte feil. Seagate har produsert harddisker under dette navnet helt siden 1991.

Godt mulig, her er ikke Wikipedia helt enig med seg selv. Etter litt graving har jeg også funnet 1992 som mulig startår. Uansett, har fikset opp litt i artikkelen. :)

 

Selv kjøpte jeg en 2GB SCIS2 variant i 1995, til den nette sum av 25.000,-

Fine priser på den den tiden. Min første Barracuda var på hele 18,2 GB og kostet bare 7500 spenn. Det var i -97 tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som kan laste ned en film på et par minutter. Jeg bruker faktisk et par dager, og jeg har fortsatt filmer og serier å se siden TG i fjor.

 

Jeg har også backup av alle mine maskiner på mine 2 stk RAID5 sett, og jeg skulle gjerne ha brukt 8x4TB i RAID6. Men grunnet dumt kjøp av første kontroller på 4 porter ble det RAID5.

 

Ja til større disker takk!

Lenke til kommentar

@Rattata12:

 

Hos meg er det motsatt, jeg bruker ikke WD - da det bare er WD diskene mine som har røket opp gjennom årene. Og den nye serien til Seagate kommer som 4 TB, og til pris betydelig under Hitachi og WD sine alternativer (prisantydningene er fra ca 1 300 kr). WD ligger på 2 000 kr og oppover. Man kommer faktisk rimeligst ut ved å kjøpe en ekstern disk og demontere den. Du får eksterne disker fra Seagate som har den nye disken i seg fra litt over 1 300 kr. Hos WD må du enten takke med laver hastighet eller høyere pris.

 

At prisene er på relativt høyt nivå og at det primært er enterprise disker, Som WD Black, WD Digital RE og Seagate Constellation er naturlig. Storkjøperne her er de som trenger svært mye lagringsplass og systemer som tåler 24/7/365.

 

Jeg har tidligere forklart hvorfor det ikke kommer 5 og 6 TB disker, det er rett og slett store teknologiske utfordringer. Derfor har jeg faktisk ikke så lyst på 5TB og 6TB basert på gjeldende teknologi. Når man nærmer seg de fysiske grensene for lagringstetthet - da øker også potensielle feilkilder betydelig. Ja, jeg ønsker større disker - men da primært basert på en bedre teknologi enn dagens, og den kommer ikke før om noen år.

 

Og det er korrekt at WD planlegger en 5 TB disk mot slutten av året, mest sannsynlig basert på Hitachi (Hitachi Global Storage Technologies ble kjøpt av WD i 2011) sin 5 plate teknologi. Men som jeg også har oppfattet sliter man fremdeles med denne teknologien. Avstandene mellom platene, dvs plassen for lesehodene blir såpass liten at det øker feilmulighetene betydelig - altså disker som tåler mindre og ryker lettere.

Lenke til kommentar

@Rattata12:

 

Hos meg er det motsatt, jeg bruker ikke WD - da det bare er WD diskene mine som har røket opp gjennom årene. Og den nye serien til Seagate kommer som 4 TB, og til pris betydelig under Hitachi og WD sine alternativer (prisantydningene er fra ca 1 300 kr). WD ligger på 2 000 kr og oppover. Man kommer faktisk rimeligst ut ved å kjøpe en ekstern disk og demontere den. Du får eksterne disker fra Seagate som har den nye disken i seg fra litt over 1 300 kr. Hos WD må du enten takke med laver hastighet eller høyere pris.

 

At prisene er på relativt høyt nivå og at det primært er enterprise disker, Som WD Black, WD Digital RE og Seagate Constellation er naturlig. Storkjøperne her er de som trenger svært mye lagringsplass og systemer som tåler 24/7/365.

 

Jeg har tidligere forklart hvorfor det ikke kommer 5 og 6 TB disker, det er rett og slett store teknologiske utfordringer. Derfor har jeg faktisk ikke så lyst på 5TB og 6TB basert på gjeldende teknologi. Når man nærmer seg de fysiske grensene for lagringstetthet - da øker også potensielle feilkilder betydelig. Ja, jeg ønsker større disker - men da primært basert på en bedre teknologi enn dagens, og den kommer ikke før om noen år.

 

Og det er korrekt at WD planlegger en 5 TB disk mot slutten av året, mest sannsynlig basert på Hitachi (Hitachi Global Storage Technologies ble kjøpt av WD i 2011) sin 5 plate teknologi. Men som jeg også har oppfattet sliter man fremdeles med denne teknologien. Avstandene mellom platene, dvs plassen for lesehodene blir såpass liten at det øker feilmulighetene betydelig - altså disker som tåler mindre og ryker lettere.

 

Da har vi stikk motsatt erfaring, mine seagate har røket som fluer :p Men skjønner jo hva du mener, synes bare det går for treigt :p

Lenke til kommentar

Haha, hva får du i les/skriv på den? 1MB/s :p :p?

 

Vet ikke helt hvor mye den yter i dag, men bruker den bare til lagring av en del serier.

 

http://www.komplett....aspx?sku=113263

 

ST3120023AS

Seagate Barracuda V 120GB S-ATA 7200RPM

 

1683,92 kr - det var heftige greier altså!

Ferdigpakket: 2003-04-16

 

Hadde den på et Abit NF7-S hovedkort, første generasjons SATA.

Endret av Irathi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Rattata12:

 

Og det er korrekt at WD planlegger en 5 TB disk mot slutten av året, mest sannsynlig basert på Hitachi (Hitachi Global Storage Technologies ble kjøpt av WD i 2011) sin 5 plate teknologi. Men som jeg også har oppfattet sliter man fremdeles med denne teknologien. Avstandene mellom platene, dvs plassen for lesehodene blir såpass liten at det øker feilmulighetene betydelig - altså disker som tåler mindre og ryker lettere.

 

Jaha? Det virker til å være lite underbygd av faktiske erfaringer, Hitachi har levert 5-plater lenge, og har de siste årene levert problemfrie disker over hele linja. Spesielt til raid, jeg vil si de er den mest stabile produsenten av alle av desktop-disker. Når WD nå kommer med sine Red-varianter, så henger seagate etter i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du har sikker rett, jeg har bare fått det inntrykket at 5 plater og 1 GB tetthett pr plate har skapt en del trøbbel (så jeg burde ha spesifisert akkurat det) - som er grunnen til at dette alt ikke er på markedet. 5 TB regner jo man ikke med før på slutten av året. Hadde alt vært kurrant hadde vi nok sett dette allerede annonsert for tidligere leveranse.

 

PS! Jeg leser flere steder at både Hitachi, WD og Seagate har problemer med pålitelighet på de rimeligere versjonene av sine største disker - i alle fall slik at det forsinker lansering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...