Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kodein hos legevakten?


Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg hadde store problemer med å få sove igår kveld, på grunn av den store smerten som jeg har på grunn av en akutt halsbetennelse jeg fikk på Torsdag.

Og den er ikke blitt noe særlig bedre idag.

 

Jeg må ha inntatt omtrent 5-7 gram Paracetamol bare i løpet av 19 timer igår, før jeg endelig fikk sove.

 

- Er det sannsynlig at jeg får utskrevet et smertestillende B-preparat (kodein), for dette om jeg drar til legevakten?

Eller mener de fleste offentlige legevakter at det er bedre at jeg putter i meg smertestillende piller i mengder som sikkert har drept dusinvis pga. lever og nyresvikt?

 

- Kan Kodein blandes sammen med benzodiazepiner? For tiden går jeg nemlig fast på ca. 11-12 mg Rivotril daglig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste andre overlever en forkjølelse uten medisiner.

Grow some balls.

 

Jeg overlever en forkjølelse. Men dette kjennes langt utifra ut som bare "en forkjølelse". + at det inkluderer også brekninger og oppkast, noe som har gjort meg ganske dehydrert.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Jeg overlever en forkjølelse. Men dette kjennes langt utifra ut som bare "en forkjølelse". + at det inkluderer også brekninger og oppkast, noe som har gjort meg ganske dehydrert.

Du får drikke vann / cola da. Slå på tv'en og være syk noen dager.

Du trenger ikke sterke medisiner for alt.

Endret av Lunalotic
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du får drikke vann / cola da. Slå på tv'en og være syk noen dager.

Du trenger ikke sterke medisiner for alt.

 

Hvordan vet du at han tar "sterke medisiner for al" om jeg kan spørre?

 

Til OP: Legen kan nok svare på om du kan blande benzoer med kodein, men i min erfaring så fungerer det. Dog kodein for å sove er vel ikke ønskelig? Da større doser av kodein somregel fremkaller urolig mage samt mye kløe.

 

Legevakten kan skrive det ut, da jeg selv har fått utskrevet Vival, Paralgin forte og hva enn annet når det har vært nødvendig.

Lenke til kommentar

Du får drikke vann / cola da.

 

Og det tror du ikke jeg gjør?

 

Du trenger ikke sterke medisiner for alt.

 

Nei, men når 2 gram paracet på en gang ikke demper smerten nok til at jeg klarer å få sove, så er det faktisk nødvendig med sterkere medisiner.

Lenke til kommentar

Det menneskelige kroppen tåler utrolig mye, og jeg tror virkelig ikke at din tilstand er så verre enn det skal ha seg ut til. Hele poenget er jo at du skal føle smerte, det viser at kroppen holder på å kjempe.

 

Dog vær forsiktig dersom det varer mer enn to uker. Da kan det begynne å likne på kreft eller mer seriøse sykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde store problemer med å få sove igår kveld, på grunn av den store smerten som jeg har på grunn av en akutt halsbetennelse jeg fikk på Torsdag.

Og den er ikke blitt noe særlig bedre idag.

 

Jeg må ha inntatt omtrent 5-7 gram Paracetamol bare i løpet av 19 timer igår, før jeg endelig fikk sove.

 

- Er det sannsynlig at jeg får utskrevet et smertestillende B-preparat (kodein), for dette om jeg drar til legevakten?

Eller mener de fleste offentlige legevakter at det er bedre at jeg putter i meg smertestillende piller i mengder som sikkert har drept dusinvis pga. lever og nyresvikt?

 

- Kan Kodein blandes sammen med benzodiazepiner? For tiden går jeg nemlig fast på ca. 11-12 mg Rivotril daglig.

Du bør ikke gå på legevakta og be om å få noe som helst, da er du en plagsom pasient, og ingen leger, me included, liker å bli bossa rundt. Noen velger å innfri, og tar på seg risikoen med å bli meldt til fylkeslege, andre sier fuck you.

Du bør fortelle om plagene dine, som er at du har vondt, og at det ikke har gått over. Du kan f.eks ha fått en streptokokkinfeksjon. I de aller fleste tilfellene, så vil også dette kunne gå over uten antibiotika, men fenoksymetylpenicillin blir da gjerne brukt. Man kan ta strep-hurtigtest, kjenne på lymfeknuter og titte i halsen din på legevakta. Derimot er det bedre å bruke fastlege enn legevakt. Spesielt om du ikke har feber over 38 grader, så er det lurt å drøye til en annen dag enn søndag.

Du kan kombinere kodein med benzo, men problemer kan oppstå sekundært til hemming av pustesenteret og sløving, som følge av at både kodein og benzo virker inn på pustesystemet.

Paracet kan kombineres fritt med preparater som naproxen, voltaren (diclofenac), ibuprofen osv. Dette gir veldig god smertelindring. For halsbetennelse er det i tillegg bra med fisherman's friend, läkerol, sterke halspastiller som virker lindrende. Hvis alt dette samlet ikke hjelper, kan du spraye lidokain lokalanestesi bak i halsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...