Gå til innhold

Interrail i sommer


Xanman

Anbefalte innlegg

Jeg og et par kompiser har planer om å ta en tur med interrail i sommer. Er det noen som har noen generelle tips om byer vi bør besøke og ting som må oppleves? Eventuelt byer som greit kan sløyfes? Vi tenker å ta en rute noe ala denne fra trillebag.com/interrail:

 

reiserute.jpg

 

Tar også svært gjerne imot anbefalinger på bøker som kan være verdt å skaffe seg.

 

Edit: Planen er for øvrig å reise i rundt to uker.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste vi kom over som kan kalles svindel i Roma var prisene de krevde for dårlig mat.

Det var ei dame som kastet blomsterpotter etter oss fra vinduet sitt, hvorfor vet jeg ikke.

 

Hvis dere liker litt flott natur og koselige småbyer/landsbyer kan jeg ikke anbefale Zell am ze nok.

Det er et koselig gjestehus helt inntil vannet som var billig å man kunne grille i vannkanten.

Masse vannsport i innsjøen å en utrolig flott gåtur opp i fjellet med en fantastisk utsikt fra en resturant på toppen.

 

Muligheten for paraglyding på på toppen gjør også turen verdt det.

Lenke til kommentar

Du har ikke lagt ruten innom Romania, hellas, spania osv på bildet.

Det eneste landet vi var innom som ikke dere har på kartet var Spania å da var vi bare i barcelona.

Vi ga oss også i Paris og tok ikke tog helt hjem. Som sagt var dette 4 uker.

 

 

Å fly til for eksempel Berlin ville vært veldig lurt når dere bor så langt nord ja.

Bestiller dere nå er det jo like billig som tog til sverige/dk

Lenke til kommentar

Du har ikke lagt ruten innom Romania, hellas, spania osv på bildet.

Nettopp. Var det ikke det jeg skrev? Ruten på bildet begrenser på en måte området vi har tenkt å holde oss innenfor.

 

Fly skal vurderes, men vi bor på Sørlandet, så i utgangspunktet tenkte vi å ta ferga til Danmark og reise videre derfra.

Lenke til kommentar

Mange gode tips her. Det med å ta fly ville jeg absolutt gjort. Tar du fly med Norwegian kan du f.eks. reise direkte til Berlin og hjem fra København direkte for 800 kr. Sparer tid, ikke dyrere, og du slipper å reise en strekning to ganger.

 

De fleste plasser bør du minimum være to netter. Nattog er ypperlig etter min mening. Vurderer du nattog eller hurtigtog bør du booke turen så tidlig som mulig. Ofte er de fullbooket viss du kommer dagen de går, avhengig av hvilken strekning det er, men særlig i store byer er det lurt å være tidlig.

 

Viss du har med en liten pc eller nettbrett kan du tjene penger på å booke hotell før du kommer der. I Italia sov vi for 80 euro natten for tre personer, mens hadde vi betalt det der hadde det kostet 200 euro. Mange interrailere velger å sove på hostel, da kommer du i kontakt med andre reisende, og det kan være kjekt. Skal du booke overnattingsplass før du ankommer er booking.com en god tjeneste, men mange vurderinger av hotel/hostel/leilighet. Ikke bær for mye kontanter, men det er alltid greit å ha litt. Kredittkort kan være lurt for du får forsikring viss noe skulle skje. Ikke bare ta med kredittkort i tilfelle, ikke alle banker og plasser lar deg bruke det. Har du med pc er tripadvisor en fin tjeneste for å finne ting som er vært å gjøre og hvor det er vært å spise.

 

Det kan være lurt å ha hengelås til bag/ryggsekk og sykkellås til å låse den til toget viss dere tenker å sove og ikke vokte baggene. Interrailere er ofte offer for svindel og tyveri, men holder du et åpent øye bør det gå greit. Det nærmeste jeg har vært svindel var å bli lurt til å betale 6 euro for 3 kopper kaffe med 10ml kaffe. Det var i Italia og kaffeduden på toget var slu og lurte oss til kjøpet og lot som om det var kommunikasjonsfeil.

Endret av Wohooo
Lenke til kommentar

Hvor mye penger har dere tenkt til å bruke på turen? Vurderer sterkt Interrail til sommeren selv, men er usikker ang. økonomien.

Godt spørsmål. Er i militæret nå, så jeg har 30k+ i dimmepenger å kose meg med i sommer, men samtidig så skal jeg flytte til Trondheim til høsten for å studere, så jeg må spare en god del av det.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Er i militæret nå, så jeg har 30k+ i dimmepenger å kose meg med i sommer, men samtidig så skal jeg flytte til Trondheim til høsten for å studere, så jeg må spare en god del av det.

 

Aha. Har selv tenkt at hele turen totalt vil komme på ca 15000,-, da i tre uker. Vil ha litt penger å gå på tilfelle noe uforutsett skulle skje. Eneste kjipe er som student er det dritvanskelig å spare opp såpass med penger. Hjelper ikke at det ikke eksisterer jobbmuligheter i byen heller, så håper på en sommerjobb som tillater noen uker ferie for Interrail.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...