Gå til innhold

iPad får tommelen ned i ny undersøkelse


Anbefalte innlegg

Helt sant. Så at en vanlig tablet skal erstatte papir ser jeg ikke helt. Da må det, for min del i hvertfall, komme nettbrett med skjermer som er mer egnet til lesing. Men samtidig må den kunne fungere i rollen som laptop, som nettbrett mer og mer presses inn i (en rolle som de ikke klarer å fylle, imo).

 

Å bruke nettbrett som jobbmaskin er ikke noe jeg kunne tenkt meg. Ikke slik OS'ene og enhetene er lagt opp per dags dato.

Du har faktisk Ubuntu on Android-prosjektet som ser svært lovende ut. Koble til mus, tastatur og skjerm, og nettbrettet kjører plutselig et full fledged desktop OS fra samme hardware. Spørs om det havner litt i skyggen av Canonicals satsning på Ubuntu direkte på mobil og brett. Det er så langt det eneste realistiske jobb+moro-nettbrettet jeg har sett.

 

Tror snart vi får se skjermer med epapirkvaliteter på nettbrett også. Det er tre-fire selskaper som jobber på sprengbåde med å lage billigst mulige epapir, og med å lage epapir i farger med god nok oppdateringsfrekvens for vanlig nettbrettbruk.

 

Hadde vært kjekt å slippe å dra med seg ebokleseren overalt, for da blir tableten strort sett liggende hjemme. Skjønt, med en Nook Touch kan man jo faktisk roote og ha et Android-nettbrett (dog med gammel Android-versjon) i samme enhet som ebokleseren, men det blir en litt halvveis nødløsning.

 

På jobb sitter vi forøvrig fortsatt på WIndows Xp, og jeg tror definitivt det hadde vært fornuftig å kjøre linux på desktopene gjennom hele konsernet, så man kunne få bedre sentral styring. Det meste er enten webbasert eller kjøres gjennom Citrix uansett, de få programmene som er igjen burde mjan kunne byttet ut (eller også kjørt som Citrix-instanser).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT-arbeidere ønsker seg Windows på nettbrettet.

Det kan jeg forstå det er jo ekstremt hendig. :)

 

Min Acer W510 ankom i går, og jeg er faktisk imponert! Man har den hendige Windows 8 "startmenyen", som er enda bedre med touchskjerm, og maskinen blir dermed ypperlig som nettbrett (den er også lett og hendig), men man kan kjøre desktop-applikasjoner også. Tastaturet er kanskje litt mindre, men jeg har ingen problemer med å skrive fort på det, og det gir en del timer ekstra i batterikapasitet. Maskinen fungerer aldeles glimrende med Office 365, og til og med Visual Studio (men jeg ville kanskje ikke kjørt de heftigste kompileringene på den).

 

Jeg var sånn passe forventningsfull i begynnelsen, det er jo tross alt Acer, men Acer-crapware kan fjernes. Dette er nok veien å gå, iallfall for min del.

 

Microsoft har tenkt, og det godt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, for det går jo selvsagt ikke an å gi tommelen ned til i-produkter, alt annet er konspirasjoner, feil eller bestikkelser ;)

Du fikk altså ikke med deg hvor dårlig Android-enheter kom ut av undersøkelsen. Neivel...men neste gang du føler trang til å drite deg ut, les heller artikkelen som kommenteres først...

Lenke til kommentar

Du fikk altså ikke med deg hvor dårlig Android-enheter kom ut av undersøkelsen. Neivel...men neste gang du føler trang til å drite deg ut, les heller artikkelen som kommenteres først...

Hvem er det som driter seg ut egentlig? Har jeg påstått at android fikk bra resultat i testen?
Lenke til kommentar

Hvem er det som driter seg ut egentlig? Har jeg påstått at android fikk bra resultat i testen?

For det første var det ikke en test, men en spørreundersøkelse. Men du er altså enig i at det faktisk var Android som virkelig fikk tommelen ned i undersøkelsen? I så fall er jo vinklingen i overskriften i beste fall ganske misvisende, og den spydige kommentaren din blir bare malplassert.

Lenke til kommentar

For det første var det ikke en test, men en spørreundersøkelse. Men du er altså enig i at det faktisk var Android som virkelig fikk tommelen ned i undersøkelsen? I så fall er jo vinklingen i overskriften i beste fall ganske misvisende, og den spydige kommentaren din blir bare malplassert.

Igjen: Hvem er det som kommer med spydige og misvisende kommentarer? Når markedslederen i nettbrett fra den ufeilbarlige Apple-guden gjør det dårlig mot en helt nyetablert nykommer fra Microsoft så blir selvsagt artikkelen "usaklig" i enkeltes øyne. For det hele burde jo heller ha dreid seg om Apple vs. Android istedet ikke sant? :no:
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle i regjeringen og mange kommuner gikk inn for å kjøpe iPad til alle for å få mindre bruk av papir og bedre effektivisering.

 

Noen som vet hvordan det gikk/går?

 

Det gikk som det måtte gå; papirbruken er bortimot den samme som før. Folk printer en diger stabel dokumenter til hvert møte, og oppdaterer facebook og twitter på ipad'en mens de noterer med penn og papir. Er ikke lenge siden jeg var i et kommunestyremøte. Alle satt der med ipad'en på bordet, med sliding, og pinching og trykking og sånt, og papirer i en stabel ved siden av. Ved avstemming virket det mer som bingo hvem som viste stemmetegn og hvem som forholdt seg rolig. Etter møtet var det attpåtil en representant som presterte å klage over at jobben som kommunestyrerepresentant var altfor dårlig betalt, og det var aaaltfor mye å gjøre.

Lenke til kommentar

Kan være jeg ikke får med meg alt, men når de aktuelle personene svarte at de ønsket seg et Windows basert nettbrett, mente de da Windows RT nettbrett eller et Windows 8 nettbrett ? Det er jo en viss forskjell på disse to.

 

Dersom brukerne ønsker seg et Windows 8 nettbrett, betyr det mest sannsynlig i praksis at de ønsker seg en fullverdig laptop-erstatter som også fungerer som nettbrett. Og da blir konklusjonen på undersøkelsen ganske anderledes siden en ikke lenger sammenligner epler og epler.

 

Lenke til kommentar

Det gikk som det måtte gå; papirbruken er bortimot den samme som før. Folk printer en diger stabel dokumenter til hvert møte, og oppdaterer facebook og twitter på ipad'en mens de noterer med penn og papir. Er ikke lenge siden jeg var i et kommunestyremøte. Alle satt der med ipad'en på bordet, med sliding, og pinching og trykking og sånt, og papirer i en stabel ved siden av. Ved avstemming virket det mer som bingo hvem som viste stemmetegn og hvem som forholdt seg rolig. Etter møtet var det attpåtil en representant som presterte å klage over at jobben som kommunestyrerepresentant var altfor dårlig betalt, og det var aaaltfor mye å gjøre.

 

Jeg er ikke overrasket i det hele tatt. Sikkert mange skattekroner som har gått rett i vasken her.

Kanskje VG/DB/TEK/En eller annen avis skulle laget en sak på dette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...