Gå til innhold

Hjelp med Ubuntu 10.04.4 server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Installer desktop på serveren, så kan du gjøre det med firefox. Har du noe kjennskap til desktop-miljøene på linux? Isåfall har du kanskje en favoritt allerede. Kjører du fortsatt 10.04? Da er det gode gamle Gnome, så installer med:

sudo apt-get install ubuntu-desktop

Lenke til kommentar

Hva er det som ikke funker? Å koble til med ssh?

Prøv å åpne port 22 i firewallen.

 

Om jeg ikke husker feil kan du gjøre det ved:

sudo ufw allow 22

Du mener da brannmuren på ubuntubox'en. Det skader vel neppe, men jeg tror ikke det skal være nødvendig? Kan ikke huske jeg gjorde det sist.

 

Ellers er det umulig å hjelpe når problemet bare er "funker ikke" ... :(

Lenke til kommentar

Prøvde det der med Port Forwarding, det funka ikke.. :( Her er det som kom opp inne på ruteren:

Her ser det ut som du har klart å sette opp forwarding av TCP, men jeg tror du må forwarde UDP også (dvs. velge "Both" på Type). Du må gjerne også fortelle hva du egentlig mener med "funka ikke" så det er mulig å gi deg mer hjelp.

 

Hva prøvde du for å se om det funka? Hva forventet du skulle skje? Hva skjedde? Feilmeldinger?

 

Har du verifisert at Ubuntu-boksen din har ip-adresse 192.168.0.104? (Dette kan du gjøre med kommandoen ifconfig på kommandonlina.)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Les tråden, han har fått åpnet port til ssh. Tålmodighet er en dyd :yes:

Jeg ser ikke at han har fått port forwarding til å virke. jeg ser bare at han har åpna porten (formodentlig i brannumuren på ubuntu'en?) og logget seg på fra en annen lokal maskin.

 

Jeg ser at du har spurt om canyouseeme.com kommer til maskinen hans på port 22, det er vel svaret på dét spørsmålet som evt. kan bekrefte at portforwardingen virker?

Lenke til kommentar

Sånn!!!! :))))))) Da var desktop installert og alle de tre .deb pakkene. Allt gikk knirkefritt:) Hva skal jeg gjøre nå? Er jeg ferdig? isåfall hvordan kommer jeg inn på serveren utenifra?

 

P.S.

Må bare si at jeg er mektig imponert over dere som hjelper meg med dette! En som aldri har brukt linux før, bare sier dere hva jeg skal gjøre, så funker det! :) Er sikker på at jeg har lært masse av dette! Så tusen takk!!

Lenke til kommentar

I tillegg til Nx så har du ssh-klienten også, den har du sikkert testet alt. Veldig kjekk til småting, særiig sammen med scp for å kopiere filer.

 

Hvis båndbredden er brukbar kan du også tunnelle X11-applikasjoner, start ssh slik

 

ssh -XC 111.222.333.444 -l username

xterm &

 

Da skal du få opp en xterm lokalt, f.eks. (forutsetter at du kjører X11 lokalt seff, og har åpnet for 111.22.333.444 med 'xhost 111.222.333.444'-kommandoen) Med ikke helt topp båndbredde er det ulidelig, særlig med komplekse GUI'er, men innimellom er det et ok alternativ.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...