Gå til innhold

Installere OS på ny SSD


Anbefalte innlegg

Heisann. Har bestilt ny harddisk til maskinen min og lurer på hvordan jeg får installert OS på den etter at jeg har byttet. Pcen har opprinnelig win7 men byttet til win8 for noen måneder siden. Ønsker å ha win8 på den nye disken.

 

Lurer også på hvordan jeg får gjennopprettet pcen til fabrikkinstillinger etter at SSD er byttet.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel nettopp hvorfor upgrade av Win er noe dritt.

Du må vel da først legge inn Win 7 på den nye disken, og så oppgradere til Win 8 igjen.

 

Det er mulig det er noen snarveier her?

 

Hva du mener med "fabrikkinnstillinger" vet jeg ikke. Hvilke instillinger er det du etterlyser? BIOS kan du gå gjennom før du begynner windows installasjonen, hvis det er noe du ønsker å gjøre der. Kanskje du må endre default boot device, eller sette SATA mode til ACHI. Øvrige innstillinger og drivere tar windows seg av. Etterpå bør du lese noen guides om hva du må endre/sjekke ifm bruk av SSD. Det er noen enkle grep du kan gjøre for å maksimere en SSD sin ytelse og levetid.

Lenke til kommentar

Du må ikke oppgradere selv om du har kjøpt Win 8 oppgradering, det funker fint å kjøre en clean install men det kan hende du må gjøre en liten registry hack for å få aktivert Win 8 mot Microsoft.

 

Hvis aktiveringen feiler så prøv følgende prosedyre:

1. Run the registry editor (regedit)

2. Find the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Setup\OOBE

3. Change the value for 'MediaBootInstall' from 1 to 0

4. Open an elevated command prompt (run as admin)

5. Run the following command: slmgr -rearm

6. Reboot

Lenke til kommentar

Dette er vel nettopp hvorfor upgrade av Win er noe dritt.

Du må vel da først legge inn Win 7 på den nye disken, og så oppgradere til Win 8 igjen.

 

Det er mulig det er noen snarveier her?

 

Hva du mener med "fabrikkinnstillinger" vet jeg ikke. Hvilke instillinger er det du etterlyser? BIOS kan du gå gjennom før du begynner windows installasjonen, hvis det er noe du ønsker å gjøre der. Kanskje du må endre default boot device, eller sette SATA mode til ACHI. Øvrige innstillinger og drivere tar windows seg av. Etterpå bør du lese noen guides om hva du må endre/sjekke ifm bruk av SSD. Det er noen enkle grep du kan gjøre for å maksimere en SSD sin ytelse og levetid.

 

Med dette mener jeg at pcen blir som ny, altså som om det er første gang du skrur den på.

Lenke til kommentar

PS: Hvis dette er en laptop, får du selvsagt ikke med all programvare maskinen ble levert med. All software kan lastes ned på nytt hvis du ønsker. Selv er jeg sjeleglad for å bli kvitt crapware'n Asus, Acer og alle leverer sammen med laptopene sine. Makan til drittsoftware skal man lete lenge etter ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...