Gå til innhold

Månedsstafett, februar: "Året som var"


Anbefalte innlegg

Shingo Nakamura - Hakodate

Månedsstafetten har gått ganske stille for seg hittil, og hvis man ser på forsiden av Musikk-forumet skjønner man fort hvorfor: de største trådene er dedikert til metal og diverse avarter av EDM, mens jeg poster hovedsaklig interessant og god musikk. Så, nå skal det appelleres til massene med litt progressiv house. De to originale komposisjonene her er begge fra 2011-albumet Sapporo (som er det du burde anskaffe deg), men utgivelsen med de to remixene er fra 2012, så jeg er fortsatt temaet mitt tro. Digg musikk for de sene nattetimer.

http://www.youtube.com/watch?v=7dFe-D4W8OU

 

 

1 Hakodate

2 Hakodate (Digital Sixable Remix)

3 Thousands of Sounds

4 Thousands of Sounds (Terry Da Libra Remix)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt superfrelst av Farmer's Market, men det er nå meg. Trommeslageren drar alt, da, så mektig imponert over selve fremførelsen. Likte den andre låta, Replace, bedre. Super vokal.

 

Circle Takes the Square er, ikke uventet, fortsatt ikke min kopp te. Innrømmer fint at det er plenty av gode partier, samt at jeg likte deres tidligere mer kaotiske stil bedre, men fortsatt ikke en helhet som treffer meg.

 

Vox er selvfølgelig knall, om noe merkelig produsert. Mye gregoriansk havner veldig fort i "keyboard-fellen" produksjonsmessig, altså at det tidivis høres syntetisk ut. Vet ikke hvorfor, trist er det nå. Merker en anelse av det, men ikke nok til å ødelegge for min del.

 

té var kult! Må jeg absolutt høre mer av.

 

Fabrizio Paterlini - ooh, fint. Går selvfølgelig rett inn på listen. Fint å programmere til.

 

Hedgehog var, som godeste Anul påpeker, fengende. Sikkert finfin partymusikk. Vet ikke om jeg gidder å kjøpe albumet, liksom, men ikke noe jeg har problemer med at blir satt på.

 

Cherry Thing - Kul vokal, digget første halvdel av låten. Resten, not so much, men nok til at jeg hører et par ganger til.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Mouse on the Keys - Machinic Phylum

Videre går turen over dammen (og med det mener jeg selvfølgelig Tsugarustredet, som skiller Hokkaido og Honshu, ikke Atlanterhavet) til Tokyo og fusion-trioen Mouse on the Keys, som opererer med det noe uvanlige formatet slagverk og to keyboard. De spiller energisk jazz med inspirasjon fra hardcore punk samt den moderne kunstmusikken, og spesielt alt-mulig-mann Ryuichi Sakamoto og komponist Akira Ifukube, best kjent som skaperen av Godzilla-musikken (Ifukube er forøvrig, som Shingo Nakamura, fra Hokkaido, så BLAM, rød trød).

http://www.youtube.com/watch?v=eIKlV3Hq0W0

Spotify

Lenke til kommentar

Dinosaur Jr. - I Bet on Sky

Det er litt synd å ødelegge streaken av ting-de-fleste-sannsynligvis-ikke-har-hørt, men det er som det gamle jungelordet sier: "Når Dinosaur Jr. slår til, står lynet stille." (Du har også det mindre kjente "det hender J Mascis forlater jungelen og går omkring i byen som en vanlig mann.") Gamlisgjenforeninger har en tendens til å skuffe, men det har nå gått tre album og dobbelt så mange år uten at de viser noe tegn på å avta i kvalitet. Jeg vil ikke være bombastisk, men Dinosaur Jr. er nok verdens beste rockeband.

http://www.youtube.com/watch?v=nB8PKWGeXpA

Spotify

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Max Richter - Recomposed by Max Richter: Vivaldi, the Four Seasons - Daniel Hope, Konzerthaus Kammerorchester Berlin (André de Ridder)

Absolutt alle har hørt i alle fall deler av De fire årstidene -- musikken dukker opp så mange steder at det er fysisk umulig å unngå det. Enkelte passasjer har blitt spilt så mye at de høres ut som parodier på seg selv, på samme måte som Pachelbels kanon og Eine kleine Nachtmusik. Og likevel føles dette som et fullstendig friskt pust. Alt er fortsatt gjenkjennlig Vivaldi, men i en splitter ny drakt av moderne minimalisme. 290 år er ikke så lenge likevel.

http://www.youtube.com/watch?v=0i9Xqr6ZFOs

Spotify

Lenke til kommentar

Åh, denne har jeg hatt lyst til å høre lenge. Ikke at dette hjelper akkurat. Brb bukta, liksom. Fantastisk, rett og slett, som om ikke Four Seasons hadde nok å by på i utgangspunktet. Topper stafetten seg her, Britface?

 

Dinosaur Jr: Kult! Liker det, men det er ikke nok til at jeg går mann av huse for å skaffe meg alt de har gitt ut. Tipper jeg fint kan høre et album eller to, men tipper det stopper der.

 

Mouse on the keys - Kult! Dette setter jeg lett på igjen.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Max Richter-skiva er herlig. Å få Årstidene til å høres så nyskapende og relevant ut er er et kunstykke i seg selv.

 

Har hørt veldig lite på Dinosaur Jr. Har dog hørt veldig mye på denne skiva. Liker den veldig godt, da spesielt låta du presenterer her. På tide å jobbe seg bakover i diskografien deres.

 

Mouse on the Keys var ganske kult. Artig miks av mye rart.

 

Shingo Nakamura var helt OK. Ikke super-interessant, men bra til house å være. (Bunner vel ut i at jeg haar lite erfaring med House, utover Deadmau5 ol.)

 

Har veldig sansen for The Cherry Thing. Skikkelig kul vokal og fantastisk backing-band.

 

Månedsstafetten har gått ganske stille for seg hittil, og hvis man ser på forsiden av Musikk-forumet skjønner man fort hvorfor: de største trådene er dedikert til metal og diverse avarter av EDM, mens jeg poster hovedsaklig interessant og god musikk.

:--D

Endret av Anvlaibar
Lenke til kommentar

Mass of the Fermenting Dregs - Mass of the Fermenting Dregs

Adam Yauch (Beastie Boys), Levon Helm (The Band), Jon Lord (Deep Purple), Dave Brubeck, Alexander Arutiunian, Hans Werner Henze og Ravi Shankar døde alle i 2012, men det kjipeste var likevel at Mass of the Fermenting Dregs ble oppløst. Igjen er det snakk om en japansk trio, og denne gang er det alt rock det går i; ikke nødvendigvis inspirert av, men i samme tradisjon som Pixies, Smashing Pumpkins og landsmenn Number Girl. De holdt det bare gående for fullt i fem små år, og diskografien består ikke av mer enn tre korte album (hvorav denne s/t-en fra 2008 er det første) en demo og en enkeltlåt de la ut for nedlasting da de kunngjorde at det var slutt, men det er likevel et av mine absolutte favorittband. Bassit og vokalist Miyamoto Natsuko, som i den siste perioden var eneste gjenværende originalmedlem, er fortsatt aktiv, så det finnes heldigvis fortsatt håp for fremtiden.

http://www.youtube.com/watch?v=voMojrWq7uI

http://www.youtube.com/watch?v=U1dDjYBmlJA

Endret av Lord Britishface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jambinai - Différance

Vi avslutter, som vi begynte, i Sør-Korea. Alle de tre faste medlemmene av Jambinai (잠비나이) har studert tradisjonell koreansk musikkutøvlse, og driver med det på profesjonell basis. Instrumentene det gjelder er piri (en liten bambusfløyte), geomungo (en slags siter, lik den japanske koto) og haegeum (et to-strenget strykeinstrument, lik den kinesiske erhu), og de kombinerer dette, i varierende grad, med slagverk og gitar for å produser en helt unik form for folk-inspirert post-rock/post-metal.

http://www.youtube.com/watch?v=GORfXOTW0Vg

http://www.youtube.com/watch?v=J-L251mn7ok

Et artig lite apropos: For bare noen få timer siden vant Différance prisen for årets beste crossover-album under 2013 Korean Music Awards (koreas svar på Grammys).

Apropos apropos: Beste sang gitt naturligvis til årets mest irriterende sang: "Gangnam Style".

Endret av Lord Britishface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En betraktning: Jeg tror to enkle modifikasjoner kan gjøre stafetten artigere for både utøver og publikum, samt øke aktivitetsnivået.

 

1. Hold alt i én stor tråd. De største trådene er alltid de mest aktive, og ikke bare av den selvsagte grunnen. Mange sjekker bare Mine innlegg, og det gjør at det kan ta lang tid før alle interesserte finner en ny tråd. Med én tråd blir alle som har deltatt umiddelbart oppdatert.

2. Kortere etapper. Jeg prøvde å variere så godt som mulig, men det ble likevel en viss overvekt av jazz og noe eksperimentelle rock, og for mange casuals kunne det nok fort blir uinteressant. Og det er ikke til å stikke under stol at mange har mye mer ensartet musikksmak en meg, men de vil jo sikkert også delta, men en hel måned med bare musikk fra UKFDubstep vil jeg helt være foruten.

Lenke til kommentar

Er veldig enig i første punktet. Hvis alt foregikk i én tråd ville fler og fler bli oppmerksom på tråden. Minuset er at det blir nok en samletråd, noe som igjen fører til at forumet blir dødere og dødere og nye tråder forsvinner i mengden. Men som du nevner, de fleste bruker kun eller oftest "Mine innlegg", meg selv inkludert, så det har jeg ingen løsning på.

 

Kortere etapper kunne vært interessant. F.eks at man hadde en uke hver. Tror dog det kunne blitt kortlevd kontra en måned da jeg ikke tror det er mange aktive i musikkforumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...