Gå til innhold

Kopiere filer fra døende harddisk


ageris

Anbefalte innlegg

Jeg har en harddisk (2TB Hitachi) som er i ferd med å dø. Den inneholder lassevis med dvd og bluray rips (700GB+) som jeg helst vil slippe å gjøre igjen. Jeg har kjøpt en ny 3TB disk som jeg prøver å kopiere til, men hver gang jeg prøver begynner kopieringen og gå før den plutselig stopper (etter 0,1-0,2 %).

 

Jeg har prøvd å ta en og en fil samt ta alle på en gang uten hell. Jeg har også prøvd å bruke TeraCopy framfor Windows sin interne kopiering, men får samme feilen. Både TeraCopy og windows copy henger seg og jeg får ikke skrudd dem av uten å restarte PCen. Alle andre programmer virker fint og jeg kan fortsatt åpne filer fra andre disker.

 

Oppsettet er:

Windows 2012 x64 på separat SSD.

Kildedisk: 2TB Hitachi

Måldisk: 3TB Seagate

 

SMART Info fra kildedisk sier at alt er ok bortsett fra:

Reallocated Sector Count:

- Status: FAIL

- Value: 1

- Threshold: 5

 

Så vidt jeg har skjønt har den reallokert en sektor fra en "safe-pool" fordi en annen sektor har feilet. Leste også at det sannsynligvis er starten på slutten for denne disken og derfor vil jeg gjerne ha ut alle filene, men nå får jeg altså ikke kopiert dem ut. Jeg kan liste dem opp i explorer og bla gjennom dem, men det er alt.

 

Finnes det noen programmer eller teknikker jeg kan bruke for å få ut filene uten å miste alt for mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg har kopiert filer over fra disker som har vært så på nippet til å dø, så har jeg kopiert innholdet i små porsjoner (10, 20, 50GB om gangen, avhengig av tilstand) - du vil til slutt møte på en eller flere mapper som ikke lar seg kopiere, men hvis tilstanden ikke er for ille, kan du fortsatt få åpnet dem så du vet hva inneholdet er. Innholdet her må du desverre (kanskje) belage deg på å måtte rippe/skaffe på nytt.

Det ideelle er om du har en ekstern docking, så slipper du ihvertfall å måtte restarte maskinen - stopper alt da, burde det være nok å nappe ut USB-kabelen.

 

Edit: sorry, fikk ikke med meg at du allerede hadde prøvd fil for fil. :blush:

Har du prøvd forskjellige filer, eller bare de samme gjentatte ganger? Det kan hende at du støtte på filer innenfor den defekte sektoren. Prøv filer fra en annen mappe.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Når jeg har kopiert filer over fra disker som har vært så på nippet til å dø, så har jeg kopiert innholdet i små porsjoner (10, 20, 50GB om gangen, avhengig av tilstand) - du vil til slutt møte på en eller flere mapper som ikke lar seg kopiere, men hvis tilstanden ikke er for ille, kan du fortsatt få åpnet dem så du vet hva inneholdet er. Innholdet her må du desverre (kanskje) belage deg på å måtte rippe/skaffe på nytt.

Det ideelle er om du har en ekstern docking, så slipper du ihvertfall å måtte restarte maskinen - stopper alt da, burde det være nok å nappe ut USB-kabelen.

 

Takk for tips. Har nå prøvd å ta så små biter jeg kan, men filmene er hele iso eller mkv så det minste jeg kan nå er 4GB ca. Det merkelige er at det ser ut til at uansett hvilken film jeg velger stopper den opp omtrent umiddelbart som om alle er skadet. Trodde bare det gjaldt en sektor siden den kun har benyttet en reserve i følge SMART statusen.

Lenke til kommentar

Banalt spørsmål, men.. har du prøvd å bytte/skifte kabler (strømkabel og SATA kabel? Byttet SATAport på HK? Kan være vært å prøve, just in case...

 

En ting du kan prøve er å boote opp i Safe mode med ledetekst, og bruke gode gamle xcopy funksjonen. c:Users\Dinbruker>c:\ d:\ /c/h/e/r/k/y/s , der Dinbruker er brukernavnet på maskinen, og c: er den dårlige disken mens d:\ er destinasjonsdisken. Er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Banalt spørsmål, men.. har du prøvd å bytte/skifte kabler (strømkabel og SATA kabel? Byttet SATAport på HK? Kan være vært å prøve, just in case...

 

En ting du kan prøve er å boote opp i Safe mode med ledetekst, og bruke gode gamle xcopy funksjonen. c:Users\Dinbruker>c:\ d:\ /c/h/e/r/k/y/s , der Dinbruker er brukernavnet på maskinen, og c: er den dårlige disken mens d:\ er destinasjonsdisken. Er verdt et forsøk.

 

Hmm... bytte kabel har jeg ikke prøvd. Skal teste det nå. Har vurdert å prøve safe mode + xcopy, men var usikker på om den benyttet samme underliggende funksjoner og derfor stopper på samme sted. Takk for tips!

Lenke til kommentar

Uffda, det der så ikke helt bra ut (ikke ofte jeg ser det røde flagget)...jeg vil foreslå at du bruker et eksternt USB-kabinett/docking og prøver med det; da jeg selv hadde disker i den tilstanden der, så gikk det mye bedre når jeg hadde disken tilkoblet eksternt, og jeg faktisk fikk ut det meste.

Min anbefaling er uansett å ta disken ut fra maskinen; så lenge den står i med maskinen i gang vil disken antageligvis fortsette å snurre og potensielt forsette å gjøre skade på seg selv.

 

Har du tid, råd osv. prøv med dette:

http://www.dustinhome.no/product/5010469627/chieftec-hdd-cabinett-35s-u3-usb3-0/

Jeg har på generell basis ingen gode ting å si om USB3, men jeg har hatt issues med USB3-porten på laptopen min siden dag 1, så prøv å ta ting over USB2 hvis USB3 ikke virker.

Lenke til kommentar
Uffda, det der så ikke helt bra ut (ikke ofte jeg ser det røde flagget)...jeg vil foreslå at du bruker et eksternt USB-kabinett/docking og prøver med det; da jeg selv hadde disker i den tilstanden der, så gikk det mye bedre når jeg hadde disken tilkoblet eksternt, og jeg faktisk fikk ut det meste. Min anbefaling er uansett å ta disken ut fra maskinen; så lenge den står i med maskinen i gang vil disken antageligvis fortsette å snurre og potensielt forsette å gjøre skade på seg selv. Har du tid, råd osv. prøv med dette: http://www.dustinhome.no/product/5010469627/chieftec-hdd-cabinett-35s-u3-usb3-0/ Jeg har på generell basis ingen gode ting å si om USB3, men jeg har hatt issues med USB3-porten på laptopen min siden dag 1, så prøv å ta ting over USB2 hvis USB3 ikke virker.

 

Ok, skal prøve å koble i eksternt. Irriterende at disken svikter så raskt. Den er ikke et år engang. Har selvfølgelig mistet kvittering også :p

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Hei

 

En venninde mistet for 1et halvt år siden sin eksterne harddisk i gulvet. Denne harddisken inneholdt hennes eksamensmappe, så det var ganske viktig for henne å få innholdet ut.

Det virket ikke å kopiere filene av disken på windows, men jeg prøvde med en ubuntu-usb, og da gikk det.

Hvis du kjøper eksternt kabinett, og du ikke får det til å virke på windows, kan du prøve en ubuntu-usb kanskje.

 

Med vennlig hilsen

SF

Lenke til kommentar

Hei

 

En venninde mistet for 1et halvt år siden sin eksterne harddisk i gulvet. Denne harddisken inneholdt hennes eksamensmappe, så det var ganske viktig for henne å få innholdet ut.

Det virket ikke å kopiere filene av disken på windows, men jeg prøvde med en ubuntu-usb, og da gikk det.

Hvis du kjøper eksternt kabinett, og du ikke får det til å virke på windows, kan du prøve en ubuntu-usb kanskje.

 

Med vennlig hilsen

SF

 

Takk, skal prøve det også :)

Lenke til kommentar

Irriterende at disken svikter så raskt. Den er ikke et år engang. Har selvfølgelig mistet kvittering også :p

 

Når du har fått hentet ut det du kan, kontakt stedet der disken er kjøpt og legg ved en kopi av tilstandsbildet du postet - er dem ikke for vrang, burde du kunne enten få en ny disk, tilsvarende disk eller pengene tilbake.

Er det fysisk butikk, referer, hvis du kan, til kjøpstidspunktet; det kan hende de har sin kopi av kvitteringen i systemet.

Jeg fikk nylig problemer med en av Komplett's "Komplett-PCer", og sporet kjapt feilen til disken (sektorfeil): tok kontakt med kundeservice, sendte inn disken, en WD Blue 500GB (dem ville først ha inn hele maskinen, men jeg sa det ikke var nødvendig) og fikk, som jeg bad om, tilbake en WD Black 2TB (hvilket jeg syntes var et helt greit "krav"; jeg hadde tross alt nettopp gjort hele feilsøkingsjobben for dem).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...