Gå til innhold

kjøp av gaming pc ca 15000 kr


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt både SLI og CFX denne generasjonenen, og jeg kan seriøst ikke si at jeg har vært mer eller mindre fornøyd med den ene eller andre. Begge gir microsutter dersom du går under refresh raten på skjermen, og begge er problematiske hva støtte gjelder.

 

Edit: Og hvis du kjører SLI/CFX og er opptatt av effektbruk så har du valgt feil hobby.

 

Når du får lavere ytelse med 100watt høyere effektforbruk og mye mere driverfeil(vet at AMD har jobbet hardt med dette men det er over et år siden 7000 serien kom ut og fortsatt er det ikke i nærheten av SLI) så er dette et tegn på at CFX ikke er like moden som SLI. Uansett hva du personlig mener om det er dette faktisk sånn det er.

 

Skal du ha single GPU går du for 7970 ghz edition i dag, best ytelse og pris med god margin. Skal du kjøre to kort er 670 et vesentlig bedre valg. Er bare å google dette så ser du det.(har forresten kun hatt microstutter i to spill og det er far cry 3 og skyrim. Har kjørt sli siden 680 kom ut.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du får lavere ytelse med 100watt høyere effektforbruk og mye mere driverfeil(vet at AMD har jobbet hardt med dette men det er over et år siden 7000 serien kom ut og fortsatt er det ikke i nærheten av SLI) så er dette et tegn på at CFX ikke er like moden som SLI. Uansett hva du personlig mener om det er dette faktisk sånn det er.

 

Skal du ha single GPU går du for 7970 ghz edition i dag, best ytelse og pris med god margin. Skal du kjøre to kort er 670 et vesentlig bedre valg. Er bare å google dette så ser du det.(har forresten kun hatt microstutter i to spill og det er far cry 3 og skyrim. Har kjørt sli siden 680 kom ut.)

7970 CFX gir da ikke lavere ytelse enn GTX 680 SLI? http://www.hardocp.com/article/2013/01/28/asus_rog_ares_ii_video_card_review/3

Du kan ikke linke til et år gamle tester og så påstå at produktene sliter med samme problemer i dag...

 

At du ikke har klart å fremprovosere microstutter i annet enn FC3 og Skyrim sier mer om dine spillvaner enn hvordan situasjonen faktisk er i praksis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

http://www.overclock...2092602232l.jpg Hvordan har du tenkt å kjøre sli på disse kontaktene? På skjermkort som bruker 2x6(+2) pin hver.. Angående HK mente jeg en kan ta hvilket som helst Z77 kort. Når du sa at TS ikke skulle overklokke, er det liten vits i å dra inn hva du har opplevd med overklokking. Har et splitter nytt z77 v pro liggende, men kom faktisk lengere på z77 gd55 kortet en det jeg gjorde på mitt gamle z77 v pro hovedkort. Dustinhome er veldig oppskrytt når det kommer til pris. Burde sjekke dustin, komplett, mpx kanskje cdon når det kommer til pris, og se hva en kommer best ut av.

 

Dustinhome er ikke oppskryt, du bare ignorerer fakta. Virker som det er du som burde prøve å sammenligne dustin med andre sider, for det har jeg allerede gjort og forskjellen mellom f.eks dustinhome og komplett var omtrent 1000kr viss du inkluderer komplett's frakt, og det var komponenter til 10,000kr.

 

Og når det kommer til HK, eneste grunnen til at jeg tok opp overklokking var pga du nemnte det, jeg visste godt at trådstarter sa han ikke var flink til det, men med andre ord så er det lettere å overklokke med Asus sine HK, ser du sammenhengen? Han er ikke flink til å overklokke? Hvorfor ikke velge det hovudkortet som er mest brukervennlig?

 

For det tredje så kommer skjermkort med adaptere så du kan plugge inn på "Pin Peripheral Connector" til PSU'en som gir deg en ny kontakt til skjermkortet, og med tanke på at om du kjøper to skjermkort for å kjøre i SLI/Crossfire så får du med 2x adaptere og wops du har de tilkoblingene du snakker om. Gratulerer du lærte noe nytt idag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dustinhome er ikke oppskryt, du bare ignorerer fakta. Virker som det er du som burde prøve å sammenligne dustin med andre sider, for det har jeg allerede gjort og forskjellen mellom f.eks dustinhome og komplett var omtrent 1000kr viss du inkluderer komplett's frakt, og det var komponenter til 10,000kr.

 

Og når det kommer til HK, eneste grunnen til at jeg tok opp overklokking var pga du nemnte det, jeg visste godt at trådstarter sa han ikke var flink til det, men med andre ord så er det lettere å overklokke med Asus sine HK, ser du sammenhengen? Han er ikke flink til å overklokke? Hvorfor ikke velge det hovudkortet som er mest brukervennlig?

 

For det tredje så kommer skjermkort med adaptere så du kan plugge inn på "Pin Peripheral Connector" til PSU'en som gir deg en ny kontakt til skjermkortet, og med tanke på at om du kjøper to skjermkort for å kjøre i SLI/Crossfire så får du med 2x adaptere og wops du har de tilkoblingene du snakker om. Gratulerer du lærte noe nytt idag.

 

Kjøp deg tilsvarende dyrere psu?? Fikk ikke med noen form for adpter til skjermkortet mitt..Vil anbefale deg å lese gjennom det du skriver selv.. 650w for f.eks 7970cf?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Kjøp deg tilsvarende dyrere psu?? Fikk ikke med noen form for adpter til skjermkortet mitt..Vil anbefale deg å lese gjennom det du skriver selv.. 650w for f.eks 7970cf?

 

Jeg anbefalte aldri SLI, jeg fastslo at han burde kjøpe SINGLEGPU, men ettersom du kommer å sier at den ikke fungerer til SLI/Crossfire må jeg forsvare den innen for SLI/Crossfire......

Lenke til kommentar

Så da er vi tilbake til børjan igjen. Ingen vits i å kjøpe den hvis han kunne tenke seg å prøve sli/cf ved en senere anledning. Spesielt med 7970. Anbefaler enkelt skjermkort selv. Vurderer han ikke fler-gpu setup, holder det med hovedkort til rundt 700kr. Det jeg mener er at det er dumt å kjøpe hovedkort som støtter flere skjermkort så kommer psu'n til kort. Bare for å spare 100-200kr.Helt ærlig regner jeg ikke med at det kommer HK rundt 700kr klassen i dette kjøpet her heller, som det svært sjeldent gjør.

 

Slik jeg ser det er vi vel enig i det meste, bortsett fra at jeg syns akkurat den psu'n er et dumt valg :)

Lenke til kommentar

7970 CFX gir da ikke lavere ytelse enn GTX 680 SLI? http://www.hardocp.c...o_card_review/3

Du kan ikke linke til et år gamle tester og så påstå at produktene sliter med samme problemer i dag...

 

At du ikke har klart å fremprovosere microstutter i annet enn FC3 og Skyrim sier mer om dine spillvaner enn hvordan situasjonen faktisk er i praksis.

 

Stock 680?

Og hva skjer med å tråkke så jævlig på folk som har litt mindre peiling enn deg?

Lenke til kommentar

Stock 680?

Og hva skjer med å tråkke så jævlig på folk som har litt mindre peiling enn deg?

Hva er et stock 680 egentlig? Kjører det på 1056MHz eller 1198MHz? Slik Keplers Boost fungerer er det umulig å si før man har testet kortet.

Cannibalguppy er en harbarket Nvidia-fanatiker, å resonnere med ham har jeg prøvd så mange ganger allerede at jeg har gitt opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stock 680?

Og hva skjer med å tråkke så jævlig på folk som har litt mindre peiling enn deg?

 

Arni klarer ikke leve med at AMD ikke er 100% bedre på alt derfor påstår han alltid at AMD er bedre. Han unnskylder alltid med at driverne er bedre nå men ignorerer at AMD brukerne ikke hadde brukbare cfx drivere før i juli/august(da mener jeg at brukbare drivere gjør at det fungerer i 90% av spill uten stress noe det IKKE har gjort.).

 

Vi snakker om samme person som påstår at boost ikke gir høyere ytelse og at du ikke kan overklokke. Personlig syns jeg 20-25% overklokk er bra nok for de fleste.

Lenke til kommentar

Arni klarer ikke leve med at AMD ikke er 100% bedre på alt derfor påstår han alltid at AMD er bedre. Han unnskylder alltid med at driverne er bedre nå men ignorerer at AMD brukerne ikke hadde brukbare cfx drivere før i juli/august(da mener jeg at brukbare drivere gjør at det fungerer i 90% av spill uten stress noe det IKKE har gjort.).

 

Vi snakker om samme person som påstår at boost ikke gir høyere ytelse og at du ikke kan overklokke. Personlig syns jeg 20-25% overklokk er bra nok for de fleste.

Selvfølgelig er ikke AMD perfekt, jeg har aldri prøvd å påstå noe slikt heller. Driverne er bedre nå, hvordan situasjonen var for et halvt år siden er faktisk totalt uinteressant for denne tråden eller noen som helst vurdering av kjøpsverdi. CrossfireX har ikke hatt spesielt store problemer med HD 7000-generasjonen nei, og det er ikke i nærheten av så dårlig spillstøtte som 90% nei.

 

Jeg har aldri påstått at Boost ikke har gitt høyere ytelse, jeg har påstått at den gir mest ytelse når den trengs minst. Jeg har også påstått at Boost-implementeringen med individuelle Boost-verdier for hvert enkelt kort med svingninger i ytelse per kort på 5% og mer er sinnsvakt når dette i praksis betyr at et bra 670 vil yte bedre enn et dårlig 680.

 

Og jeg anbefaler MSI 680 Lightning på det jeg har opplevd.

Det er helt grei resonnering i min bok :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever personlig at i spill der skjermkortet/kortene bruker over 65% av kortet så går boosten på, mens når du kjører Sli og det andre kortet brukes mindre vil det i noen spill vise så lavt som 800-900mhz fordi det ikke trenger kreftene, men dette varierer fra spill til spill hvordan det vises.

 

Jeg har aldri ment at 7000 at har vært dårlige kort, jeg har bare ikke fulgt med på de fordi til meg så var det pga jeg hadde vært fornøyd med mine 560ti kort så da var nvidia ikke vanskelig å bestemme seg for men det måtte være et MSI siden 560ti var fra MSI og de viftene var veldig effektive.

Lenke til kommentar

On-Topic: Vel, 7970 (GHz) har mer ytelse/kr enn nVidia, bare innse det. 7970 GHz er et himmelsk kort, jeg anbefaler det på det varmeste.

 

Vel, GTX680 har mer kr/ytelse enn nVidia, bare innse det. Nei, jeg sier ikke at det er positivt, men du får mye for penga.

Så vidt jeg har lest meg fram til, og hvis man ser bortifra spill som Batman, så er GTX680 et bedre kort enn HD7970 ut fra boksen.

Lenke til kommentar

Vel, GTX680 har mer kr/ytelse enn nVidia, bare innse det. Nei, jeg sier ikke at det er positivt, men du får mye for penga.

Så vidt jeg har lest meg fram til, og hvis man ser bortifra spill som Batman, så er GTX680 et bedre kort enn HD7970 ut fra boksen.

GTX 680 er totalt meningsløst som produkt når 670 eksisterer.

 

680 yter mindre enn 7970 ut av eska, mindre enn 7970 GHz, her er kilder:

http://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GTX_670_FTW_Signature_2/27.html

http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page3.html

http://www.computerbase.de/artikel/grafikkarten/2012/3x-gtx-680-und-3x-hd-7970-mit-i7-3970x/5/

Forklaringen er at 7970 har fått en massiv økning i ytelse fra drivere i løpet av et år, mens 680 har nesten ikke fått noen økning.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er ikke AMD perfekt, jeg har aldri prøvd å påstå noe slikt heller. Driverne er bedre nå, hvordan situasjonen var for et halvt år siden er faktisk totalt uinteressant for denne tråden eller noen som helst vurdering av kjøpsverdi. CrossfireX har ikke hatt spesielt store problemer med HD 7000-generasjonen nei, og det er ikke i nærheten av så dårlig spillstøtte som 90% nei.

 

Jeg har aldri påstått at Boost ikke har gitt høyere ytelse, jeg har påstått at den gir mest ytelse når den trengs minst. Jeg har også påstått at Boost-implementeringen med individuelle Boost-verdier for hvert enkelt kort med svingninger i ytelse per kort på 5% og mer er sinnsvakt når dette i praksis betyr at et bra 670 vil yte bedre enn et dårlig 680.

 

 

Det er helt grei resonnering i min bok :)

 

Er helt enig i at 680 ikke har noen plass etter at 670 ble så¨utrolig bra. Nesten litt dumt hvor bra 670 er.

 

Kritikken min til cfx er at siden det har tatt såpass lang tid å fikse ting med det er trenden til AMD at det gjør det ved neste problem også. CFX er bra og AMD kort er utrolig sterke nå men AMD er vanvittig trege til å fikse driverne sine og i mange tilfeller er det feil som burde vært oppdaget før lansering av driverene. Nvidia er ikke perfekte på noe hvis de heller men de fikser feil i stor fart i det minste.

 

Btw at 7970 har blitt vanvittig mye bedre iløpet av året er helt sykt for det kortet er skikkelig bra nå! Hvorfor har ikke 670-680 blitt vesentlig bedre på samme måte?

Lenke til kommentar

Er helt enig i at 680 ikke har noen plass etter at 670 ble så¨utrolig bra. Nesten litt dumt hvor bra 670 er.

 

Kritikken min til cfx er at siden det har tatt såpass lang tid å fikse ting med det er trenden til AMD at det gjør det ved neste problem også. CFX er bra og AMD kort er utrolig sterke nå men AMD er vanvittig trege til å fikse driverne sine og i mange tilfeller er det feil som burde vært oppdaget før lansering av driverene. Nvidia er ikke perfekte på noe hvis de heller men de fikser feil i stor fart i det minste.

 

Btw at 7970 har blitt vanvittig mye bedre iløpet av året er helt sykt for det kortet er skikkelig bra nå! Hvorfor har ikke 670-680 blitt vesentlig bedre på samme måte?

Crysis 3 BETA har CFX-støtte, nesten alle spill har hatt full støtte for CFX fra dag 1 de siste 6 månedene. Hvor får du inntrykket av at AMD har vært trege til å fikse problemer egentlig? Etter at Techreport fant problemer med Skyrim tok det en et par dager før AMD ga dem en driver som hadde fikset problemene. Nvidia har fortsatt problemer med at adaptive Vsync gir hakking, og det er snart et år siden funksjonen ble introdusert...

 

Hvorfor har ikke 670/680 fått like store økninger? Enten fordi driverne ga nesten full ytelse fra dag 1 eller fordi driverteamet har vært opptatt med andre ting, jeg vet ikke mer enn deg her.

Lenke til kommentar

Jeg må si at dette er en litt tullete diskusjon, AMD er raskest i dag og det er i dag OP skal kjøpe kortet.

 

HD7970 var også raskest ved lanseringen (for da hadde ikke nvidia lansert sin 600 serie enda). Så gikk det en stund og Nvidia kom med nye kort som slo AMD med en grei margin. Samtidig som nvidia kom og tok tronen så var det fullt mulig å kjøre AMD sine kort fra typisk 825 mhz og til godt over 1Ghz, uten noen form for stabilitetsproblemer.

 

Det viser seg jo også seinere at AMD selv kjører ut kortene i Ghz edition. Personlig har jeg kjørt 1050 eller 1100mhz helt fra februar i 2012 da jeg kjøpte et HD7950 kort. Da kunne jeg lett matche et HD7970 eller GTX670 kort. Man kunne nesten påstå at 1Ghz burde vært stock frequency fra dag 1 og brukt det som utgangspunkt for ytelsen.

 

Men de ble levert med 825mhz først (hvertfall mitt 7950 kort) så rett skal være rett, stock frequency i februar 2012 favoriserte Nvidia. Stock frequency seinere på året gjorde at de begynte å yte svært likt.

 

AMD har i mellomtiden fokusert på driverene sine og gjevnlig økt ytelsen. Noe som har gjort meg til en svært fornøyd kunde. Jeg var jo fornøyd med ytelsen jeg fikk for kronene mine da jeg kjøpte kortet, så nå er jeg enda mer fornøyd! La oss ikke glemme at AMD konsekvent har vært billigere enn Nvidia. Så varierende ytelse og varierende pris, da er sammenligningsmetoden pris / ytelse. Som gir oss en "kr pr fps oppnådd", der er AMD nesten alltid suveren.

 

Kan jo nevne at det er jo merkelig at Nvidia ikke har gjort noe mer med sine drivere for å ta tronen tilbake igjen? Gidder de ikke? Kan de ikke? Er kortene allerede ved sin ytterst maksimale ytelse? - i så fall, synd for nvidia, for amd kommer med mer i hver driver :)

 

HD7970 har best ytelse/kr og best absolutte ytelse. Full pupp, end of discussion.

Endret av Irathi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Crysis 3 BETA har CFX-støtte, nesten alle spill har hatt full støtte for CFX fra dag 1 de siste 6 månedene. Hvor får du inntrykket av at AMD har vært trege til å fikse problemer egentlig? Etter at Techreport fant problemer med Skyrim tok det en et par dager før AMD ga dem en driver som hadde fikset problemene. Nvidia har fortsatt problemer med at adaptive Vsync gir hakking, og det er snart et år siden funksjonen ble introdusert...

 

Hvorfor har ikke 670/680 fått like store økninger? Enten fordi driverne ga nesten full ytelse fra dag 1 eller fordi driverteamet har vært opptatt med andre ting, jeg vet ikke mer enn deg her.

 

Med tar lang tid snakker jeg om at cfx fortsatt ikke er like bra som sli(du har selv lest en del om dette arni). hvorfor det er sånn vet jeg ikke og at spill som bf3 ikke var i nærheten av bra nok før 11 måneder etter lansering. Men mesteparten har blitt fikset så 7000 serien er en klar vinner på enkeltkort, absolutt ingen tvil om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...